** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Objektiv som passar på Nikon D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

lersaker

Aktiv medlem
Jag väntar på att huset Nikon D50 ska komma i lager igen så jag kan beställa ett. Jag har förstått att Nikons analoga objektiv ska passa till kameran. Hur är det med mellanringar? Någon som vet/provat? Äger mest fasta ej AF-objektiv. Hur fungerar medföljande digitala zoomobjektivet på ett analogt hus?

Det medföljande är avsett för digitalkameror, såvitt jag förstått så ska det inte funka på en analog.

Mellanringar funkar kanon även på D50, köpte ett set soligor mellanringar igår och har bara provat lite, men det verkar lovande.

Annars kan du använda de flesta gamla nikonobjektiv. Även de som inte har autofokus. Du får helt enkelt ställa in den manuellt, precis som förut.

Gratulerar till ett bra kameraköp, jag är jättenöjd med min.
//Mattias

Du får ju dock tänka på att du får 1,5x brännviddsförlängning med D50 jämfört med en "analog Nikon".

Så om du inte har en t.ex. 18-35/17-35 så får du inte mycket till vidvikel på D50.

Jag köpte min D50 tillsammans med Nikkor 18-70 (D70 kitoptiken i sverige) i England på Jessops (typ Expert) för 7000 och är mycket nöjd.

Det här låter verkligen lovande! 1,5 x 135 mm tele blir en uppgradering för min del. Också intressant att mellanringar fungerar. D50 huset är helt slutsålt just nu, så jag väntar som sagt ivrigt på att det ska komma i lager. Är van att fokusera manuellt. Ska i alla fall prova om medföljande digitalobjektiv kan sättas på analoga huset. Har läst recentioner av D50, de flesta är väldigt positiva i sina omdömen!

Alla Nikon-kompatibla manuella objektiv passar till D50.

Däremot fungerar inte ljusmätningen med manuella objektiv, så man får köra på läge M och pröva sig fram med hjälp av histogrammet. Jag har en manuell 400mm (plus en 2x converter utan elektronisk koppling). När jag använder någon av dessa brukar jag göra så att jag börjar med att justera in bländare, slutartid och ISO för skugga resp belysta områden genom att ta provbilder och justera med hjälp av histogramet i kameran. Dessa värden memorerar jag och när jag ska ta en bild matar jag bara in dem (eventuellt justerar upp/ner bländare och ner/upp slutartid om jag behöver, men med samma exponering). Fotar man i RAW behövs inte mer precition i exponeringen än så, finjusteringen kan man sedan göra i RAW-konverteringen.

På vissa manuella objektiv finns en liten "klack". Vissa säger att man måste fila bort den och att kameran kan ta skada annars, men jag har en sådan på convertern och min kamera har inte tagit skada hitills i alla fall.

Ditt digitalaobjektiv kommer att passa din analoga kamera men du kommer att få svarta hörn på bilden efterssom dom digitala objektiven är gjorda för att måla upp en mindre sensoryta än din din analoga kameras filmruta är. Att det motsatta funkar beror ju på att det "analoga" objektivet målar upp en större yta än vad den digitala sensorn är stor så resultatet blir ju som att man klipper ut mittenbiten av bilden, därav brännvidsförlängningen på 1,5x.

Är det en vinjettering bara i hörnen = om man delbeskär bilden får man ok exponering i mitten? Ett 18 mm objektiv är ju frestande i sej. Jag har inga planer på att släppa analoga kameran nämligen. Om någon lägger in digitalt närbildsfoto där mellanringar använts är jag väldigt intresserad av att titta!!!!

lersaker skrev:
Är det en vinjettering bara i hörnen = om man delbeskär bilden får man ok exponering i mitten? Ett 18 mm objektiv är ju frestande i sej. Jag har inga planer på att släppa analoga kameran nämligen. Om någon lägger in digitalt närbildsfoto där mellanringar använts är jag väldigt intresserad av att titta!!!!
Beskär du filmrutan från 18mm-objektivet så att den blir lika stor som sensorn på digitalkameran så blir det ju som 27mm, så du det blir inte jättevidvinkligt i alla fall.
Men det går ju bra att prova:) Många objektiv för digitala kameror med mindre sensor verkar lysa ut nästan så att det räcker till 24x36mm, men det funkar nog som sämst i vidvinkelläge.

Naturligtvis, dumt av mej.
MEN det mest intressanta är att objektiven funkar på digitala huset.

Nikon D70 med 50mm (kitzoomen 18-70mm) och mellanring PK-13, 27.5mm.
Hela bilden. Asken är ca 5 cm framför frontlinsen.

Bilagor

• pk13.jpg
    pk13.jpg
    21.4 KB · Visningar: 702
Jag kanske inte hade perfekt skärpa - nu litade jag på kamerans indikering för skärpa (mittre fokuspunkt) och hade inte skärpeplanet parallellt med askens framsida.

Ljusmätning fungerar inte alls med PK-13, och såklart inte autofokus heller. Men det är kul i alla fall. Efter en provexponering har man bra kläm på vilken tid man skall använda. Inte ens bländare kan man ställa med PK-13...

Wow, jag är tacksam, imponerad och skitglad för all snabb respons och svar på min fråga! KUL att få se bilder, (Hurpass skärpedjup får du?), jag har också sparat infot om inställningar för manuella objektiv. Tack, ni som svarat så snabbt och utförligt!

Vill du kunna använda 18mm på din analoga också kanske det är bättre att satsa på en D50 utan objektiv och köpa till ett Nikkor 18-35 f/3.5-4.5D ED-IF AF.

Sedan rekommenderar jag åter ett köp från england (t.ex. Jessops.com, www.warehouseexpress.com). Tror de har D50 inne. Frakten tar troligen 2-5 dagar. Priset lägre.... D50 hus för 325 pund (< 4500kr). D50 + 18-70!!! 489 pund (6700kr).

När skillnaderna är så här stora i pris inom EU förstår jag inte varför man tvekar...

Kollade på Cyberphoto och där tar de 5555kr för huset och 9150 för D50+18-70!!! Nu är säkert inte Cyberphoto billigast men ger ju en indikation på skillnaderna.

Mattias:

Den svenska marknaden är betydligt mindre än den brittiska och flera andra europeiska länders vilket har sin inverkan på priset. Med den betydligt mindre marknad som Sverige erbjuder blir de kameravolymer som importeras hit av de officiella importörerna betydligt mindre vilket ger mindre volymrabbat. Om Nikon Sverige kunde importera större volymer så skulle det märkas genom ett lägre pris. Detta är inget nytt fenomen utan har så varit i många år.
Alltså den som kan köpa stora volymer kan alltid förhandla sig fram till ett lägre pris än den som köper smått.
Kanske skulle man kunna hårddra det hela och säga att för varje kamera som köps utomlands istället för i Sverige så minskar möjligheten till en lägre prisnivå.

Jag bryr mig faktiskt inte om importörernas och butikernas problem i sverige. De för lösa problemet på annat sätt. Kanske genom sammanslagning med tyska/engelska kedjor och samimport???

Jag ser i första hand till min privatekonomi och när det är så här pass stora skillnader som 20-30% då känner jag mig definitvt inte motiverad till att ge bort dessa till nikon, importörer och svenska staten.

Men när skillanderna ligger närmre säg < 10% då är jag inte den som inte hellre stödjer sverige och dess ekonomi... Och för den delen lokala butiker, men här blir tyvärr prisskillanderna ofta ännu större.

Mattias:

Det var inte min mening att reta upp dig, men tydligen så räcker det med att förklara hur det ligger till i verkligheten för att du skall tappa fattningen. Beklagar verkligen att jag råkade spräcka vissa illusioner för dig.

Kom ihåg att inget kan vara så grymt som just verkligheten.

Går man in på Pricerunner o likn sajter, så ser man att det finns flera svenska internetsajter som marknadsför vad de kallar svenskproducerade nikonhus. De hänvisar till Nikon sverige vad det nu innebär. Hårddrar man så tar dessa kunder ifrån svenska butiker. Det finns förstås flera svenska butiker som också säljer via internet.

Hur som helst tillhör jag dem som helst vill ha bruksanvisning på svenska, så kameran kommer att kosta mej lite extra men jag kanske har en chans att begripa mej på den / kunna utnyttja möjlighetena på ett bra sätt. Det är inte lätt att både handla etiskt och samtidigt prissnålt.
Vad beträffar objektivet tror jag att medföljande paketobjektivet blir ok. Mina andra objektiv är fasta, har bra skärpa och ljuskänslighet. Det är tillräckligt fantastiskt att kunna använda dem på digitala huset!

Ann-Sophie skrev:
Det här låter verkligen lovande! 1,5 x 135 mm tele blir en uppgradering för min del.

Vill bara påpeka för dig att du inte har någon brännviddsförlängning i den bild du får, utan bara cropping eller beskäring så att det ser ut som en brännviddsförlängning. D.v.s. Ingen förstoring av objektet du plåtar.

FotoGunnar skrev:
Mattias:

Det var inte min mening att reta upp dig, men tydligen så räcker det med att förklara hur det ligger till i verkligheten för att du skall tappa fattningen. Beklagar verkligen att jag råkade spräcka vissa illusioner för dig.

Kom ihåg att inget kan vara så grymt som just verkligheten.

Ledsen om jag var lite bitsk i kommentaren, men inga illusioner spräcktes. Det enda jag menar var att så länge svenska butiker inte gör något ytterligare för att få ner priserna till en "EU-nivå" så köper jag inte svenskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar