Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är det nog dags att fimpa betygen

Produkter
(logga in för att koppla)
Nickelas skrev:
Skulle det funka med någon typ av symboler som man kan välja emellan? Typ bästa bilden idag, vacker vykortsbild, dödstråkig, fyller sin funktion och så vidare?

Där tycker jag det börjar likna något, kanske inte nödvändigtvis exkat det exemplet, men den kreativa tankegången.

Hustomten skrev:
Ett bra förslag med möjlighet till anonymitet. Jag har valt att inte lägga upp bilder på ett tag för att kunna fota efter eget huvud. Mina bilder bedöms utifrån att jag är jag på gott och ont, och kommentarerna färgas av att folk vet vem jag är. Jag skulle gilla att kunna vara anonym med mina bilder under en tid.

Instämmer sedan långt tillbaka i det.
Intressant att i alla fall få uppleva effekten av det. Att någon tidigare "erkänd" fotograf här plötsligt "råkar" få en "2" på en bild.

Jag har slutat sätta betyg, delvis av den anledning som redovisas i första inlägget. Håller alltså med: Dags att slopa betygsättningen. Kommentarer räcker tycker jag.

Äntligen lite utvecklande och kreativt tänkande från David och co. Jepp slopa betygen då de inte används som syftat.
Vill man sätta siffror kan man göra det i kommentaren typ: -"Bra bild men du får en 1 på kompositionen då den är ..... och en 3 för .... etc"-
Anonymitetsaspekten tror jag ni gott kan ta ett par funderare på, varför inte 2 dygn. Dock skulle detta falla på bokmärkningsfunktionen där man får ett mail när någon favorit laddat upp en bild. Så då får ni ta bort den också eller att mailen inte skickas förrän efter namnpubliceringen.
Eva

Interessant tanke fra Davids side. Jeg er hjertens enig. Poengsetting er verdiløst i denne sammenhengen.

Argumentasjonen er sakset fra min brukerprofil her på fotosidan,

"Mine bildekommentarer er basert på et ønske om å få frem gode og svake sider ved den løsningen som fotografen har valgt. Jeg ser spesielt etter tegn på kreativitet og orginalitet, og kikker gjerne på bilder som jeg i utgangspunktet misliker - *noe* kan det være der likevel. Alle burde prøve en gang i blant å se på bilder de vanligvis ikke ville ofre tid på, muligheten for en positiv overraskelse er til stede.

Fordi et godt bilde like gjerne kan være et bilde jeg stiller meg avvisende til, vil jeg av prinsipp ikke gi bildepoeng. En poenggiving reduserer den flerdimensjonale visuelle formidlingen til et intetsigende tall, og det å lage "gjennomsnitt" av meningsløse tall er enda mer meningsløst."

Sitat slutt

Oppfordringen om å se på bilder man normalt ikke ville bruke tid på, understreker jeg nok en gang. Sjansen for å bli positivt overrasket er til stede !

elmfeldt skrev:
Skall man kritisera kompisars bilder (vilket man skall) så tycker jag man bör stå över betyget och bara skriva en kommentar.

Precis. Tyvärr har betygssättningen missbrukats till den grad att det var länge sedan det var informativt att ta del av siffrorna. De värsta exemplen (kompisar respektive familjemedlemmar) visade på toppbetyg i båda riktningarna där 4:eek:r och 5:eek:r utgjorde runt 90% av kakan.

Jag ytterst tveksam till att en fotograf klarar av att ta fler än högst ett par 5:eek:r (så som betygsdefinitionen är skriven) per år.

Sedan tycker jag att det finns fler argument mot betyg - t.ex. det märkliga i att blanda ihop ett tävlingsmoment (så som det uppenbarligen har uppfattats av många) med ärlig och konstruktiv bildkritik.

Skall bildena bedömmas som om vi jobbade på en strikt tysk bildbyrå är jag inte intreserad av att sätta betyg. För mej gäller som alltid att det finns en känsla i bilden... Tekniskt perfekt för vem ??? För mej som betraktare eller ??? De bilder jag har satt höga betyg på skulle jag lätt köpa in om jag hade en bildbyrå !!!

Vidare kan man ju inte söka på bilder som fått ett betyg utan kanske söka på de som fått minst 10 kommentarer och ett medel på 4,6 eller högre och det är ínte så många bilder !!!

Leve fotosidan och lite levande betyg! Skall vi ha dem kvar så gör dem mera lättolkade för oss icke bildbyråaktiga kritiker.

Ett annat förslag är ju att bilden kanske inte får något medelpoäng och räknas inte in i statistiken förrens den har fått mer än 5 kommentarer eller fem röster. Om jag inte missminner mej så brukar man ju ta bort sådana saker när man jobbar med statistik.......

/Kristian trött efter 14 timmar buss...

Konstruktiva kommentarer ger så mycket mer, bort med betygen!

Tycker även att betygen på recensionerna ska bort, det sätts åt skogen för höga betyg på de flesta prylarna. Vissa kan sätta överbetyg på saker som dom nyligt köpt, t.o.m på hållbarhet sätts idag femmor på produkter som inte mer än hunnit komma ut på marknaden!

Bättre då att kommentera vad man tycker om prylarna, betyg är bara onödigt eftersom dom idag inte säger nåt utan som jag ser det oftast bara luras.

Re: Ett förslag...

Von skrev:
"1" ska betyda "bläää", "2" ska betyda "Nja, sådär...", "3" ska betyda "Någorlunda/jovars/fullt godkänt...", en "4" betyda "Strålande m. viss invändning" samt "5" betyda "Fulländning så långt det kan gå...".

Håller absolut med von Alkerdun. Betygskriterierna idag är bra men jag tror att många, särskilt de som sitter på långsamma uppkopplingar, faktiskt skiter i att titta på sidan med betygskriterier. Därför kanske man skulle ha korta, kärnfulla kriterier under varje bild (där man ska rösta). En rad per kriterie enligt von Alkerduns modell vore bra (fast kanske ett annat ordval). Då ser alla kriterierna och kan rösta utifrån samma förutsättningar. Ha trots detta kvar en länk till mer fullständiga kriterier (de nuvarande) för de som vill veta mer.

elmfeldt skrev:
Det kan bara inte vara möjligt att de kritikbilder som laddas upp har ett snitt som nästan ligger på 4.5. Notera de regelverk som medlemmar tillsammans jobbat fram som utgångspunkt:

Allt är väl kanske redan sagt...

...men systemet har ett inbyggt fel. Eftersom inte alla bilder måste bedömmas blir snitten felaktiga. En bild kan mycket väl vara värd en femma, men avstår man sedan att bedömma nästa bild som är värd en tre blir ju snittet missvisande. Däremot är ju bedömningen i sig korrekt.

Jag orkar själv inte bedömma alla bilder utan hamnar lätt i fällan att jag bara bedömmer de bilder som är bra eller som intresserar mig. Jag tycker att det är kul att bedömma nybörjares bilder, men den rika floran av vykort är inte ika kul.

Att en del inte har tänkt igenom sina betyg och ger lite glädje betyg tror jag bidrar något. Det är lätt att alla bilder man gillar får en fyra. Och nog har antalet femmor ökat.

Jag tycker att det är kul med betygen, men man kan ju inte ta för hårt på dem.

Mitt förslag är att ta bort alla snittbetyg. De säger ju ingenting (som jag förklarat ovan). Utan snittbetyg får man bedömma värdet av varje betyg för sig.

froderberg skrev:
Mitt förslag är att ta bort alla snittbetyg.
Ingen dum idé! Då skulle man även kunna lägga till betyg som inte är siffror utan står för någon slags standardkommentar (som föreslagits tidigare).

Har man någon förklaring till denna standardkommentar skriver man förstås den också. Även om en utförlig kommentar är bättre än en kort så är väl ändå en kort bättre än ingen kommentar alls.

Re: Re: Nu är det nog dags att fimpa betygen

froderberg skrev:
Mitt förslag är att ta bort alla snittbetyg. De säger ju ingenting (som jag förklarat ovan). Utan snittbetyg får man bedömma värdet av varje betyg för sig.
Då finns det ju ingen möjlighet att söka efter de bästa bilderna (ursäkta, menade högst betygsatta;-) i tex klassen humor.

matnyttige skrev:
Då finns det ju ingen möjlighet att söka efter de bästa bilderna (ursäkta, menade högst betygsatta;-) i tex klassen humor.
Det får man ta. Borde det inte fungera lika bra att söka efter de mest kommenterade? (orkar inte testa just nu)

kaw skrev:
Det får man ta. Borde det inte fungera lika bra att söka efter de mest kommenterade? (orkar inte testa just nu)

Japp, flest kommentarer är för mig en mycket bättre mätare. Om folk har satt 1 eller 5 spelar ingen roll. Det som spelar roll är om bilden engagerar vilket är identiskt med antal kommentarer.

d88-jwn skrev:
Japp, flest kommentarer är för mig en mycket bättre mätare. Om folk har satt 1 eller 5 spelar ingen roll. Det som spelar roll är om bilden engagerar vilket är identiskt med antal kommentarer.

Det är väl bättre att själv kolla bilderna först och se om dem engagerar dig?
Varken många kommentarer eller höga betyg är identiskt med att bilden engagerar.

JanOlofHärnström skrev:
Det är väl bättre att själv kolla bilderna först och se om dem engagerar dig?
Varken många kommentarer eller höga betyg är identiskt med att bilden engagerar.

Jo, det är så jag gör. Scannar bilderna och tittar på dem jag bryr mig om. Men om jag vill mäta så är mätaren "antal kommentarer" fortfarande för mig mer intressant än betyg.

Mycket snack och lite verkstad!

Majoriteten vill ju ha bort betygen...
Det känns som att detta har diskuterats
i flera år, det är inte liv och död det
handlar om.

Till sist vill jag citera Arne Magnusson.

"<ArneM> skit i betygen och ge bara omdömmen så är det slut på dravlet ju"

/Alexandar

Japp!

Kryssa för här vad ni tycker så tror jag att dom försvinner.

Snälla, skippa betygen i recensionerna också som ofta är smått patetiska med alla dessa fyror & femmor...

Utlåtande ger såååå mycket mer & är mycket enklare att tolka trovärdigheten i...

Jag sörjer inte heller om betygen försvinner. Jag har i princip slutat sätta betyg själv. Det är bättre att träna sig i att komma med konstruktiva kommentarer.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar