Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är det nog dags att fimpa betygen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gillar betygen. Tycker inte att det är svårt att sätta betyg eller skriva bra kommentarer.

Men betygsnitten är tokiga och bör bort.

Det är svårt med betyg när alla har så olika åsikter om vad som skall betygsättas:
-det tekniska?
-formen (beskärningen) - utan att ha sett orginalet?
-innehållet - är bilden bra/dåligt komponerad?
-känsla 1 - säger bilden nåt?
-känsla 2 - vad "tycker" jag/du om bilden rent allmänt utan att kunna konkretisera?
-förnyelse - nytt bildtänkande?
-efterbearbetning m.m. - intressant teknik använd?
-etc

I skolan försökte man ersätta betyg med "omdömen" - men även detta är svårt eftersom det som vanligt saknas allmängiltiga referensramar.

Och "allmängiltiga referensramar" - är det nåt som skall finnas över huvud taget inom en konstart?
För fotografering räknas väl dit trots Årets Bild?

Jag tror vi får rikta in oss på nån typ av "subjektiv objektivisering".
Vad jag menar med det? Tja, att använda subjektiva bedömningsgrunder på ett så objektuvt sätt som möjligt.

Det om nåt säger väl hur svårt det här med betyg/omdöme egentligen är i ett kollektiv.

Jag är kluven - men om "betyg" ska finnas i nån form ska de också leda till eller främja utveckling.
Uppmuntran kan det i vissa fall - "hård" spolning i andra. Men människor reagerar olika och "missriktad" uppmuntran kan för en del låsa dem vid en återvändsgränd och spolning kan för andra ta död på lusten.

Sannerligen om jag egentligen vet om jag har en klar åsikt i denna fråga!

Inse faktum; betygen följer inte riktlinjerna och då kan man inte tolka dem. Antingen ändrar vi på riktlinjerna eller så ändrar vi på betygen. Nu tror jag inte att betygen någonsin kommer att följa riktlinjerna hur mycket vi än ändrar på saker och ting och då är det väl lika bra att ta bort betygen helt och hållet. Om man nu ska behålla dem så tycker jag att man ska göra det så enkelt för sig som möjligt med maximalt en tregradig skala.

Att sedan använda en handfull betyg som är satta efter en odefinierad betygsskala för att räkna ut ett medelbetyg med en hundradels noggrannhet är än mer vansinnigt.

Jag hade hellre gett små utmärkelser som dagens ros, dagens motljusporträtt, dagens djuping, dagens charmtroll och så vidare.

Senast ändrad:
Jörgens idé om "dagens ros" etc är inte alls dum.

Vi har ju gott om ikoner på sidorna och det borde väl inte vara svårt att ersätta betygskalan med t.ex. ikoner för just det Jörgen tar upp eller liknande.

Sen är det ju lätt att räkna samman hur många ikoner tittarna pickat på (en för varje kategori man vill "belöna") och få fram
-dagens solstråle
-veckans solstråle
-månades " etc.

eller
-dagens teknikbild etc
-dagens kalkonbild etc

Agrynnis skrev:
Jörgens idé om "dagens ros" etc är inte alls dum.
Tack. Jag kom på det för att jag tycker att det känns rätt och roligt. Jag tror också att det kan stimulera kommenterandet. På sätt och vis är det kanske så många använder betygen redan idag. Hur man sedan löser detaljerna är en annan fråga.

Ju mer jag funderat på Jörgens ide, desto mer tilltalar den mig.
Utan att börja tillämpa ospecifika "skalor" om bra och dåligt - där individers uppfattningar ÄR olika - så riktar iden in sig på det enkla som vi kan vara överens om:
-gillar vi bilden eller inte och vad är det vi gillar.

[ ] bilden är bra tekniskt
[ ] bilden har känsla
[ ] bilden innebär nytänkande
[ ] bilden jag skulle velat ta
[ ] Dagens BILD
[ ] bilden är med och tävlar om bästa kalkonbild

eller nåt liknande.
Sen kan man på grundval av "antal pickningar" utse dagens, veckans, månadens, årets, decenniets, seklets etc bild där den fått mest gehör inom "rubrikområde".
Det ger i alla fall en sak vi antagligen vill:
-ge uppmuntran till fotografen

Kommentarerna bör finnas kvar - här kan den som vill ge mer specifik bedömning och närmare råd.

Jörgens grundide förtjänar att utvecklas av "di kloke".

Jag får faktiskt hålla med den idén som utvecklats här. Jag tycker det är en jättebra idé. Självklart tror jag folk kommer fortsätta att skriva kommenterar, men här kan man ju på ett enkelt sätt även ge "kritik" till de bilderna man inte har något direkt att säga om. Ibland ser man en riktig pangbild och man kan nästan bara säga wow, men det känns lite futtigt att göra det, så ibland hoppar jag tyvärr över att ge någon kommentar alls.

/ Marcus

Stämmer bra det där..

slowcoder skrev:

Ett annat problem är att folk läser kanske betygsdefinitonen, men när dom väl ska sätta ett betyg, så tänker nog de flesta så här:
1. Värdelöst
2. Inte riktigt värdelöst
3. Skaplig
4. Bra
5. Mycket bra

Ingen vill sätta betyget "Värdelöst" på någon annans bild, om inte annat på grund av att personen man betygsätter troligen inte skulle "tacka" dig genom att ge rättvisa betyg på dina bilder..

I början var jag frikostig med att slänga ur mig fyror och femmor... Mycket på grund av att jag var en riktig gröngöling på foto (inte fullt lika grön nu för tiden..) Man vill ju inte vara taskig..

Efter att ha fått min första 1:a började jag surfa runt på FS, smått frenetiskt, och kollade andras bilder och lärde mig (någorlunda) vad som är "fel" i en bild genom andras kommentarer.. så har jag blivit något mer restriktiv med betyg.

Och jag får hellre konstruktiv kritik än en etta utan rimlig förklaring. Så för min del kan betygen slopas!

Däremot ger jag kvällens ros till Jörgens förslag! =)

Det är ju inte så kul att sätta dåliga betyg .Kan man inte få sätta en silverstjärna och guldstjärna istället om man tycket det är en särskilt bra bild.

Jag har inte läst alla inlägg så det är möjligt att mitt förslag redan kommit upp!?

Jag anser att man borde kunna stänga av betygen (så att de inte syns) på bilder som man tidigare lagt in och fått betyg på!

Numera stänger jag altid av betygfunktionen på mina bilder och sätter aldrig betyg på andras bilder... Men tidigare hade jag betyg på mina egna bilder och satte betyg på andras så nu hänger det kvar...

Man ska väl inte behöva ladda upp samma bilder en gång till bara för att bli av med betygen på dem?

//Eric

För vem?

Bör vi inte ställa oss frågan för vem betygen är? Fotografen eller för att visa andra? Jag vet inte. Visst är det skönt att få uppskattning för en bild men då gärna med en motivation varför, likaså om det är ngt som kan göras bättre.
Det kanske skall vara ett antal "kryssrutor" med följande rubriker som exempel:
X Bra bild - inga brister
X Brister i kontraster
X störande element
X Saknar balans
etc etc
Fungerar detta rent tekniskt? Jag vet inte.

Kärnpunkten tycks vara att de flesta vill ha konstruktiv feedback i ngn form.

Sande skrev:
Mycket snack och lite verkstad!

Majoriteten vill ju ha bort betygen...
Det känns som att detta har diskuterats
i flera år, det är inte liv och död det
handlar om.

Till sist vill jag citera Arne Magnusson.

"<ArneM> skit i betygen och ge bara omdömmen så är det slut på dravlet ju"

/Alexandar

Majoriteten av medlemmarna vill tydligen behålla betygen enl. Fotosidans undersökning. Kolla här .
Det är "bara" 131 som har skrivit i detta forum men det är över 1200 som har röstat. Så majoriteten säger något annat.

Själv sätter ajg sällan sämre än tre för att det kan "såra" folk, då är det bättre att påpeka varför man inte gillar en bild. Däremot sätter jag gärna bättre betyg om bilden är bra, oavsett vem fotografen är. Jag sätter inte heller betyg på bilder tagna av familjen eller nära vänner pga att slippa ryggdunkningarna.

Låt den som lägger upp en bild själv avgöra om hon eller han skall tillåta betygsättning. Så som det fungerar idag. Och skippa statistiken. Statistik har ju aldrig fungerat någonstans så varför skulle det funka här.

Håkan

Som många har påpekat så sätter man ju inte gärna ett dåligt betyg av den anledningen att man inte vill såra folk, och då blir det således oftast de bilder man tycker är bra som får betyg. Detta medför ju i sin tur att medelnivån för betygsatta foton blir hög.

Och själva bedömningen?

Det kan ju mycket väl vara så att de flesta följer riktlinjerna väldigt bra. Problemet är att olika människor har olika tekniska respektive artistiska nivåer och kan ju omöjligen göra likadana bedömningar om en bild, trots ett slaviskt följande av riktlinjerna. Hur ska till exempel en nybörjare kunna avgöra om ett proffsfoto är tekniskt fantastiskt eller inte? För nybörjaren ser ett proffsfoto fantastiskt bra ut, medan samma foto för ett annat proffs kan påvisa en massa små brister som nybörjaren förbiser. Det gör att en bra bild kanske får en 5:a i betyg av nybörjaren, och en 3:a av proffset.

Jag skulle kunna plita ner lite fler exempel, men det är nog onödigt eftersom de flesta av er säkert förstår precis vad jag menar.

Något som jag däremot tycker är ett fantastiskt bra förslag är det som bland andra Daniel Ahlin och James Jacobsson föreslår. Att betygen är anonyma.

Man ska fortfarande kunna välja om man vill sätta ett betyg eller inte, men det ska inte synas att man har satt något betyg. Men man ska också vara tvungen att skriva en kommentar om man vill sätta ett betyg, just för att undvika helt omotiverade betygssättningar.
Det viktigaste för oss amatörer, och säkert också för er mer erfarna fotografer är ju trots allt kommentarerna där man förhoppningsvis kan få tips och råd och förslag på förbättringar eller förändringar.
Jag tror att om det inte syns om man har satt något betyg eller inte så är det lättare att komplettera konstruktiv kritik med en 2:a i stället för av "humanitära" skäl ge en 3:a.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar