Annons

Objektiv till Canon 1DX?

Produkter
(logga in för att koppla)
5 bilder per sekund. Fördelen med den jämfört med 1dx är att man behöver inte fundera på front eller bakfokus så det är lättare att få fokus rätt

För att inte förvirra Evelina så stämmer 5 bilder per sekund, men det stå upp till 5 bilder per sekund som bäst. I praktiken blir det ungefär 3 bilder i sekunden. Nu är det ju så med övriga kameror vi nämnt också dvs att specarna är lite glädjesiffror så kanske lite dumt av mig att skriva så tidigare i tråden.
 
Jo men som jag skrev så fungerar ju det gamla systemet bra ett långt tag till. Antal bilder i sekunden är en viktig del för dig och då är 1dx ett bra alternativ. Du lär inte förlora mycket om du köper ett sådant hus och sedan säljer efter något år. Stora raset har ju redan varit. Canon 24-70 eller Tamron 24-70 fungerar utmärkt med adapter när tex R6 blivit lite billigare. Har du siktet inställt på en R6 framöver blir ju Canon 24-70 stabiliserad via husets Ibis.

Tack snälla för peppande svar!
 
För att inte förvirra Evelina så stämmer 5 bilder per sekund, men det stå upp till 5 bilder per sekund som bäst. I praktiken blir det ungefär 3 bilder i sekunden. Nu är det ju så med övriga kameror vi nämnt också dvs att specarna är lite glädjesiffror så kanske lite dumt av mig att skriva så tidigare i tråden.

Ja alltid svårt att ge råd. I alla fall tacksamt med Canon för det finns ett stort utbud av begagnat och det brukar vara relativt lätt att sälja igen om man vill testar någon modell något år eller så
 
Ja alltid svårt att ge råd. I alla fall tacksamt med Canon för det finns ett stort utbud av begagnat och det brukar vara relativt lätt att sälja igen om man vill testar någon modell något år eller så

Ja verkligen klurigt i brytpunkten mellan EF och RF. När R6 kommit ner i pris runt 10000kr och lite begagnade RF-objektiv florerar så får vi det lättare😃.

Helt rätt att testa och sälja lite👍
 
jag hade rekommenderat lite längre tele för att fota djur.
Som tur är är mitt EF 300/4L USM till salu. Den är både snabb och sjukt skarpt samtidigt som den är ljusstark.
vad den saknar är IS och vädetätning. Det första är inte lika viktigt då man oftast fotar djur med snabbare slutartider och sistnämnda går att köpa regnskydd.

/Stefan
 
jag hade rekommenderat lite längre tele för att fota djur.
Som tur är är mitt EF 300/4L USM till salu. Den är både snabb och sjukt skarpt samtidigt som den är ljusstark.
vad den saknar är IS och vädetätning. Det första är inte lika viktigt då man oftast fotar djur med snabbare slutartider och sistnämnda går att köpa regnskydd.

/Stefan

Jasså är det men så lägligt! Vad har du haft för hus till det? Har du möjligen testat med just 1DX? Vad ska du ha för det objektivet? Vet inte om jag är intresserad men måste ju höra vilket pris du tänkt dig. Finns det bilder som är tagna med objektivet som man kan få se?
 
För snabbrörliga objekt spelar nog IS liten roll eftersom du har snabba slutartider iallafall då. Jag kan inte uttala mig om Tamron 24-70 för jag har aldrig testat det. Canon EF 24-70/2.8 II har jag till min R5 och jag är väldigt nöjd med det.

Om du ska ta på orörliga saker i mörkare föhållanden så är det säkert en fördel med IS.
 
Viken sorts djur vill du fota? Om det är vilda djur och fåglar så är 300 mm väldigt kort.
Första inlägget i tråden:

"Snabb följande autofokus måste både kamera och objektiv ha/vara, då jag vill kunna fota främst husdjur i rörelse men även andra djur också om tillfälle ges. Är fullt medveten om att för vilda djur eller fåglar krävs med största sannolikhet ett teleobjektiv och det har jag inte råd med i den kvalitet jag skulle vilja ha. Förutom att fota husdjur i rörelse, porträtt, gatufoto och evt bröllop så gillar jag att vara ute i naturen och fota. "
 
Jasså är det men så lägligt! Vad har du haft för hus till det? Har du möjligen testat med just 1DX? Vad ska du ha för det objektivet? Vet inte om jag är intresserad men måste ju höra vilket pris du tänkt dig. Finns det bilder som är tagna med objektivet som man kan få se?

Jag kör numera med Sonykameror med Sigma MC-11 adapter. Inte testat så mycket med den då den använts till Astro som är väldigt krävande när det gäller bildkvalite och ljusstyrka. Men de recensioner jag läst om den gällande sport så lär den inte göra dig besviken.
Som sagt, den saknar IS och vädertätning så det är främst det som finns hos den nyare modellen.

/Stefan
 
Jag kör numera med Sonykameror med Sigma MC-11 adapter. Inte testat så mycket med den då den använts till Astro som är väldigt krävande när det gäller bildkvalite och ljusstyrka. Men de recensioner jag läst om den gällande sport så lär den inte göra dig besviken.
Som sagt, den saknar IS och vädertätning så det är främst det som finns hos den nyare modellen.

/Stefan

Ja nu när jag läst om både 300mm f/4 och f/2.8 blev jag ju väldigt nyfiken på detta objektiv. Rejäl pjäs ser det ut att vara. Ser dock att de olika varianterna väger lite olika. Skärpan och snabbheten verkar ju vara outstanding, producerar även vacker bokeh enligt recensioner. Precis det en söker som det verkar. Tack för upplysningen!
 
Ett annat tele är Canon ef 400 5.6 L. Begagnat ryms det i budget beroende av vilket 24-70 du väljer.

Såg att du tittat på Canon 300 2.8 L också men blir svårt att få inom budget. De ligger runt 20000kr med bildstabilisering och 10000kr utan.Tror det ligger ett med is för 18000kr på köp och sälj. Fördelen med 2.8:an är att den fungerar fint även med 1.4 extender vilket innebär att du kan använda det som ett 420mm f4 med fortsatt hög kvalitet. Det går att sätta på en 2x extender också vilket ger 600mm f5.6. I sista fallet förlorar du lite bildkvalitet och af blir lite slö. Duger dock gott för mer stillasittande djur. Tyvärr servar inte Canon dessa längre så blir det problem får du vända dig till andra serviceställen. Kan bli brist på främst af-motorer till dessa. I mitt var just den motorn bytt. Bildkvaliteten är verkligen på topp och musklerna tränas upp :). Jag sålde mitt för några år sedan och saknar det mycket.
Den gamla modellen utan is skulle jag vara lite försiktig med då de senast tillverkade är från 1999 som bäst. Då kom modellen med bildstabilisering.

Gällande is så är det inte så viktigt vid snabba slutartider som nämnts. Du kommer nog märka tyvärr att ljuset ofta tryter och att slutartiden hamnar lågt. Då blir det att chansa lite och hålla tummarna. I dessa lägen gör is en hel del inte minst för den där sista skärpan vid hård beskärning. Viktigt vid stora utskrifter som jag varit inne på tidigare. Problemet blir mindre uppenbart på ett 24-70 men tror nog du kommer ta mer bilder än bara på saker som rör sig jättefort. Innomhus tex räddar is situationer. Canons 24-70 är ju dock bättre på annat vis och inte minst är det original så hittar du ett begagnat för 10-11000kr så är det ett bra köp oavsett.
 
Såg att du tittat på Canon 300 2.8 L också ... Det går att sätta på en 2x extender också vilket ger 600mm f5.6. I sista fallet förlorar du lite bildkvalitet och autofokus blir lite slö. Duger dock gott för mer stillasittande djur.
Det är inte så att den kombinationen bara duger till sånt som är dött eller fastgjutet.

Rörligt mål

Den bilden är tagen med 1DX, EF 300 mm f/2,8L IS II USM och EF Extender 2X III. Nypris ungefär 125000 en gång i tiden, så det är tur de blir begagnade någon gång... :)
 
gamleJ Om jag hittat ett Canon EF 24-70 f/2.8 L IS USM (alltså inte II) för ca 5000 kr, borde inte det vara ett bra köp? Under förutsättning att det är i hyfsat skick förstås.

Om jag köper det har jag ju råd med ett annat objektiv för ca samma summa också, kanske ett 300mm f/4 L USM eller Sigma 50mm f/1.4 ART. Istället för att köpa den nyaste varianten av Canon 24-70 beg för ca 10.000 kr tänker jag.

MEN, Canon 24-70 den äldre varianten - det verkar florera eller åtminstone floreraT väldigt många dåliga exemplar som t o m behövt kasseras och inte bara kalibrerats, vad jag förstått när jag läst recensioner här nu på fm. Känns därför dock väldigt osäkert att köpa det objektivet. Kan faktumet att man köper beg innebära att de exemplar som finns kvar på marknaden är de som är bättre/bra och att de dåliga rensats ut vid tidigare skede? Å andra sidan, varför skulle någon vilja göra sig av med detta objektiv som verkar så universellt och användbart? Har det varit en jämnare kvalitet på den senare varianten (II) av detta objektiv? Vad är skillnaden mellan I och II? Någon som kan redogöra?
 
gamleJ Om jag hittat ett Canon EF 24-70 f/2.8 L IS USM (alltså inte II) för ca 5000 kr, borde inte det vara ett bra köp? Under förutsättning att det är i hyfsat skick förstås.

Om jag köper det har jag ju råd med ett annat objektiv för ca samma summa också, kanske ett 300mm f/4 L USM eller Sigma 50mm f/1.4 ART. Istället för att köpa den nyaste varianten av Canon 24-70 beg för ca 10.000 kr tänker jag.

MEN, Canon 24-70 den äldre varianten - det verkar florera eller åtminstone floreraT väldigt många dåliga exemplar som t o m behövt kasseras och inte bara kalibrerats, vad jag förstått när jag läst recensioner här nu på fm. Känns därför dock väldigt osäkert att köpa det objektivet. Kan faktumet att man köper beg innebära att de exemplar som finns kvar på marknaden är de som är bättre/bra och att de dåliga rensats ut vid tidigare skede? Å andra sidan, varför skulle någon vilja göra sig av med detta objektiv som verkar så universellt och användbart? Har det varit en jämnare kvalitet på den senare varianten (II) av detta objektiv? Vad är skillnaden mellan I och II? Någon som kan redogöra?
Kommer inte ihåg var jag läste det men någon varnade lite för att handla gamla zoomar begagnat och inte minst standardzoomar som oftast används flitigt. Tror faktiskt det var Magnus F här på fotosidan men kan minnas fel. 24-70 version 1 börjar bli lite till åren och det finns nog en del sämre exemplar där ute, men det går ju att kolla före köp såklart. Version 2 har betydligt bättre skärpa och kontrast i mitten vid f2.8. Du som önskar kort skärpedjup ska nog satsa på en konstruktion som presterar bra redan vid f2.8. Gamla 300 4L finns ju rätt ofta ute så vänta hellre någon månad med den medan du kör in dig på hus och standardzoom. Mina korvören men det finns säkert de som tycker annorlunda.
 
Kommer inte ihåg var jag läste det men någon varnade lite för att handla gamla zoomar begagnat och inte minst standardzoomar som oftast används flitigt. Tror faktiskt det var Magnus F här på fotosidan men kan minnas fel. 24-70 version 1 börjar bli lite till åren och det finns nog en del sämre exemplar där ute, men det går ju att kolla före köp såklart. Version 2 har betydligt bättre skärpa och kontrast i mitten vid f2.8. Du som önskar kort skärpedjup ska nog satsa på en konstruktion som presterar bra redan vid f2.8. Gamla 300 4L finns ju rätt ofta ute så vänta hellre någon månad med den medan du kör in dig på hus och standardzoom. Mina korvören men det finns säkert de som tycker annorlunda.


Låter klokt tycker jag. Standard / allround objektiv ja. Då står det, utifrån mitt perspektiv, nu mellan;
  1. Det nyare fast beg Canon 24-70 (II) för ca 10.000 kr
  2. Nytt Tamron 24-70 G2 för ca 10.000-12.000 kr
  3. Sigma 50mm f/1.4 beg ca 4500 kr eller nytt för ca 8400 kr
 
Låter klokt tycker jag. Standard / allround objektiv ja. Då står det, utifrån mitt perspektiv, nu mellan;
  1. Det nyare fast beg Canon 24-70 (II) för ca 10.000 kr
  2. Nytt Tamron 24-70 G2 för ca 10.000-12.000 kr
  3. Sigma 50mm f/1.4 beg ca 4500 kr eller nytt för ca 8400 kr

Ser ju inte så tokigt ut. Hur tänker du kring enbart en fast brännvidd?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.