Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oberoende betyg på estetik och originalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag undrar varför så många bedömare slentrianmässigt sätter samma betyg på estetik och originalitet???? Då har man inte fattat vad betygsättningen går ut på. Estetik och originalitet är ju två betyg som ska sättas oberoende av varandra, tycker jag. Var finns alla 5-1-bilder och 1-5-bilder?

En bild kan ju faktiskt vara estetiskt/tekniskt mycket bra, samtidigt som den är föga originell.

Om man inte orkar betygsätta båda klasserna så är det väl bättre att lämna ena betyget "tomt"?

Ge mig en bra förklaring, ni som känner er träffade....:confused:

Jag vet inte om jag är träffad eller ej men jag har funderat över orininalitetsbetyget. För att överhuvudtaget kunna bedöma om en bild är originell eller inte krävs det ju en fullständig insikt i fotohistorien och den nutida fotografin, inte sant? Att slentrianmässigt ge bilder med rörelseoskärpa, dubbelexponeringar m.m. höga originalitetsbetyg gagnar ingen.

Estetikbetyget är enklare att sätta då det är en högst personlig uppfattning. Man kan förvisso hävda att även originalitetbetyget sätts efter personliga uppfattningar, och det är inte helt fel. Problemet är att man måste känna till fotografens tidigare kunskaper för att avgöra hur betyget är satt. Att få ett högt originalitetsbetyg av någon gammal fotouv är mer värt än att få det av någon som just hittat dubbelexponeringsknappen. Dock är ett estetikbetyg lika mycket värt från båda personerna då det inte krävs någon kunskap för att uppfatta skönheten i en bild.

Det tycker i alla fall jag, protestera gärna. :)

hälsar
markus

Vafför vi på detta viset???

Man behöver ju inte sätta bägge betygen om man inte vill......

SÅ VAR DET LÖST !!!!!!!

Niklas:
Rätt. Det var precis vad jag oxå sa i mitt inledande inlägg.:)

Markus:
Båda betygen är och bör vara subjektiva, tycker jag, det är inget fel i det. Såhär brukar jag tänka: Hur estetisk/originell är denna bild jämfört med alla andra bilder jag sett i samma motivgenre ? Det avgör min betygsättning.

Men nu kom vi direkt bort från ämnet:
Varför får så många bilder samma betyg i båda klasserna? Är verkligen en estetiskt bra bild alltid originell?:confused:

En sak jag har undrat över är om originell betyder att den bara är originell eller om det betyder att den är originell på ett bra sätt. En femma på originalitet borde ju vara positivt tycker jag, eller? Förmodligen står detta i nån text nånstans och jag har letat dåligt... ;)

I övrigt försöker jag alltid att hålla isär dem när jag sätter betyg. Och originaliteten då utgår ofta trots allt ifrån nån känsla jag får för bilden. Jag vet att det kanske är fel, men det får ni leva med. :)

Den slutgiltliga lösningen för alla parter!!!!!

För att avrunda denna diskussionen föreslår jag följande, med risk att härma mig själv....

Just nu pågår det en röstning om hur många bilder som man skall få ladda upp.
När denna är avslutad föreslår jag att vi röstar om betygen !!! Med alternativen:

1. Inga betyg
2.Betyg som de är nu
3.Betyg endast i Estetik.
4.BNetyg endast i Orginalitet.

Om vi gör detta,kommer denna diskussionen vara löst.Annars är det risk att den kan fortsätta i flera månader !!!!

Vad WEBMASTER & Co på fotosidan.se tycker,
om min ide om röstning,
det får de själva kommentera.

Ständigt dessa avvikelser från ämnet...

Min fråga är varför så många bedömare slentrianmässigt sätter samma betyg i estetik och originalitet. Det tyder väl på att man inte tänker efter särskilt mycket, eller...?

Jag förespråkar oxå ett separat teknikbetyg, men det förutsätter ju att folk klarar av att bedöma estetik, originalitet och teknik var för sig.

Om man alltid sätter samma betyg i alla kategorier, då är det ju meningslöst att ha flera kategorier.

Hallo Uffe, när du ställde din fråga ransakade jag mig själv och fann att jag vid flera tillfällen har satt samma betyg på båda variablerna. Hrmmm... varför... kräver sin funderare.

Under tiden jag tar mig funderaren så ställer jag frågan hur oberoende egentligen de båda variablerna är? Tenderar inte en bild som är mer originell även att rendera ett högre estetiskt värde? Praktiskt är det nog så, i alla fall om man tar en snabbtitt bland satta betyg, teoretiskt sett går det nog att få dem oberoende.

/ES

Kanske funkar det så här:
När folk hittar en bild de gillar så ger de den genast ett högt estetikbetyg. Man är positivt inställd till bilden, helt enkelt...å sen blir det samma betyg i originalitet av bara farten...för man vill ju inte sänka en bild man tycker om....

Erik, du har rätt i att originalitet och estetik måhända inte är helt oberoende variabler, men de är inte heller helt beroende. Visst finns det bilder som kan vara vansinnigt originella, utan att vara särskilt bra. Alltså borde betyget 1-5 kunna förekomma, eller...?

(Jag medger att jag själv oxå har gått i fällan att ge samma betyg. Försöker numera tänka efter en extra gång.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar