Siljefjord
Aktiv medlem
Ett väldigt prisvärt objektiv som är förvånansvärt bra trots det låga priset är Canons ef eller rf 50/1,8
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
5 bilder per sekund. Fördelen med den jämfört med 1dx är att man behöver inte fundera på front eller bakfokus så det är lättare att få fokus rätt
Ett väldigt prisvärt objektiv som är förvånansvärt bra trots det låga priset är Canons ef eller rf 50/1,8
Jo men som jag skrev så fungerar ju det gamla systemet bra ett långt tag till. Antal bilder i sekunden är en viktig del för dig och då är 1dx ett bra alternativ. Du lär inte förlora mycket om du köper ett sådant hus och sedan säljer efter något år. Stora raset har ju redan varit. Canon 24-70 eller Tamron 24-70 fungerar utmärkt med adapter när tex R6 blivit lite billigare. Har du siktet inställt på en R6 framöver blir ju Canon 24-70 stabiliserad via husets Ibis.
För att inte förvirra Evelina så stämmer 5 bilder per sekund, men det stå upp till 5 bilder per sekund som bäst. I praktiken blir det ungefär 3 bilder i sekunden. Nu är det ju så med övriga kameror vi nämnt också dvs att specarna är lite glädjesiffror så kanske lite dumt av mig att skriva så tidigare i tråden.
Ja alltid svårt att ge råd. I alla fall tacksamt med Canon för det finns ett stort utbud av begagnat och det brukar vara relativt lätt att sälja igen om man vill testar någon modell något år eller så
jag hade rekommenderat lite längre tele för att fota djur.
Som tur är är mitt EF 300/4L USM till salu. Den är både snabb och sjukt skarpt samtidigt som den är ljusstark.
vad den saknar är IS och vädetätning. Det första är inte lika viktigt då man oftast fotar djur med snabbare slutartider och sistnämnda går att köpa regnskydd.
/Stefan
Första inlägget i tråden:Viken sorts djur vill du fota? Om det är vilda djur och fåglar så är 300 mm väldigt kort.
Jasså är det men så lägligt! Vad har du haft för hus till det? Har du möjligen testat med just 1DX? Vad ska du ha för det objektivet? Vet inte om jag är intresserad men måste ju höra vilket pris du tänkt dig. Finns det bilder som är tagna med objektivet som man kan få se?
Jag kör numera med Sonykameror med Sigma MC-11 adapter. Inte testat så mycket med den då den använts till Astro som är väldigt krävande när det gäller bildkvalite och ljusstyrka. Men de recensioner jag läst om den gällande sport så lär den inte göra dig besviken.
Som sagt, den saknar IS och vädertätning så det är främst det som finns hos den nyare modellen.
/Stefan
Det är inte så att den kombinationen bara duger till sånt som är dött eller fastgjutet.Såg att du tittat på Canon 300 2.8 L också ... Det går att sätta på en 2x extender också vilket ger 600mm f5.6. I sista fallet förlorar du lite bildkvalitet och autofokus blir lite slö. Duger dock gott för mer stillasittande djur.
Kommer inte ihåg var jag läste det men någon varnade lite för att handla gamla zoomar begagnat och inte minst standardzoomar som oftast används flitigt. Tror faktiskt det var Magnus F här på fotosidan men kan minnas fel. 24-70 version 1 börjar bli lite till åren och det finns nog en del sämre exemplar där ute, men det går ju att kolla före köp såklart. Version 2 har betydligt bättre skärpa och kontrast i mitten vid f2.8. Du som önskar kort skärpedjup ska nog satsa på en konstruktion som presterar bra redan vid f2.8. Gamla 300 4L finns ju rätt ofta ute så vänta hellre någon månad med den medan du kör in dig på hus och standardzoom. Mina korvören men det finns säkert de som tycker annorlunda.gamleJ Om jag hittat ett Canon EF 24-70 f/2.8 L IS USM (alltså inte II) för ca 5000 kr, borde inte det vara ett bra köp? Under förutsättning att det är i hyfsat skick förstås.
Om jag köper det har jag ju råd med ett annat objektiv för ca samma summa också, kanske ett 300mm f/4 L USM eller Sigma 50mm f/1.4 ART. Istället för att köpa den nyaste varianten av Canon 24-70 beg för ca 10.000 kr tänker jag.
MEN, Canon 24-70 den äldre varianten - det verkar florera eller åtminstone floreraT väldigt många dåliga exemplar som t o m behövt kasseras och inte bara kalibrerats, vad jag förstått när jag läst recensioner här nu på fm. Känns därför dock väldigt osäkert att köpa det objektivet. Kan faktumet att man köper beg innebära att de exemplar som finns kvar på marknaden är de som är bättre/bra och att de dåliga rensats ut vid tidigare skede? Å andra sidan, varför skulle någon vilja göra sig av med detta objektiv som verkar så universellt och användbart? Har det varit en jämnare kvalitet på den senare varianten (II) av detta objektiv? Vad är skillnaden mellan I och II? Någon som kan redogöra?
Kommer inte ihåg var jag läste det men någon varnade lite för att handla gamla zoomar begagnat och inte minst standardzoomar som oftast används flitigt. Tror faktiskt det var Magnus F här på fotosidan men kan minnas fel. 24-70 version 1 börjar bli lite till åren och det finns nog en del sämre exemplar där ute, men det går ju att kolla före köp såklart. Version 2 har betydligt bättre skärpa och kontrast i mitten vid f2.8. Du som önskar kort skärpedjup ska nog satsa på en konstruktion som presterar bra redan vid f2.8. Gamla 300 4L finns ju rätt ofta ute så vänta hellre någon månad med den medan du kör in dig på hus och standardzoom. Mina korvören men det finns säkert de som tycker annorlunda.
Låter klokt tycker jag. Standard / allround objektiv ja. Då står det, utifrån mitt perspektiv, nu mellan;
- Det nyare fast beg Canon 24-70 (II) för ca 10.000 kr
- Nytt Tamron 24-70 G2 för ca 10.000-12.000 kr
- Sigma 50mm f/1.4 beg ca 4500 kr eller nytt för ca 8400 kr