ANNONS
Annons

Nytt proffshus, men vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ubbe 1

Aktiv medlem
Hej.
Söker lite hjälp angående ett nytt inköp av kamerahus. Har tidigare fotat med Canon eos 1D samt Nikon D1H. Insåg dock att min tid till fotograferandet minskades drastiskt en period pga olika omständigheter. Detta bidrog till jag avyttrade all utrustning jag då ägde. Tänkte nu införskaffa en ny utrustning och är således inte begränsad av redan ägd optik, blixtar, tillbehör etc. Vad har jag då för krav på utrustningen? Ja, då jag tidigare ägt proffshus så vill jag i dag hålla mig i samma segment. Anledningen är att jag vill ha tåliga hus som utan kompromisser klarar olika väderförhållanden som snö, regn etc. Snabb och precis AF. Gillar också tyngden och stabiliteten i dessa hus.

Vad skall jag använda kameran till? Ja, främst skall kameran användas till "action"-foto vid fiske.Kameran kommer således att få utstå det mesta i väder. Kameran skall också användas en del till studiofotografering och porträtt.

Jag vill att kameran skall möjliggöra större förstoringar med bra kvalite`upp till A3. Dock ej för boktryck.

Jag avser att handla begagnat med ett maxpris för huset på 18-20k.De kameror jag tittat på är följande: Eos 1D mkII, Eos 1Ds mkII samt Nikon D2x.
Som jag ser det:

Eos 1D markII: runt 15k. Mer pengar över till optik.Dock tveksam till om mp räcker för bra kvalite på förstoringarna.

Eos 1Ds MarkII: ca. 20k. Bättre mp men dyrare och mindre "snabb" än 1D markII.

D2x: Runt 15k. Ett mellanting vad det gäller mp. Bra AF och tydlig display.

Ge mig mer än gärna tips på, vad jag utifrån ovan nämnda krav skall välja och varför.

Tacksam för hjälp
/Urban
 
Senast ändrad:
Nu är det inte vad du vill höra kanske, men jag skulle då ta en funderare på Nikon D300.

Är du orolig för att proffskänslan inte finns där, föreslår jag att du kilar och klämmer lite på den.

Och måste den se "proffsigare ut eller klumpigare kanske, så petar du på ett batteripack. Men en av styrkorna med D300, är väl att den har den prestandan den har i en liten förpackning. Dessutom är det kanske begränsat med ljus, på fiskarfänget. Då har du en fördel med den nyare sensorn i D300.

Då har du 5kkr att handla optik för, plus garanti och fortfarande en vädertätad och modernare kamera.

Bara en tanke!
 
Senast ändrad:
Tack för ditt svar -CL-
Ang. D300 så tror jag visst att det är en mkt bra kamera på alla de sätt. Men...... för samma pris får man en D2x som till stora delar erbjuder motsvarande spec. men då med proffshusets robusthet och tålighet. Är själv tveksam till om D300:an kan jämföras, rättvist, med "top of the line-modellerna" beträffande kvalite och funktion. Men här kan jag givetvis ha fel. Ang. tåligheten så är väl inte D300:an vädertätad och klarar regn på samma sätt som exempelvis 1D markII? Att den klarar damm och mindre fukt vet jag dock säkert.

/U
 
Kamerahuset är bara en liten del i ett system. Jag tycker du även ska fundera på vilka objektiv som är intressanta.
 
Objektiven går på en annan budget än denna. Dessa 20k (och frågan) gäller bara för kamerahuset. Kommer givetvis att införskaffa optik som svarar upp till mina förväntningar när väl valet av hus är gjort och införskaffat.När det gäller optiken är jag dock klar med vad det är jag behöver och vill ha.

/U
 
Svagaste punkten är nog sökaren, med blixten på toppen. Den är fortfarande i plast.

Men en D3 har batteriluckan och sektionen runt joysticken i plast. Så jag vill inte såga D300.
Visst kan det kännas bra med ett batteripack till en D300, när/om man har stora labbar till händer. Annars tappar man några fingrar, som ger extra stabilitet i greppet.

Jag har själv D200 och en D3, och hävdar att kvalitetskänslan är försumbar. D300 har också ett magnesiumhus, precis som D2x.
Men visst... D2x är inte sämre fast det kommit nya grejjer. Men du får garanterat lika mycket kvalitet, men några gram mindre att släpa på.
Tror visst inte du blir missnöjd med D2x, men pisk blir det om du gillar att fota i stämmningsljus mm.

Vill inte förstöra dina planer, men bara att du tar en extra titt på D300. Det kommer säkert fler till din tråd och håller med.

Visst ser D2x och 1D frän ut när man hänger i afterskibaren. Men bilderna från D300 som hänger i baren ser också fräna ut.
 
Senast ändrad:
Olympus E-3 kanske?

Cyberphoto har grymt bra erbjudande just nu på den.

Den tåler vatten - mycket vatten
Den är byggd som ett pro-hus
Den är tung som ett pro-hus (med batteripack)

Batteripacket flexar inte, det är en extrem kamera.. faktiskt.

http://www.fotosidan.se/cldoc/16210.htm
 
Ubbe 1 skrev:
Objektiven går på en annan budget än denna. Dessa 20k (och frågan) gäller bara för kamerahuset. Kommer givetvis att införskaffa optik som svarar upp till mina förväntningar när väl valet av hus är gjort och införskaffat.När det gäller optiken är jag dock klar med vad det är jag behöver och vill ha.

/U
Olika sensorstorlekar gör att objektiven får olika karaktär. Det är inte helt ointressant att ta med objektiven i ekvationen. Ännu mindre lätt är det att ge några råd när man inte vet vad du vill åstadkomma.

För utskrifter i storlekar upp till A3 är det fullt tillräckligt med en kamera på 8 megapixel. Det är oftast objektiven som sätter gränsen på den totala upplösningen.
 
"Vädertätad" och tålig mot fukt och damm. Men klarar den ett hällregn? Det är det jag efterfrågar eftersom jag kommer, att i bland, använda kameran under dessa väderförhållanden. Vill inte gärna missa bilden pga att vädret inte är det bästa för dagen.

D300:an är inget alternativ för mig i dagsläget....Objektivvalet kommer att gjöras utifrån den kamera som införskaffas. Så jag vore tacksam om man fortsättningsvis höll sig "in topic" och svarade utifrån de kameramodeller som jag väljer mellan.

/U
 
Att rekommendera en kamera har jag svårt för eftersom jag inte har någon erfarenhet av samtliga kameror som du förslår.

Men jag tänkte lugna dig på en punkt. Jag har själv skrivit ut mängder av A3 porträttbilder tagna med en Eos 1d markII n. Kamerans 8 miljoner räcker gott o väl till kvalitativa utskrifter i den storleken.

/Sonja
 
specarna säger att d300 är lika vädertätad /bra byggd som d2x.

har jobbat med bägge kamerorna, och det som kommer ur d300 över iso 400 är socker för själen.

det som kommer ur d2x över iso 640 gör ont i magen.
 
Christian_r
Tack för upplysningen vädertätningen, iso och brus....funderar dock på hur ofta jag fotar i högre iso.....vet faktiskt inte om jag kommer behöva "få ont i magen" ,men det tål ju att fundera vidare på.

Vore intressant att få höra dina synpunkter på Canon-alternativen Jesper...E3:an verkade intressant, hade missat den helt faktiskt...
 
Ubbe 1 skrev:
"Vädertätad" och tålig mot fukt och damm. Men klarar den ett hällregn? Det är det jag efterfrågar eftersom jag kommer, att i bland, använda kameran under dessa väderförhållanden. Vill inte gärna missa bilden pga att vädret inte är det bästa för dagen.

D300:an är inget alternativ för mig i dagsläget....Objektivvalet kommer att gjöras utifrån den kamera som införskaffas. Så jag vore tacksam om man fortsättningsvis höll sig "in topic" och svarade utifrån de kameramodeller som jag väljer mellan.

/U
jag kan lova dig, en D300 klarar hällregn.. iallafall har min gjort det.. sämre var det väl med hon som var bakom kameran.. hon klarade inte av det :)

Skämt å sido.. men jag har som sagt stått ute i ösregnet med min D300:an och nema problema.. den funkar fortfarande lika suveränt
 
Ursäktar för D300 tipset!

Men man ser sina fotosidankompisar som vänner, så man vill bara väl.... ;-)
 
-CL-
Du behöver inte be om ursäkt för dina inlägg...däremot bör jag be dig om ursäkt om du tog illa upp. Saken är den att det många gånger, inte bara på detta forum, frågas efter en specifik sak -men svaras en annan. Jag har medvetet valt att söka efter ett proffshus och vill således ha råd, gällande dessa, som bidrar till att göra mitt val lättare...att D300:an är en bra kamera förstår jag (toppbetyg i många tester) men det är ändå inte vad jag söker. Det är svårt att gå "tillbaka" från känslan i proffshusen. Hittar jag bara ett proffshus som uppfyller mina förväntningar i spec så blir jag nöjd. Det är också här som fotosidans medlemmar kommer in i bilden...

/U
 
Ingen fara...

du har inte vart ohövlig heller.
Jag skrev ju själv att jag avvek lite från din fråga. Men man vill bara att fotokompisarna här ute inte ska glömma alternativ, som man inte vet om de tänkt på.

Hadde tråden poppat upp för ett halvår sedan, skulle jag kanske tyckt annorlunda. Så nu får andra medlemmar hjälpa till... Blir nog bra till slut.

Visst håller jag med dig att det kan vara irriterande, när varenda tråd våldtas av viktigpettrar.

Eller de som skriver: Finns reda en tråd!

Istället för att svara på frågan eller tillföra en länk. De är så "duktiga", som sett att det fanns en liknande tråd. Så de kan lära alla nya medlemmar, lite vett och etikett... ;-)
 
Och visst är det trevligt med känsla...

Har alltid älskat min F4'a och dess lite kraftigare handgrepp. Så det kan jag hålla med om.

Däremot använder jag nästan aldrig vertikalgreppet, annat än som förlängning för att alla fingrar ska få grepp. Jag håller nästan alltid samma grepp, även vid vertikala bilder. Så vertikalavtrycket blir sällan använt.

Det är en nackdel på de billigare modellerna, att de är så förbaskat små. Visst är de praktiska att sparka ner i resväskan, men sedan får man hålla dem mellan tummen och pekfingret. Som en fin gammal "kaffekopp" med för litet öra.
 
Innan 1D mkIII och Nikon D3 kom använde i stort sett alla sport och actionfotografer 1D mkII(n).
Tycker det verkar vara det vettigaste valet ur din synvikel.
Visst räcker upplösningen till A3 och mer därtill innan detaljerna luckras upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.