Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv som passar på Nikon D50?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mattias:

Var och en handlar efter sitt gottfinnande.

Jag tvivlar dock på att de svenska fotohandlarna inte gör vad de kan för att hålla så konkurrenskraftiga priser som möjligt. Dock nödgas de inse den bittra verkligheten att de har svårt att få så låga inköpspriser så att de kan mäta sig med de konkurrenter som finns på betydligt större marknader med stora inköpsvolymer och därmed lägre priser från fabrikanten.

Att jag själv föredrar att handla lokalt beror på att jag inser att om ingen gör det så kommer det en dag inte någon lokal handlare att vända sig till när det strular. Man saknar ju som bekant inte kon förrän båset står tomt.

Ok, då taggar jag ner helt och är bara glad om objektiven passar. För det var det som var min ursprungliga fråga. Och om mellanringen, och det har jag ju sett bilder på.

Sedan ser jag att diskussionen har vandrat vidare in på etiska frågor. Det får mej att vilja dra parallellen till mitt jobb som keramiker. Jag konkurrerar, förutom med annat svensktillverkat förstås, med IKEA och Grekland. Det som är min fördel, i alla fall mot grektillverkad keramik, är att folk riskerar att bli blyförgiftade om de väljer att använda "billig" keramik köpt utomlands. Och att man får lite mera unika ting än IKEA:s om man köper av mej, fast man får givetvis betala mera också.
Min vardag, om man säjer så.

Manuella objektiv helt ok

Tänkte bara avsluta diskussionen med att förmedla ett positivt reslutat från användandet av manuella objektiv, och mellanring. Tack vare de fina förhandstips jag fått här, gick det snabbt att sätta sej in i hanteringen av kameran. Har utomordentliga resultat av ex 50 mm gluggen, alla objektiv ger bättre mättnad och skärpedjup än medföljande kitoptiken. Inga problem att ställa tider.
Kan bara avsluta med att jag är mer än nöjd med nya huset!
Tack för engagemang och intresse i frågan!
/Anne-Sophie

Fläsk-Tarzan skrev:

Vill bara påpeka för dig att du inte har någon brännviddsförlängning i den bild du får, utan bara cropping eller beskäring så att det ser ut som en brännviddsförlängning. D.v.s. Ingen förstoring av objektet du plåtar. [/B]

Effekten blir ju dock densamma vid beskådning i LCD-skärmen, i datorn eller en utskrift. Objektet kommer ta upp en större del av bilden än om du på tagit samma bild med en fullformatssensor/-film, och du upplever det som en längre brännvidd.

Avbildningsskalan måste väl ändå ändras med en APS-C-sensor, eller tänker jag fel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar