Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för rörelse?

Produkter
(logga in för att koppla)
Panorera är n metod att fota med befintlig utrustning, d v s välja en längre slutartid och följa den springande hästen med kameran samtidigt som du exponerar. Om hästen inte guppar alltför mycket kan det bli skarpt. Bifogar ett exempel från en galopptävling.

Ljusstarkare objektiv, d v s objektiv som kan ha en större största bländare, t ex objektiv som heter 50/1,4, 24/1,4 ger dig tre steg bättre slutartid än vad ditt befinliga objektiv 55/5,6, d v s istället för 1/30 s kan du använda 1/250 s om du ställer bländaren på 1,4 istället för 5,6.

Bilagor

• CRW_5459-l.jpg
    CRW_5459-l.jpg
    32.3 KB · Visningar: 453
Inte säker, men jag tror sigman saknar manuell fokusering. Någon sa att antingen sigma eller tamron 70-200 saknar mf. Har ingen vädertätning heller. Om det är viktigt.

Sigma med HSM har manuell fokusering även med kameran ställd på AF, däremot saknar Tamron den funktionen för där måste man koppla om kameran till manuellt fokus.
Pentax DA och D FA objektiv har QuickShift focus, vilket innebär att man kan justera fokus manuellt även när kameran är ställd på AF. Denna funktion finns även med objektiv som har skruvfattad autofokus - och det är Pentax ensam om.
Sigma erbjuder den funktionen enbart med objektiv som har AF motor i objektivet (HSM).

En hel del att pröva

Inköp åtminstone ett enbensstativ för extra stöd... Dra på isotalet på kameran till bortåt 800, Använd ett ljusstarkt objektiv 2,8-3,5 minimum. Pröva att använda ex Sigma 17-70 om det räcker eller något annat om inte Pentax dyringar ex. 35-135 passar din budget.

Använd blixt som extraljus. Kör helt manuellt och experimentera med olika inställningar. Det ska sägas att en mörk vinterdag och ett svart motiv "lurar" kameran. Du måste kompensera dvs kameran underexponerar. Förutom att vrida på kranarna på kameran så pröva med spotmätning.

För att få fullgod skärpa bör du försöka att följa med motivet som rör sig. Därav stativet... Du bör även köra RAW för maximal möjlighet till efterbearbetning...

Lycka till....och tänk på att de som ofta fotar rörliga motiv i dåligt ljus har grejor för hundratusentals kronor. Riktigt dit når inte
K 10:an men den kan en hel del mer än man tror.....

Jag vill ha ett objektiv till pentax k10d som passar sig att fota hästar med. Jag står i mitten av en inhängnad på 30x60m och vill kunna få hyfsad skärpa på en häst som springer. Det ska helst fungera även under molniga dagar, alltså att helt svarta bilder för att man har för kort slutartid inte är något alternativ. Mitt kitobjektiv på 18-55 duger inte. Jag har en budget på 9000, begagnat som nytt, vad bör jag köpa?

Om du vill ha ett ljusstarkt och skarpt objektiv är det nog inte mycket som slår DA55/1.4. Bra redan vid 1.4 och kristallskarpt vid 1.7. Om sedan 55mm räcker för dig kan jag inte uttala mig om. När jag fotade mycket hästar för några år sedan så använde jag mycket 50mm och även 85mm. Men jag fotade inomhus, och var beroende av att kunna fota på F1.4. Ibland önskade jag mig ett 100-150 eller så, men där finns inget så ljusstarkt att tillgå. För utomhus kan kanske 2.8 vara tillräckligt, men inomhus ( i de dåligt belysta ridhus jag fotat) förslår det inte alls. Med ISO 800 och F1.4 eller ibland F2.0, hade jag ofta slutartider på 1/15 eller till och med längre.

Tänk också på att du ofta kan få skarpare bilder genom att croppa lite på en bild tagen med ett ljusstarkt objektiv (och tillräckligt kort slutartid) än genom att ha ett ljussvagt men längre objektiv på kameran (rimligt stor crop alltså).

Värt att tänka på är även att med ljusstarka objektiv gäller det verkligen att placera skärpan på rätt ställe.

Det verkar som de är generösa med ljuset i Göteborg. När jag fotade på Stockholm Horse Show några gånger var det mörkt som i en jordkällare. Om jag lyckades klämma in 1/60 så var jag glad, och då fotade jag med F1.4 objektiv (ISO 560 - 1600). Det blev inte heller särskilt många bra bilder, men än några panoreringar som jag är nöjd med.

Inte alla hästar eller hästägare som uppskattar blixt.

Inte heller säkert att du behöver 50-135 (150) utan kan i många fall klara dig med 28-75 eller liknande, t o m 18-50/2.8 kan säkert fungera ibland, hästar är rätt stora och vill man få med lite omgivning så...

har man möjlighet att stå mitt i, så behöver man betydligt mindre brännvidd än om man måste stå vid sidan och kunna fota något på andra sidan.

Denna bilden är tagen på Göteborg HorseShow 2008 med min Tamron 28-75/2.8 på 55mm, f/2.8, 1/180 ISO280 (auto-ISO, Av-läge) + 2 min i PS Elements (justering av vitbalans, lyft skuggorna något och nerskalad)
Förfokusering på bommarna för AF hinner inte med... 1/180 är igentligen för lång tid, så t ex hovarna är oskarpa, även hästens bakdel är oskarp på grund av skärpedjupet men det är sånt man får ta...

Några dagar sedan när jag fotade, högt iso är inte ett alternativ då hästarna till 90% är svarta och då blir det alldeles för brusigt. Fotade häromdagen och det här är ungefär så alla ser ut kvalitétsmässigt, oavsett årstid. Är det sol ute slipper jag bruset men skärpan är densamma. Den här bilden är konverterad direkt från raw till jpg och jag står max 7 meter ifrån hästen. 100 i iso, bländare 5,6, 1/250 i slutare(har prövat upp till 500, men tycker inte det spelar nån roll annat än på hur ljus bilden blir). Nån annan info om bilden som spelar in?

Ja, jag fattar ju varför bilden blir svart, men det går inte ha en slutartid på 30 när den springer, bländare på 1.8 när hästen har så många olika djup(beroende på om man vill fota framifrån eller från sidan) och högt iso blir för brusigt.

Ja Linda i mina ögon ser bilden underexponerad ut(och som påpekades har du inte hittat skärpan) En kamera har sina begränsningar som redan påpekats! Vad du har för val är stor bländare och högt iso. Använder du stor bländare på ett tele och står för nära(säg 2,8) Har du problem att få hela hästen skarp. Samma problem uppstår inte på samma vis med ett vidvinkel. Inte heller uppstår samma problem med telle om du befinner dig längre ifrån(hm snurrar jag till det?) Men varför måste hela hästen vara knivskarp? Kanske viktigare att skärpan hamnar där du vill ha den. En annan fördel med stor bländare är att bakgrunden "suddas" ut och du slipper en störande bakgrund.Många gånger (tycker i alla fall jag) är det viktigare med känslan i bilden än att allt ska vara skarpt?
Ja ingen hjälp till optik bara lite tankar runt fotografering av hästar.
Nu har jag en Canon använder vid dyliga tillfällen oftast ett 70-200 eller ett 24-70 båda med bländare 2,8 genom hela området. Inomhus får du nog köra iso 800 för att klara av det även med bländare 2,8. Skulle dessa objektiv inte klara det har jag även något på 2,0 och 1,4. Men det tror jag aldrig jag behövt använda. Nu fotar jag aldrig hästtävlingar utan bara dottern som har några hästar och tävlar dem i hoppning ganska frekvent.

65844_1235499723.jpg
Den här bilden tog ja iår på gbg horse show med mitt tamron 70-300 med dessa inställningar:
125mm, f/4.5, ISO 1600.
Där körde jag nog på A, men de är bara att öva när det gäller hästar men det ljusstarka 50mm duger inomhus om de gäller storhäst osv, små ponnyer är lite värre, men då får man beskära helt enkelt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar