Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är det nog dags att fimpa betygen

Produkter
(logga in för att koppla)
dl_4711 skrev:
Du är säkert redan medveten om det, men kritik innefattar både beröm och anmärkningar. Din sista mening får det att låta som att kritik alltid är något negativt, men så är ju inte fallet.

Jo då, jag är medveten om det. Slarvigt uttryckt.

Jag håller till fullo med Daniel Knutsen.
Antar att du liksom jag lagt ut bilder på
fotokritikk.dk och där kan man bara kommentera bilderna.
Jag tycker att kommentarerna där är mer sakliga
och konstruktiva. Många inkl mig själv känner sig nog lite osäkra när det gäller att ge kritik utan kanske skrivit något med "Snygg bild, fina färger"
också ger man tex betyg 4 bara för att fotografen ska förstå att man gillar bilden.
Skulle FS ta bort betygen så tror jag att nivån på kommentarerna kommer att höjas och jag tror och hoppas att fler kommenterar bilder. För har man väl kommit på hur man ger bra konstruktiv kritik så är det säkerligen roligare att dela med sig av sina tankar och ideér!

Johan Ringblom skrev:
Jag håller till fullo med Daniel Knutsen.
Antar att du liksom jag lagt ut bilder på
fotokritikk.dk och där kan man bara kommentera bilderna.
Jag tycker att kommentarerna där är mer sakliga
och konstruktiva. Många inkl mig själv känner sig nog lite osäkra när det gäller att ge kritik utan kanske skrivit något med "Snygg bild, fina färger"
också ger man tex betyg 4 bara för att fotografen ska förstå att man gillar bilden.
Skulle FS ta bort betygen så tror jag att nivån på kommentarerna kommer att höjas och jag tror och hoppas att fler kommenterar bilder. För har man väl kommit på hur man ger bra konstruktiv kritik så är det säkerligen roligare att dela med sig av sina tankar och ideér!

Korrekt! :D

Jag kommer inte alltid med kritik som kanske gör en fotograf bättre, men jag brukar så ofta som möjligt iaf förklara hur jag känner för en bild och motivera varför. Visst har jag oxå slarvat precis som i exemplet ovan, men jag uppskattar själv mer att få höra vad betraktare känner och tycker.

Får man ett betyg, oavsett vilken valör, så är det ju alltid uppskattad med en motivering.

Det finns ingen mer intressant läsning än en analys, med tankar och känslor, om någon av ens egna bilder.

Betyg viktigt för nya medlemmar?

Jag tror att betyget kan ha ett värde för nya medlemmar som känner sig osäkra på att kommentera. Jag tror också att den som är ny medlem blir glad åt att få betyg. När man varit på FS ett tag blir man mer och mer säker på att kommentera och man värdesätter en kommentar mer än ett betyg.

Jag tycker - för de nyblivna medlemmarnas skull - att betygssystemet bör vara kvar. Däremot bör möjligheten att ge ett betyg utan att kommentera tas bort. De som är nya och osäkra kan ju skriva något banalt, vad gör det? Så småningom snappar de ju upp ett och annat från FS och kan förbättra sitt kommenterande. Om man tar bort möjligheten att bara ge betyg utan kommentar tror jag att medelbetyget kommer att sjunka.

Sen är det ju faktiskt så att det stora bildflödet gör det svårt att hinna med att kommentera mer än ett fåtal bilder. Ofta blir det de man fastnar för som får ett betyg och då dras ju medel mot en högre nivå. De intetsägande bilderna står okommenterade och räknas inte med i medlet. Kanske skulle alla okommenterade bilder vägas in i medelbetyget på något sätt - fråga mig inte hur. Ge dem en automatisk trea tills någon kommenterat dem och gett betyg?

Om man tittar på photo.net så känns det ju som att man nästan bara får betyg och inga kommentarer och det känns ju visserligen kul att få 7/7, men hellre har jag en kommentar.

Jag håller därför med Hans att betygen kan gärna få vara kvar, men jag tycker att man måste kommentera för att ge ett betyg.

/ Marcus

Nä, man måste ge en kommentar också.

edit: Jag trodde att man inte behövde det, men testade precis nyss. Det är därför jag vänder lite just nu...
/edit

/ Marcus

Jag tillhör ju de som i stort sett alltid har beklagat mig över att betygen inte fyller någon funktion. Idag finns valfriheten att välja och själv är jag rätt nöjd med det. Fast då har jag inte funderat över eventuella konsekvenser det har för kommenterandet. Men jag tänkte ändå skriva ner lite tankar och funderingar kring detta.

Som jag uppfattar det hela så fungerar betygssättningen ungefär så här om jag ska vara lite ironisk och småelak.

1. Motivet är en katt, hund, bebis eller annat som hänvisas till att vara taget i den närmsta omgivningen till fotografens bostad.

2. Motiven tillhör inte de som återfinns i betyg 1 men tillhör inte betraktarens intresseområden.

3. Motiven ligger i närligande områden till vad betraktaren intresserar sig för.

4. Motiven tillhör betraktarens intresseområde men av ren princip så sätter man inte femma hos någon man aldrig hört talas om. I synnerhet om ingen annan gjort det först.

5. Motivet tillhör bertraktarens intresseområde. Dessutom är antingen motivet naket eller fotografen "känd". Inte nödvändigtsvis känd i vida Sverige utan lika gärna i närmasta bekantskapskretsen.

Vad jag med detta vill säga är att jag aldrig har kunnat bedömma huruvida en betraktare bedömt bilden eller motivet. Eftersom det förekommer både och kan jag därmed inte utvärdera betygets relevans om jag inte redan känner den som betraktar bilden.

Att sedan statistiken visar så högt som den gör tycker jag inte alls är konstigt. Dels så gissar jag att alla bilder som tagits bort inte finns med i statistiken, vidare gissar jag att bilder som inte har något betyg inte heller är med i statistiken. Är dessa "nollor" med så är det verkligen skrämande.

Avslutningsvis så vittnar jag medlemmar hela tiden om hur de bara bedömmer och kommenterar "bra" bilder. Med bra bilder utgår jag att man avser bilder som hamnar på den övre skalan av betygsregistret. Därmed borde och statistiken också visa det. FS har blivit en ryggdunkarklubb där bilden måste vara "bra" först innan man laddar upp den. Medelmåttor och nybörjare finns det lite till övers för. Så ser jag på det hela.

Mvh
Maverick

Ja jag vet jag har problem att hålla mig borta från forumet. Hoppas det är ok :)

Ryggdunkarklubb tycker jag är fel ord, men kraven på bilderna har höjts, så jag tror många nu drar sig för att lägga upp "vilka bilder som helst" Skall en bild idag få kommentarer måste det vara betydligt bättre än för ett år sedan.

Om tanken med sidan är att vi skall lägga upp bilder som har brister och få hjälp så funkar det inte riktigt bra.

Jag har tyvärr ingen lösning och vet inte varför det blivit som det blivit, men folk dras väl till det som är bra.

Grubbe skrev:
När det gäller anonymiteten så tycker även jag att det har ett värde att kunna se vem som kommit med kommentaren för att kunna bedöma den och ta åt sig det relevanta.
Vad jag menade med anonymitet var att fotografen (alltså ej betygsättaren) skulle få vara det tex 1 dag för att därigenom slippa "kompis-betygssättning" och få en ärligare bedömning av sina bilder.

Skulle man inte i likhet med betygen kunna få välja om man vill vara anonym som fotograf på en kritikbild? Det skulle vara riktigt spännande.

FS Crew ska ju givetvis kunna se vem fotografen är så att det inte dyker upp en massa avarter. Skulle kunna tänka mig att mer kända fotografer och kanske ökända fotografer skulle uppskatta den funktionen. För mig personligen spelar det nog varken till eller från.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Skulle man inte i likhet med betygen kunna få välja om man vill vara anonym som fotograf på en kritikbild? Det skulle vara riktigt spännande.

FS Crew ska ju givetvis kunna se vem fotografen är så att det inte dyker upp en massa avarter. Skulle kunna tänka mig att mer kända fotografer och kanske ökända fotografer skulle uppskatta den funktionen. För mig personligen spelar det nog varken till eller från.

Mvh
Maverick

Det skulle vara spännande. Då slipper man kompisryggdunkar plus att det skulle vara roligt om man tex efter några dagar kunde få ett mail där en länk till bilden och ett avslöjande av fotografen. Det skulle även vara roligt att se om man känner igen en fotografs stil.

/ Marcus

Maverick skrev:

Mvh
Maverick

Ett bra förslag med möjlighet till anonymitet. Jag har valt att inte lägga upp bilder på ett tag för att kunna fota efter eget huvud. Mina bilder bedöms utifrån att jag är jag på gott och ont, och kommentarerna färgas av att folk vet vem jag är. Jag skulle gilla att kunna vara anonym med mina bilder under en tid.

matnyttige skrev:
Vad jag menade med anonymitet var att fotografen (alltså ej betygsättaren) skulle få vara det tex 1 dag för att därigenom slippa "kompis-betygssättning" och få en ärligare bedömning av sina bilder.

Mats: Håller med på sätt och vis men hänvisar till vad jag skrivit tidigare i strängen.

"När det gäller att kommentera bilder av anonym fotograf så låter det till en början utmärkt men vid närmare eftertanke så tror jag det vore svårt. Jag kommenterar normalt efter att ha tittat på mer än en bild, särskilt om jag inte tycker bilden är så bra.

Om fotografen är väldigt duktig generellt så kan man vara mer kritiskt till nån detalj än om det är nån som har mycket att lära som behöver mer grundläggande kritik.

Fast det vore rätt roligt att kunna skicka in en bild i veckan eller nåt till något av en expertpanel helt anonymt för en bedömning. Jag inser att det kräver en ansträngning för någon, men roligt vore det."

Personligen anser jag att betygen funkar bra. Att snittet ligger på 4,5 beror ju inte på att bilderna ligger på den nivån utan snarare att det är i kvalitéten för betyget 4 och 5 som är intressanta att betygsätta.

Hur kul är det egentligen att sätta en 1:a eller en 2:a? Istället brukar man då skriva en kommentar till den berörde och berätta vad hon/han gör för fel. Se det inte som att betygsättningen inte funkar, för då har ni nog fått det om bakfoten.

Däremot tycker jag inte att statistiken ger så mycket...

En idé: Man kanske måste betygsätta bild för bild och inte välja ut dom. Jag menar, för att betygsätta nästa bild så måste du betygsätta just den du observerar. Kommer att tänka på www.snyggast.se. Vi skulle kunna ha ett liknande system här...

Hoppsan!

elmfeldt skrev:
Man kan väl inte idag bara ge betyg såvitt jag vet. Eller kommer jag ihåg fel?

Ojdå! Jag misstog mig visst. Det beror på att man längst ner bland kommentarerna på vissa bilder kan läsa "visa även betyg utan kommentarer" och jag förutsatte därför att det gick. Har dock aldrig försökt lägga in betyg utan att ge kommentarer själv. Jag tycker det är bra att den funktionen finns (att betyg kräver kommentar)!

Skäms lite för att jag missade detta, därav solglasögonen...

Skulle det funka med någon typ av symboler som man kan välja emellan? Typ bästa bilden idag, vacker vykortsbild, dödstråkig, fyller sin funktion och så vidare?

Ett förslag...

Innan "Fotosidan"-redaktionen gör några förhastade förändringar kanske vi kunde låta demokratin härja fritt här i frågan först.

Jag menar då inte just betygens vara eller inte vara, ävn om det är en fråga värd att slänga ut i en poll eller forum-tråd, utan snarare berygs-kriterierna i sig, att ändra vad de står för och göra dem mer klara som utslag.

Att en "1" ska betyda "bläää", "2" ska betyda "Nja, sådär...", "3" ska betyda "Någorlunda/jovars/fullt godkänt...", en "4" betyda "Strålande m. viss invändning" samt "5" betyda "Fulländning så långt det kan gå...".
Inte just kanske bara dessa kort-fattade kriterierna, mer motiverande än så och mer utförligt, men åt det hållet. Tror att missnöjet med betygen har varit att skillnaden mellan en "3" och en "5" varit litet för otydlig.

Tycker på sätt och vis att betyg-systemet kunde få vara kvar, men att det kan ses över och ändras i sin form. Man gör väl inte av med sin bil bara för att den får punktering, eller hur?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar