Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för studio

Produkter
(logga in för att koppla)

xoqrps

Aktiv medlem
Hej

Jag är relativt ny på studiofotografering, är intresserad av att utöka kameraväskan med ett nytt objektiv för fotografering i studio. Kommer främst använda objektivet till porträtt, har tittat lite på fasta objektiv då jag har fått för mig att dessa ger "bättre" bilder. Rätta mig mer än gärna om jag har fel!

Objektivet kommer sitta på min Canon 350d.

Jag har främst tittat på två stycken objektiv, nämligen.
Canon EF 85mm/1,8 USM
Canon EF 50mm/1,4 USM

Vill gärna att autofokusen är relativt snabb, har tyvärr inte själv prövat 85mm, men tyckte att 50mm var rusktigt snabb jämfört med min Sigma 18-50 f/2,8 EX.

Har ni andra alternativ inom en likvärdig prisklass så är jag öppen för förslag.

Med vänliga hälsningar, Mattias

Hej Mattias....
Canon EF 85mm/1,8 USM är en stråland optik med bra skärpa. I min mening inte supersnabb, men helt ok. Å andra sidan brukar man oftast inte ha behov av snabbare optik i studio, så länge du inte avser använda det till annan fotografering också typ. inomhussporter som innebandy o likn. Använde ovan nämnda objektiv på en eos 1D och var mycket nöjd med vad det presterade. Bra ljusstyrka till att nyttja i sämre ljusförhållanden.Skarpt och fint. Bra bokeh.

50mm optiken har jag också ägt. I mitt fall användes den som en "standard" optik som ofta satt på kameran. Tycker dock att den lämpar sig mindre bra vid porträttfoto pga aktuell brännvidd (lite kort). Allt är beror dock på avståndet mellan fotograf och modell (storlek på studio) samt på om du fotar fullformat eller inte.

Lycka till med ditt val.
/Urban

Urban, jag var nöjd med hastigheten på autofokusen på 50mm då jag prövade den för några dagar sedan. Du kommer inte ihåg hur autofokusen mellan dessa två objektiv var?

Som Per säger, jag har redan ett 18-55 f/2,8 Sigma så 85mm borde kanske kompletera kameraväskan lite bättre..

Får tänka på det, fler åsikter önskas gärna.

Normalt när jag plåtar i studion så använder jag bländare från 5,6 till 16.
Då behöver man inte dyra ljusstarka gluggar.

Däremot tycker JAG OM ljusstarka optiker, men det är en annan sak. Mitt ekonomiska råd är att fotografera med det du har och köp det du saknar.
Vet du inte vad du saknar så saknar du inget.

Håller med Erik - vänta, använd det Du har, det räcker gott, skaffa mer erfarenhet. Det är först då Du vet vad Du vill kunna göra, men inser att Du saknar verktygen.

Alla, mer eller mindre slumpmässiga, inköp innan dess har bara ett syfte - berika fotohandlaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar