Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för rörelse?

Produkter
(logga in för att koppla)

markattApt2

Avslutat medlemskap
Jag vill ha ett objektiv till pentax k10d som passar sig att fota hästar med. Jag står i mitten av en inhängnad på 30x60m och vill kunna få hyfsad skärpa på en häst som springer. Det ska helst fungera även under molniga dagar, alltså att helt svarta bilder för att man har för kort slutartid inte är något alternativ. Mitt kitobjektiv på 18-55 duger inte. Jag har en budget på 9000, begagnat som nytt, vad bör jag köpa?

Bilagor

• 46_mt_prada_20090610_1064431994.jpg
    46_mt_prada_20090610_1064431994.jpg
    21.7 KB · Visningar: 906
Varför inte?

Jag vill ha ett objektiv till pentax k10d som passar sig att fota hästar med. Jag står i mitten av en inhängnad på 30x60m och vill kunna få hyfsad skärpa på en häst som springer. Det ska helst fungera även under molniga dagar, alltså att helt svarta bilder för att man har för kort slutartid inte är något alternativ. Mitt kitobjektiv på 18-55 duger inte. Jag har en budget på 9000, begagnat som nytt, vad bör jag köpa?

För att kunna ge dig ett bra råd måste vi veta varför ditt objektiv inte duger?! Beror det på att motivet blir för litet om du inte zoomar in bilden i ditt bildprogram?) - Då behöver du längre brännvid! Eller beror det på att bilderna blir suddiga trots att du fotat med max bländaröppning? - Då behöver du antingen höja ISOvärdet på kameran eller köpa ett ljusstarkare objektiv! Detta var några av orsakerna till att du kanske inte tycker att bilderna duger. Om du lägger upp en länk till en typisk bild som inte duger (helst originalbilden) så får du garanterat bra svar på vad du ska göra eller köpa!
Vi väntar!

PS att du får kolsvarta hästar beror nog inte på objektivet utan att du inte ställt in rätt kombo av bländare,slutare och ISO. Räcker inte ljuset får man höja ISO eller använda ljusstarkare optik - fast det är kanske det du menar?!

Hej! Detta blir kanske lite fel då detta inte är ett sälj-forum MEN jag passar ändå på att rekommendera dig ett objektiv som passar utmärkt för den typen av fotografi du nämner, nämligen Pentax eget DA*50-135 f/2.8. Det är en ljusstark, vädertätad och tyst telezoom. Hör av dig om du är intresserad då jag har ett till salu eller vill veta mer om objektivet.

Några dagar sedan när jag fotade, högt iso är inte ett alternativ då hästarna till 90% är svarta och då blir det alldeles för brusigt. Fotade häromdagen och det här är ungefär så alla ser ut kvalitétsmässigt, oavsett årstid. Är det sol ute slipper jag bruset men skärpan är densamma. Den här bilden är konverterad direkt från raw till jpg och jag står max 7 meter ifrån hästen. 100 i iso, bländare 5,6, 1/250 i slutare(har prövat upp till 500, men tycker inte det spelar nån roll annat än på hur ljus bilden blir). Nån annan info om bilden som spelar in?

Ja, jag fattar ju varför bilden blir svart, men det går inte ha en slutartid på 30 när den springer, bländare på 1.8 när hästen har så många olika djup(beroende på om man vill fota framifrån eller från sidan) och högt iso blir för brusigt.

Bilagor

• IMGP3413b_1.jpg
    IMGP3413b_1.jpg
    13.7 KB · Visningar: 811
  • IMGP3413b_1b.jpg
    IMGP3413b_1b.jpg
    13.6 KB · Visningar: 794
Hej

Jag tycker att du ska prova Sigma EX 50-150 f/2.8 HSM. Priset ligger på kring 7 000 SEK och det är ett bra, effektivt objektiv med hög ljusstyrka som ger snabba slutartider. HSM-fokuseringen är följsam, men kräver att du har mjukvara 1.3 i K10D. Kontinuerlig AF är K10D's svaga punkt, både lilla K-x och dyrare K-7 är förbättrad där, men jag tror ändå att med Sigmat så gör du det bästa av det som kameran klarar.

Pentax eget DA Star 50-135 f/2.8 är vädertätat men kostar mer och räcker något kortare.

Av dina bilder att döma så verkar kameran sätta skärpan på annat än det du vill. Koppla om till manuellt val av AF-punkt.
Se till så att hand-symbolen för SR-systemet är tänd med stabilt sken i sökaren (om den blinkar så är systemet inte redo).

Hej

Jag tycker att du ska prova Sigma EX 50-150 f/2.8 HSM. Priset ligger på kring 7 000 SEK och det är ett bra, effektivt objektiv med hög ljusstyrka som ger snabba slutartider. HSM-fokuseringen är följsam, men kräver att du har mjukvara 1.3 i K10D. Kontinuerlig AF är K10D's svaga punkt, både lilla K-x och dyrare K-7 är förbättrad där, men jag tror ändå att med Sigmat så gör du det bästa av det som kameran klarar.

Pentax eget DA Star 50-135 f/2.8 är vädertätat men kostar mer och räcker något kortare.

Av dina bilder att döma så verkar kameran sätta skärpan på annat än det du vill. Koppla om till manuellt val av AF-punkt.
Se till så att hand-symbolen för SR-systemet är tänd med stabilt sken i sökaren (om den blinkar så är systemet inte redo).

Jag hittar inte skärpa nånstans i den bilden? :p Och hur vet jag vilken mjukvara det är?

Hej! Detta blir kanske lite fel då detta inte är ett sälj-forum MEN jag passar ändå på att rekommendera dig ett objektiv som passar utmärkt för den typen av fotografi du nämner, nämligen Pentax eget DA*50-135 f/2.8. Det är en ljusstark, vädertätad och tyst telezoom. Hör av dig om du är intresserad då jag har ett till salu eller vill veta mer om objektivet.

Vad innebär vädertätat?

Vad innebär vädertätat?

K10D är vädertätat och med vädertätade objektiv kan du duscha med utrustningen utan att den tar skada. I praktiken innebär vädertätning ett antal gummipackningar kring känsliga delar som ska förhindra att vatten, smuts, sand och andra partiklar ska kunna tränga sig in i elektronik och optik.

De flesta objektiv är inte vädertädade, vilket innebär att elektroniken i dem kan gå sönder om du fotar i regn eller om du tappar utrustning i snö som smälter och tränger sig in i utrustningen, och optik som möts av vatten blir smutsiga och kan lämna fläckar som hamnar på fotona. På utsidan kan vi alltid rengöra, men är det på insidan så är det ett jobb för en yrkesperson.

K10D är vädertätat och med vädertätade objektiv kan du duscha med utrustningen utan att den tar skada. I praktiken innebär vädertätning ett antal gummipackningar kring känsliga delar som ska förhindra att vatten, smuts, sand och andra partiklar ska kunna tränga sig in i elektronik och optik.

De flesta objektiv är inte vädertädade, vilket innebär att elektroniken i dem kan gå sönder om du fotar i regn eller om du tappar utrustning i snö som smälter och tränger sig in i utrustningen, och optik som möts av vatten blir smutsiga och kan lämna fläckar som hamnar på fotona. På utsidan kan vi alltid rengöra, men är det på insidan så är det ett jobb för en yrkesperson.

Jaha, såndär kul rengöring som är jätteroligt att betala en förmögenhet för, då är jag med.

Jag skulle också rekommendera en ljusstark zoom, med f/2.8, beroende på avstånd så fungerar t ex Tamron 28-75/2.8, Pentax 50-135/2.8 eller Sigma 70-200/2.8. Jag har fotat hästar med alla dessa 3 och de fungerar utmärkt. Ofta räcker inte ens det utan man blir tvungen att skruva upp ISO också, ofta upp mot 800-1600, för att få slutartider på 1/250 - 1/500, vilket krävs för skarpa bilder vid t ex hästhoppning.

Att du får en svart häst när du har snö runt är på grund av att snön lurar kamerans exponeringsmätare, du behöver överexponera minst 1 steg och i snö säkert 2 - 3 steg, för att få bra teckning på hästen. Jag överexponerar nästan alltid 0.5 - 1.5 steg när jag fotar mörka hästar och då händer det att himmel eller ljusa bakgrunder bränner ut och blir helt vita...

Ja, jag fattar ju varför bilden blir svart, men det går inte ha en slutartid på 30 när den springer, bländare på 1.8 när hästen har så många olika djup(beroende på om man vill fota framifrån eller från sidan) och högt iso blir för brusigt.

Japp, då är det kört! Det finns inga objektiv som inte lyder sambandet mellan tid, bländare och ISO-tal! Trodde du det?

Återstår att använda blixt eller annan belysning.

Å andra sidan kan du ha fel. Det kanske finns en kombination som duger.

Per.

Jag skulle också rekommendera en ljusstark zoom, med f/2.8, beroende på avstånd så fungerar t ex Tamron 28-75/2.8, Pentax 50-135/2.8 eller Sigma 70-200/2.8. Jag har fotat hästar med alla dessa 3 och de fungerar utmärkt. Ofta räcker inte ens det utan man blir tvungen att skruva upp ISO också, ofta upp mot 800-1600, för att få slutartider på 1/250 - 1/500, vilket krävs för skarpa bilder vid t ex hästhoppning.

Att du får en svart häst när du har snö runt är på grund av att snön lurar kamerans exponeringsmätare, du behöver överexponera minst 1 steg och i snö säkert 2 - 3 steg, för att få bra teckning på hästen. Jag överexponerar nästan alltid 0.5 - 1.5 steg när jag fotar mörka hästar och då händer det att himmel eller ljusa bakgrunder bränner ut och blir helt vita...

Jag tänkte det med, men det är ingen skillnad som gör det värt att förlåta när det inte finns snö ute.

Av det jag fått hittills så står det mellan Pentax 50-135/2,8 och Sigma 70-200/2,8, dock är sistnämnda en macro, spelar det nån roll? Den första är 1500 dyrare och zoomen är ju inte lika vid, men är det värt det? Vilken bör jag satsa på?

Av det jag fått hittills så står det mellan Pentax 50-135/2,8 och Sigma 70-200/2,8, dock är sistnämnda en macro, spelar det nån roll? Den första är 1500 dyrare och zoomen är ju inte lika vid, men är det värt det? Vilken bör jag satsa på?

Inte säker, men jag tror sigman saknar manuell fokusering. Någon sa att antingen sigma eller tamron 70-200 saknar mf. Har ingen vädertätning heller. Om det är viktigt.

Sigman har ett macroläge men är ingen macroglugg i den bemärkelsen.
Jag har haft nöjet att prova den till mina Sony-hus och det är en kompetent om än något tung glugg, men jag tror att du hade haft nytta av ännu mer ljus så om du kan zooma med benen så finns ju alltid Sigma EX 50/1,4 DG AF samt Sigma EX 30/1,4 DC AF och står du ut med manuell focus så finns åxå Samyang MF 85/1,4,,,,, bara mina 50 öre / Christer
PS. Om du måste ha en zoom så rekomenderade roland en bra glugg till, Sigma 50-150 F2,8 DS.

jag skulle rekommendera Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro till Pentax AF för dig blixt är inget att ha vid häst foto då den kan rygga tillbaka sedan för du leva med dom begränsningar gluggen ger
stor bländare kort skärpe djup så i värsta fall blir inte hela hästen skarp ,liten bländare lång slutartid och då kan man få rörelse oskärpa
sedan får du nog köra med högt iso upp till 1600 ska väl fungera ok på din kamera och fotar du ute i så lägg på +1 i exp komp och testa vad som händer. sedan träna på att panorera så kan man se att det rörs med suddig bakgrund och skarpt motiv.

Inte alla hästar eller hästägare som uppskattar blixt.

Inte heller säkert att du behöver 50-135 (150) utan kan i många fall klara dig med 28-75 eller liknande, t o m 18-50/2.8 kan säkert fungera ibland, hästar är rätt stora och vill man få med lite omgivning så...

har man möjlighet att stå mitt i, så behöver man betydligt mindre brännvidd än om man måste stå vid sidan och kunna fota något på andra sidan.

Denna bilden är tagen på Göteborg HorseShow 2008 med min Tamron 28-75/2.8 på 55mm, f/2.8, 1/180 ISO280 (auto-ISO, Av-läge) + 2 min i PS Elements (justering av vitbalans, lyft skuggorna något och nerskalad)
Förfokusering på bommarna för AF hinner inte med... 1/180 är igentligen för lång tid, så t ex hovarna är oskarpa, även hästens bakdel är oskarp på grund av skärpedjupet men det är sånt man får ta...

Bilagor

• IMGS1080_s2.jpg
    IMGS1080_s2.jpg
    30.4 KB · Visningar: 461
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar