Annons

Objektiv för porträtt/helkropp??

Produkter
(logga in för att koppla)

Peppe 73

Medlem
Hej å god fortsättning på det nya året.

Är Ganska ny med min Canon eos 550d, men känner nu att jag skulle vilja hitta fler objektiv än det jag har (kitobjektib 18-55). Jag kommer att fota porträtt/modell/helkropp men även landskap å har läst en del om Canon 50/1,8 II ?! skulle det passa eller har ni några bättre andra förslag ?? Som många andra har jag inte en pengarbrunn att hämta ur så "most bang for the bucks" kanske vore på sin plats att säga. Kommer också att fota natur, djur landskap men då kommer vi till ett telezom å det tar vi senare. Tacksam för hjälp i denna fråga!!

/ Peter

För porträtt gillar jag mitt canon ef85/1.8. Tycker det funkar bra både på crop och fullformat, för snävt för helkroppsbilder dock men där kan du ju använda kitzoomen (om du inte har gott om plats :) )

Väldigt prisvärt tycker jag också att det är, såg det för 3500 kr på cyberphoto. Väldigt mycket bättre kvalitetskänsla än 50/1.8

Men, brännvidd är ju en smaksak, så bäst är nog att testa själv om det funkar i någon fotoaffär.

Vad saknar du?

Hej å god fortsättning på det nya året.

Är Ganska ny med min Canon eos 550d, men känner nu att jag skulle vilja hitta fler objektiv än det jag har (kitobjektib 18-55). Jag kommer att fota porträtt/modell/helkropp men även landskap å har läst en del om Canon 50/1,8 II ?! skulle det passa eller har ni några bättre andra förslag ?? Som många andra har jag inte en pengarbrunn att hämta ur så "most bang for the bucks" kanske vore på sin plats att säga. Kommer också att fota natur, djur landskap men då kommer vi till ett telezom å det tar vi senare. Tacksam för hjälp i denna fråga!!

/ Peter

Ditt kitobjektiv täcker det du önskar brännviddsmässigt. Du kanske saknar ljusstyrkan och då kan du uppgradera till en ljusstarkare zoom EF 17-55 2,8. Komplettera med en 70-200 när du skramlat ihop pengarna och därefter kan s´du fundera på en vidvinkelzoom typ 11-16 eller 12-24.

Jag tycker tvärtom att 85mm är perfekt för hel- till halvkroppsbilder, men vill gärna ha 35 eller 50mm till närmre porträtt. Det beror helt på vilken typ av foton man vill ta, precis som ovanstående skriver.

Jag tycker att 50mm är det i närmast perfekta objektivet att skaffa efter kitobjektivet. Det är definitivt den brännvidden jag använt mest genom åren, även om jag själv använder nikons variant.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Tack för förslagen!! jag läste i Senaste nr av Fotoguiden om porträtt foto och där hyllade man även telezommarna?! typ 70-300 eller 70-200 till porträttfoto?! Svårt val men kanske blir det ett 50 å en telezom å sen får man se vart det lutar därefter?!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto