Annons

objektiv hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

perrawik

Aktiv medlem
Jag planerar att köpa ett 70-300 objektiv
objektivet ska passa min nikon f75.
Jag är en nybörjare och har fastnat i objektivdjungeln! Jag vill inte ge mer än 2500 kr.
Motivera gärna valet!

Tacksam för all hjälp!
 
För de pengarna bör du - om du vill ha någon kvalitet - köpa begagnat. Då har du chans att hitta något som du kanske vill behålla ett tag.

Det är ganska otroligt att du kommer få tag på en vettig nikkor ens begagnad varför du kanske också ska titta på piratobjektiven vars andrahansvärde är annorlunda.

Den får inte kosta lite mera?? Typ det dubbla?
 
För mellan 3000-4500 kan du få tag på den gamla 80-200/2,8 med skjutzoom begagnad. Kvalitén är kanon. Nackdelen om den inte är servad är att om du riktar den upp/ner så kommer zoomen att falla/stiga mha av tyngdkraften (det gör min). Det beror på att innanför skjutreglaget sitter en filt som skall bromsa och givetvis blir filten sliten genom åren.
En sådan filtutbytar-service kostar runt dryga tusenlappen. Men det påverkar inte den optiska kvalitén ngt alls.

Nackdelar jmf med 75-300: Ngt dyrare, Tyngre, (större?), 75-300 kan vara svårsålt

Fördel jmf med 75-300: Bättre ljusstyrka, bra optisk kvalité, sjunker knappast ngt i andrahandsvärde och är/har varit eftertraktat/säljbart på begagnatmarknaden i många år.

Förresten borde du kunna hitta den gamla 70-210/mörk-mörkare(eller är det 300) för en mycket billig peng.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.