Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv filter

Produkter
(logga in för att koppla)

paprik

Medlem
Hej jag tänkte jag skulle köpa mig ett Filter till mitt 70-200L 2.8f
Men jag har är inte så insatt i vad dom olika filter typerna gör, så jag tänkte om nån kanske har en bra länk med information att rekommendera ?

mvh Patrik Eriksson

UV-C filter: Skyddar egentligen bara det yttersta glaset på optiken från repor och filtrerar bort UV-C ljus, vilket inte påverkar bilder något större.

Polarisationsfilter: Tar bort en del reflexer från ex. vattenytor och glas, samt gör framför allt himlen blåare.

Gråfilter/ND-filter: Mörkar ner hela bilden för att man ska kunna använda längre slutartider. Finns även tonade, så att man exempelvis bara mörkar ner övre halvan av bild, dvs himlen så att den inte blir överexponerad jämfört med ett landskap i samma bild.

Närbildslins: Fungerar som ett förstoringsglas.

Till ditt objektiv skulle nog UV-C och Polarisationsfilter vara mest användbara, tror jag.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto