Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt proffshus, men vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)
PerFogelberg skrev:
Klart den gör. Det räcker med en gammal 500 c/m för att folk ska knäböja och buga.

Knappast!! Hur i hela friden skall du kunna visa upp dina nytagna bilder. Säga till den nyfulla och nyfikna afterskiaren att "måste framkalla först" är väl ungefär som att komma till ett Formula 1 race med en DAF66.....Han har ju för böveln fler MP i sin mobilkamera....
 
-CL- skrev:
D3 är allt annat än en "gimmick". Det är så fantastiskt viken flexibel kamera...

Det är som att digitalkameran först nu är uppfunnen.
Tidigare fanns flexibiliteten i olika filmer, men nu är en knapptryckning och en tumrörelse allt som behövs.

När man tagit ett steg tillbaka, andats och betraktat hypen, så märker man att D3:an "bara" är en kamera. En grymt bra sådan, komplett och allt det där, men det är fortfarande bara en kamera.

Sen sa jag inte att D3:an är en gimmick, utan att vädertätningen på "prohusen" är det, i varje fall för de flesta. Läs om, läs rätt.
 
Mankan G skrev:
D3 med batterigrepp är både större och tyngre, så tjacka en sådan och lite svart eltejp för att tejpa över de sista två 00-orna i modellnamnet så är du än större kung. Diktator kanske.....

Va f-n.. Finns det batterigrepp till D3:an? Det har jag fetmissat. Då blir den ju ÄNNU större :D

Fast nu är vi väääldigt OT.

Tillbaks till pudlens kärna.. Hur var det nu...
 
Ok. Enlingt de flesta i tråden utgör D300:an ett bättre köp än en beg. D2x. Således faller D2x:en bort från min lista. Följd frågan blir nu huruvida D300:an är bättre än 1Ds markII, eller inte?
 
Jeppe skrev:
Va f-n.. Finns det batterigrepp till D3:an? Det har jag fetmissat. Då blir den ju ÄNNU större :D

Fast nu är vi väääldigt OT.

Tillbaks till pudlens kärna.. Hur var det nu...

Hmmm tänk vad fel det kan bli. D300 ska det givetvis vara och inte D3 men jag kanske redan tog bort oo-orna
 
Ubbe 1 skrev:
Följd frågan blir nu huruvida D300:an är bättre än 1Ds markII, eller inte?

Men nu skenar väl ändå priset iväg, jag tror inte att du hittar en 1Ds MkII för 20k (ännu). Sist jag såg en kostade den åtminstonde det dubbla. Då blir det lite snedvriden jämförelse. MEn är det upplösning du vill ha, så är ju 16 mer än 12.. Men frågan är vad du ska med alla pixlarna till. Det är väl mer en fråga om 24x36 vs APS-C i så fall och då är valet klart, i varje fall för mig.
 
Ubbe 1 skrev:
Ok. Enlingt de flesta i tråden utgör D300:an ett bättre köp än en beg. D2x. Således faller D2x:en bort från min lista. Följd frågan blir nu huruvida D300:an är bättre än 1Ds markII, eller inte?
Köttbullar eller pannkakor? De olika sensorstorlekarna ger olika möjligheter och begränsningar beroende på vad du tänker fotografera. För långa telen är nog D300 vettigare, medan man med 1Ds har tillgång till ljusstarka vidvinklar på ett helt annat plan.
 
Börjar misstänka troll i denna tråd!
Att jämnföra ett gammalt och nytt hus är ju inte möjligt då utvecklingen gått framåt.
OM det nu är så att du fiskar och går på långturer för att fånga den bästa fisken eller funderar på sportfoto under långa dagar utan möjlighet till stöd borde din prio vara vikten kontra kvalitet och där faller de så kallade prohusen bort oavsett om dom heter Canon eller Nikon.
Det du bör göra är att ransaka ditt behov och köpa en kamera efter det och inte starta en tråd i ämnet, där du är fullt medveten om att du får massor av skilda råd! Där inget råd är varken bättre eller sämre än något annat!
Fundra ut dina behov skapa dig en uppfattning om vad DU vill ha och behöver strunta i råd från andra. Som gammal fotograf borde du om någon veta att det bara är du själv som sätter gränserna!
Ska du ha det bästa så glöm lätta och billiga grejor. Devisen att du får vad du betalar för stämmer rätt bra även här!
 
Jeppe:
Här på fotosidan finns det 2st till salu. En för 26000kr och en för 23.500kr. dessutom finns fler på blocket. Så inte kostar dom 40k som begagnade....eller tänkte du på nyköp?
 
Ojdå.. Då har det gått utför för MkII-modellerna. Fast den för 23.5 är ju ex moms... Snart köpläge för en Canon alltså ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.