Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för bl.a astrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Var drar du gränsen brännviddsmässigt?
14 resp 20 mm är det stor skillnad på. Tyvärr är de enda tips jag har för långa för ändamålet. Finns en butik i Stockholm som hade 3-4 st 28mm f1.4D i kartong enligt ägaren.

20 f1.8g kanske inte riktigt hänger med vad gäller skärpa i hörnen men många gillar ju den just för astro och den är relativt billig (4500 beg).
Jag har 14 och 28mm idag. Har länge funderat på Nikons 20/1,8 men har inte riktigt tyckt att den har hängt med skärpemässigt, därför har det aldrig blivit något köp. När jag såg mätningarna på skärpa på 20/1,8 med Z fattning, som är något av det bästa som har mäts upp, så fick jag 20mm begär igen. 20mm skulle fungera till väldigt mycket i landskap vyer men den fungerar nog i närbilder också då den har bra närgräns. Kunde man även plocka in den till astro så vore den verkligen en allround. Det är så jag tänker. Redan idag så bygger jag upp bilder i panorama med 28mm, så det går ju att få 20mm mer vidvinkligt om man så skulle vilja
 
Brännviddsval
Rekommenderar inte att köra pano på 14 eller 15mm! För hög distorsion. För mkt överlappning. Kör med 20mm. 35mm kör den del jag känner för balanserad antal bilder och upplösning.
En i mitt gäng har kört Nikon 20/1.8 bl.a. för pano. Vad jag kommer ihåg så rekommenderar han inte den.

Samyang 14/2.8 /gamla versionen)
0 SY 14 28.jpg

Samyang 14/2.4 XP
2 SY 14 2 punt4.jpg

Tamron 15-30/2,8, 15mm
3Tamron 15-30 15mm.jpg

Tokina Firin 20/2
4 Tokina 20.jpg

Tamron 15-30/2,8, 30mm
5 Tamron 15-30 30mm.jpg

/Stefan
 
Och en brännvidd ni inte nämnt än
Sigma 35/1.4
Visa bilaga 151231Och en

Ingen av bilderna är panorama.

/Stefan
Råkar någon veta om Sigma 40 f1.4 har bra astroegenakaper? Den är skarpare tvärs över rutan än något annat jag sett. Dock mycket lång.

 
Brännviddsval
Rekommenderar inte att köra pano på 14 eller 15mm! För hög distorsion. För mkt överlappning. Kör med 20mm. 35mm kör den del jag känner för balanserad antal bilder och upplösning.
En i mitt gäng har kört Nikon 20/1.8 bl.a. för pano. Vad jag kommer ihåg så rekommenderar han inte den.

Samyang 14/2.8 /gamla versionen)
Visa bilaga 151226

Samyang 14/2.4 XP
Visa bilaga 151227

Tamron 15-30/2,8, 15mm
Visa bilaga 151228

Tokina Firin 20/2
Visa bilaga 151230

Tamron 15-30/2,8, 30mm
Visa bilaga 151229

/Stefan
Tack det var intressant att se. Får ju känslan att man troligen kan använda vilket objektiv som helst, det hänger mest på personen bakom och det vädermässiga förutsättningarna. Om du hade skiftat objektiv på samma plats med samma förutsättningar så hade man kanske sett tydligare skillnad.

Några iakttagelser du har stackat en förgrund med säkert ett antal exponeringar på Vintergatan, förgrunden måste du på något sätt få till i en övergång till astrobilderna , men eftersom det är olika skärpeplan så blir det ändå inte på samma sätt som att sätta ihop ett panorama som ska sitta perfekt i skarven. Det är iaf effektfullt att ha två olika skärpeplan så det är något jag måste prova.

Fyren nere vid klippan, är den vid Stenshuvud? Imponerande att ta sig ditt mitt i natten med all utrustning

Bilden tagen med Tokinan, där ser man tydligast nebulosorna i Vintergatan, är det mer förutsättningarna och antal stackade bilder än objektivet?

Var riktigt kul att se och troligen kan jag bara behålla de objektiv jag har :), det där med att det inte finns något som en fri lunch, kanske inte är helt sant, men man får satsa själv istället för att köpa sig fri :)
 
Senast ändrad:
Mycket fint. Bilden över Tokyo t.e.x, nu vet jag ju inte om det är med Tamronet. Egentligen är ju kompositionen så mycket viktigare än skärpan, det är nog lite grann som tung hifi, att egentligen så hör man inte så stora skillnader utan man få gå på utskrivna plottar om man ska se någon skillnad i ”ljudet”, ungefär som för optik. I alla fall G2 modellen ska fungera med Nikon Z iaf efter en uppdatering
 
Råkar någon veta om Sigma 40 f1.4 har bra astroegenakaper? Den är skarpare tvärs över rutan än något annat jag sett. Dock mycket lång.
Sägs vara bra. Ingen erfarenhet av den, men inget jag skulle vilja ta med mig ut på en astroutlyfkt. För tung! Såna tunga saker tycker jag passar bättre för längre brännvidder.

Några iakttagelser du har stackat en förgrund med säkert ett antal exponeringar på Vintergatan, förgrunden måste du på något sätt få till i en övergång till astrobilderna , men eftersom det är olika skärpeplan så blir det ändå inte på samma sätt som att sätta ihop ett panorama som ska sitta perfekt i skarven. Det är iaf effektfullt att ha två olika skärpeplan så det är något jag måste prova.

Om förgrunden är väldigt nära mig så fokusstackar jag. Men det är inte alltid jag stör mig på att jag inte har tillräckligt stort skärpedjup. Beror på hur långt förgrunden är från mig.

Med olika skärpeplan så menar du ha oskärpa på antingen förgrund eller bakgrund? Ungefär så här? Backgrunden är inte i fokus.


20200426-DSC06256-Enhanced-Edit.jpg



Fyren nere vid klippan, är den vid Stenshuvud? Imponerande att ta sig ditt mitt i natten med all utrustning
Jo, det är en utmaning och en del av det roliga. Lite skraj är man om man är själv. Det är lätt att skada sig!


Bilden tagen med Tokinan, där ser man tydligast nebulosorna i Vintergatan, är det mer förutsättningarna och antal stackade bilder än objektivet?

Var riktigt kul att se och troligen kan jag bara behålla de objektiv jag har :), det där med att det inte finns något som en fri lunch, kanske inte är helt sant, men man får satsa själv istället för att köpa sig fri :)
Den bilden är tagen från en Timelapse sekvens. Den är stackad och fotograferad med en Astromoddad kamera. Därav att nebulosorna sticker ut. Tyvärr har jag ej en astromoddad kamera kvar.

/Stefan
 
Mycket fint. Bilden över Tokyo t.e.x, nu vet jag ju inte om det är med Tamronet.
Tack, roligt att du tyckte om just den bilden. Tagen med Zeiss 28/2,0.
Egentligen är ju kompositionen så mycket viktigare än skärpan
Kunde inte hålla med mer. Det är betydligt svårare (som fotograf) att få till en vettig komposition, än att köpa sig den skarpaste gluggen, om du förstår mig rätt.
det är nog lite grann som tung hifi, att egentligen så hör man inte så stora skillnader utan man få gå på utskrivna plottar om man ska se någon skillnad i ”ljudet”,
Lustigt att du jämför med HI-FI. Då jag har (lite) tinnitus tror jag inte att den bästa HI-FI utrustningen i världen skulle göra att jag kan uppfatta de små nyanser man betalar för.
I alla fall G2 modellen ska fungera med Nikon Z iaf efter en uppdatering
Nu har du fått förslag på några gluggar, resten är upp till dig.

Lycka till 👍😊 !
 
Jag fotograferade Vintergatan i helgen med Samyang 14/2,8 och Nikon 28/1,8. Tog en hel del bilder för panorama vertikalt, och faktiskt så accepterade LR att göra 2 panorama av 2+2 bilder från 14mm och 1 bild med 28mm. Jag försökte manuellt att sätta ihop några bilder som LR inte accepterat men det var helt omöjligt hur jag än drog och vred i bilden så passade inte stjärnorna. Man kan ifs förstå att det inte bör gå för en 14 men även 28mm ger ju en hel del distorsion med en bred bas och en smalare topp, när man lutar kameran snett uppåt. Jag är nästan mer förvånad att LR kunde sätta ihop totalt 3 serier. Jag provade också att göra objektivkorrigering i LR innan export ut till PSE för ihopslagningen men det hjälpte inte. Kunde vara intressant att se hur de som LR klarade att sätta ihop ser ut om man försöker det manuellt. Använde ett trevägshuvud och jag ändrade enbart i verikalled, så man tycker att det borde passa så bra som det någonsin kan göra. Med tanke på det strul det är med panorama och att det inte ger några större garantier att det lyckats så är jag nog mer inne på att skaffa en bättre 14 mm eller ännu vidare om möjligt för att slippa sätta ihop bilder i vertikaled.
 
Senast ändrad:
Även om Lightroom är förvånansvärt bra på att sätta ihop panoraman med stjärnhimmel så upplever jag att den ofta går bet eller inte levererar riktigt bra resultat. PTGui (www.ptgui.com) fungerar däremot 'alltid' även om det ibland blir en del manuellt pill att få till kontrollpunkter för att länka bilderna. Det underlättar ju med ett rejält överlapp, jag brukar ha ungefär 50% överlapp mellan bilderna.
Jag har gjort panoraman med både 14mm och 12mm på fullformat utan problem i PTGui, har man tur kan Lightroom också bygga ihop panoramat men sällan lika bra.

En personlig reflektion är att med en 12mm blir det en väldigt krökt horisont om du inte placerar horisonten genom mitten av bilden (även med en 14mm även om det inte är riktigt lika illa). Föremål i kanterna lutar inåt vilket gör att jag personligen tycker de riktigt vidvinkliga brännvidderna inte passar så bra som universallösning. För en del kompositioner går det bra, för andra sämre.
 
Även om Lightroom är förvånansvärt bra på att sätta ihop panoraman med stjärnhimmel så upplever jag att den ofta går bet eller inte levererar riktigt bra resultat. PTGui (www.ptgui.com) fungerar däremot 'alltid' även om det ibland blir en del manuellt pill att få till kontrollpunkter för att länka bilderna. Det underlättar ju med ett rejält överlapp, jag brukar ha ungefär 50% överlapp mellan bilderna.
Jag har gjort panoraman med både 14mm och 12mm på fullformat utan problem i PTGui, har man tur kan Lightroom också bygga ihop panoramat men sällan lika bra.

En personlig reflektion är att med en 12mm blir det en väldigt krökt horisont om du inte placerar horisonten genom mitten av bilden (även med en 14mm även om det inte är riktigt lika illa). Föremål i kanterna lutar inåt vilket gör att jag personligen tycker de riktigt vidvinkliga brännvidderna inte passar så bra som universallösning. För en del kompositioner går det bra, för andra sämre.
Tack ska testa PTGui, testade ICE men tyckte inte den gjorde något bättre jobb än LR.
 
Rokinon 14mm F 2.8 Ultra Wide Lens är lovordad av många astrofotografer världen över...
Som Martin säger så är det samma som det Samyang jag har. Finns ett bättre för astro som heter Samyang XP 14/2,4 någon bättre ute i kanterna, men också mer än dubbelt så dyrt. Börjar mer tro att objektivet är underordnat platsen, är man inte på en bra plats så spelar inte objektivet någon större roll.
 
Som Martin säger så är det samma som det Samyang jag har. Finns ett bättre för astro som heter Samyang XP 14/2,4 någon bättre ute i kanterna, men också mer än dubbelt så dyrt. Börjar mer tro att objektivet är underordnat platsen, är man inte på en bra plats så spelar inte objektivet någon större roll.
Som så ofta är det ju så, det negativ man får är ju avgörande för efterbehandlingen.
😁
 
Även om Lightroom är förvånansvärt bra på att sätta ihop panoraman med stjärnhimmel så upplever jag att den ofta går bet eller inte levererar riktigt bra resultat. PTGui (www.ptgui.com) fungerar däremot 'alltid' även om det ibland blir en del manuellt pill att få till kontrollpunkter för att länka bilderna. Det underlättar ju med ett rejält överlapp, jag brukar ha ungefär 50% överlapp mellan bilderna.
Jag har gjort panoraman med både 14mm och 12mm på fullformat utan problem i PTGui, har man tur kan Lightroom också bygga ihop panoramat men sällan lika bra.

En personlig reflektion är att med en 12mm blir det en väldigt krökt horisont om du inte placerar horisonten genom mitten av bilden (även med en 14mm även om det inte är riktigt lika illa). Föremål i kanterna lutar inåt vilket gör att jag personligen tycker de riktigt vidvinkliga brännvidderna inte passar så bra som universallösning. För en del kompositioner går det bra, för andra sämre.
Har testat PTGui, och visst fungerade den. Den var väl inte helt självlärande, att man skulle gå in och trycka Optimera efter att man satt kontrollpunkterna missade jag första gången, och hur man växlade mellan olika steg var ju lite rörigt, inget klart flöde från 1-6. Men när man satt några kontrollpunkter och att den efter några stycken själv kunde började lista ut var punkten skulle vara var ju uppmuntrande. Är det något som jag verkligen ska använda så kan man ju köpa en licens, men runt 1600:- för att ibland kunna sätta ihop några bilder är ju lite dyrt. Bilderna nedan gick inte med LR eller ICE är 4 resp 3 bilder på höjden. Efter satt kontrollpunkterna så låg jag på ett värde på 1000-2000 och godkänt var 5. Efter att tryckt optimera så fick jag 0,5 på en av bilderna nedan, och med beröm godkänt :), den andra var runt 3. Men ett liknade program med kontrollpunkter som är gratis eller några hundra vore något
 

Bilagor

  • 10-forum_200914_DS1_9180 Panorama3__30,0 sek. vid f - 3,2_ISO 1250_5.59 mm.jpg
    10-forum_200914_DS1_9180 Panorama3__30,0 sek. vid f - 3,2_ISO 1250_5.59 mm.jpg
    4.4 MB · Visningar: 24
  • 10-forum_201018_DS1_1751 Panorama (1)__25,0 sek. vid f - 2,8_ISO 500_12.8358 mm.jpg
    10-forum_201018_DS1_1751 Panorama (1)__25,0 sek. vid f - 2,8_ISO 500_12.8358 mm.jpg
    3.8 MB · Visningar: 21
Har testat PTGui, och visst fungerade den. Den var väl inte helt självlärande, att man skulle gå in och trycka Optimera efter att man satt kontrollpunkterna missade jag första gången, och hur man växlade mellan olika steg var ju lite rörigt, inget klart flöde från 1-6. Men när man satt några kontrollpunkter och att den efter några stycken själv kunde började lista ut var punkten skulle vara var ju uppmuntrande. Är det något som jag verkligen ska använda så kan man ju köpa en licens, men runt 1600:- för att ibland kunna sätta ihop några bilder är ju lite dyrt. Bilderna nedan gick inte med LR eller ICE är 4 resp 3 bilder på höjden. Efter satt kontrollpunkterna så låg jag på ett värde på 1000-2000 och godkänt var 5. Efter att tryckt optimera så fick jag 0,5 på en av bilderna nedan, och med beröm godkänt :), den andra var runt 3. Men ett liknade program med kontrollpunkter som är gratis eller några hundra vore något

Tyvärr kostar specialprogram. Har en uråldrig kopia på Autopano Giga som jag hoppas fungerar ett bra tag till. Precis som du så använder jag det väldigt sällan så kostnaden per bild blir relativt dyrt.


/Stefan
 
Jag blev med Z 14-30/4, som jag försöker använda till norrsken. Jag har nog en hel del att lära, t.ex. tycker jag det är svårt att fokusera. En manuell glugg hade nog varit lättare. Känns som att jag behöver hitta rätt kamerainställningar också. Tar gärna tips, jag har stängt av IBIS och följer 500-regeln. Ändå blir det inte tillräckligt bra, och det är nog inte optiken och kameran som det är fel på. Främst är det fokus som jag inte lyckas sätta.

Jag har haft en Samyang 14/2.8 till Nikon F, som var hyggligt bra. Jag hade också bättre kontroll över min D800 än vad jag har över min Z6, så eventuellt kan lite mer fokuserade övningar löna sig. Nån som har tips, förutom att skaffa en manuell glugg?
 
Jag blev med Z 14-30/4, som jag försöker använda till norrsken. Jag har nog en hel del att lära, t.ex. tycker jag det är svårt att fokusera. En manuell glugg hade nog varit lättare. Känns som att jag behöver hitta rätt kamerainställningar också. Tar gärna tips, jag har stängt av IBIS och följer 500-regeln. Ändå blir det inte tillräckligt bra, och det är nog inte optiken och kameran som det är fel på. Främst är det fokus som jag inte lyckas sätta.

Jag har haft en Samyang 14/2.8 till Nikon F, som var hyggligt bra. Jag hade också bättre kontroll över min D800 än vad jag har över min Z6, så eventuellt kan lite mer fokuserade övningar löna sig. Nån som har tips, förutom att skaffa en manuell glugg?
Det ska gå att sätta fokus även med en AF glugg, men det kan vara lite svårare med de mer vidvinkligt, å andra sidan är det inte helt så känsligt som för ett tele.
- En möjlighet är att sätta fokus mot månen och sedan slå av AF
- Det andra sättet är att slå av AF och zooma in så långt det går och sätta fokus på några stjärnor. Andvänd 30 sekunder eller liknade. Rätt fokus är när stjärnorna är som minst samt då brukar det också framträda några till i bilden. Att tänka på att i ändläget på ett AF objektiv ligger inte oändligheten den ligger några mm tidigare.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar