Advertisement

Annons

nytt objektiv til sony a390

Produkter
(logga in för att koppla)

madde88

Medlem
Hello there!

Jag har införskaffat en sony a390 strax före jul, och jag såååå nöjd med mitt inköp. Jag är amatörfotograf rakt igenom, och köpte kameran enbart för att jag tyckte det skulle vara kul att få leka lite med kameran. Jag har inte gått några kurser eller utbildningar, utan det lilla jag vet har jag läst mig till på google eller bara gissat mig fram till på de förinställda inställningarna på kameran.

Jag är sugen på att köpa ett nytt objektiv för att kunna "zooma in" mina bilder. Som jag förstår det så är det inte begreppet zoom jag ska gå efter, utan brännvidden. Och om jag har förstått rätt, så ska det vara lång brännvidd?

Är det någon där ute som kan hjälpa en nybliven kamerafantast med lite tips och råd på ett bra objektiv för detta endamål? Till exempel, så vill jag kunna ta en close-up bild på en svan utan att behöva hänga kameran framför huvudet på han =)

Tacksam för tips och svar!
 
Hello there!

Jag har införskaffat en sony a390 strax före jul, och jag såååå nöjd med mitt inköp. Jag är amatörfotograf rakt igenom, och köpte kameran enbart för att jag tyckte det skulle vara kul att få leka lite med kameran. Jag har inte gått några kurser eller utbildningar, utan det lilla jag vet har jag läst mig till på google eller bara gissat mig fram till på de förinställda inställningarna på kameran.

Jag är sugen på att köpa ett nytt objektiv för att kunna "zooma in" mina bilder. Som jag förstår det så är det inte begreppet zoom jag ska gå efter, utan brännvidden. Och om jag har förstått rätt, så ska det vara lång brännvidd?

Är det någon där ute som kan hjälpa en nybliven kamerafantast med lite tips och råd på ett bra objektiv för detta endamål? Till exempel, så vill jag kunna ta en close-up bild på en svan utan att behöva hänga kameran framför huvudet på han =)

Tacksam för tips och svar!

Hej och välkommen! Du har valt en bra kamera, min är lite sämre, en a330, men jag är jättenöjd. Du berättar inte vilket objektiv du har, men jag gissar att du har kitobjektivet (brännvidd från 18 till 55 mm). När det gäller brännvidd så innebär ett lågt värde att man får med mycket, ett högt värde att man kan "ta en close-up bild på en svan". Jag gissar att när du zoomar till 55 på ditt objektiv så räcker det inte för att fånga svanen.

Alltså behöver du ett objektiv som har en brännvidd större än 55 mm. Det finns ett prisvärt Sonyobjektiv, 55-200, som gör att du kan "fånga svanen" ;-). Det är hyfsat billigt och rekommenderas av de flesta.
 
Bra råd du fått med DT 55-200/4,5-5.6SAM.

Flera av Sonys objektiv är samma optiska konstruktion som Tamron tack vare deras samarbete.
Är inte riktigt säker åp just detta, men det här lär vara svårlaget i pris i alla fall:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=75192

200 mm. räcker inte superlångt, men du får bra optik och bra bilder med det här. Ska du ha mer tele, 300 mm och mer, så är spridningen betydligt större och de billiga objektiven i den klassen är oftast inte alls bra. Köp ett sådant billigt 55-200 och Tamron-varianten på Kungsholms foto för 795 kr är definitivt ett fynd. Köp det till att börja med och sen när du blivit mer van kan du börja titta efter längre brännvidder. Tips är att inte köpa något Sigma, eller minolta/Sony 75-300 eller så, de är avsevärt sämre än dessa 55-200. För ett bra tele med längre brännvidd så kostar det minst 7000 kr nytt om det ska vara bra, så ta det lite lugnt är mitt råd.

Ett bra ställe med en överblick av alla objektiv som finns till Sony-systemet är den här sidan:
www.dyxum.com/lenses , där finns allt.


/Mats
 
Finns några bra och lättlästa artiklar här på fotosidan.se, bland annat en om objektiv och brännvidder. Jag hade inget grepp om brännvidd med mera innan jag läste artikeln vilken hjälpte jättebra.
Objektivets egenskaper
 
Tjahapp. Du behöver väl en telezoom. finns många olika. Dyra och billiga. Ju fler mm, ju närmare kommer du. Här är några exempel som passar din kamera:
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6196426

Tänk också på att det går att hitta begagnade. Alla Minoltas AF-objektiv fungerar med Sony Alpha

Det var en väldigt bra sida, det finns ju hur mycket som helst. Vad skulle du rekomendera för något till mig? Har du några förslag eller några mm-siffror som du tror kan passa?

Tack snälla för svaret!
 
Hej och välkommen! Du har valt en bra kamera, min är lite sämre, en a330, men jag är jättenöjd. Du berättar inte vilket objektiv du har, men jag gissar att du har kitobjektivet (brännvidd från 18 till 55 mm). När det gäller brännvidd så innebär ett lågt värde att man får med mycket, ett högt värde att man kan "ta en close-up bild på en svan". Jag gissar att när du zoomar till 55 på ditt objektiv så räcker det inte för att fånga svanen.

Alltså behöver du ett objektiv som har en brännvidd större än 55 mm. Det finns ett prisvärt Sonyobjektiv, 55-200, som gör att du kan "fånga svanen" ;-). Det är hyfsat billigt och rekommenderas av de flesta.

Du har gissat helt rätt på objektivet som jag har nu! Jag kollade på objektivet på nätet och det var ju ett helt okej pris på, och det har många bra recensioner. Det låter som ett bra första inköp!

Jag funderar på att ta en en nybörjarkurs i fototeknik så jag kan uttrycka mig lite bättre i det jag vill säga;P
 
Bra råd du fått med DT 55-200/4,5-5.6SAM.

Flera av Sonys objektiv är samma optiska konstruktion som Tamron tack vare deras samarbete.
Är inte riktigt säker åp just detta, men det här lär vara svårlaget i pris i alla fall:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=75192

200 mm. räcker inte superlångt, men du får bra optik och bra bilder med det här. Ska du ha mer tele, 300 mm och mer, så är spridningen betydligt större och de billiga objektiven i den klassen är oftast inte alls bra. Köp ett sådant billigt 55-200 och Tamron-varianten på Kungsholms foto för 795 kr är definitivt ett fynd. Köp det till att börja med och sen när du blivit mer van kan du börja titta efter längre brännvidder. Tips är att inte köpa något Sigma, eller minolta/Sony 75-300 eller så, de är avsevärt sämre än dessa 55-200. För ett bra tele med längre brännvidd så kostar det minst 7000 kr nytt om det ska vara bra, så ta det lite lugnt är mitt råd.

Ett bra ställe med en överblick av alla objektiv som finns till Sony-systemet är den här sidan:
www.dyxum.com/lenses , där finns allt.


/Mats

Tack snälla för det utvecklade svaret! Jag tycker det är så intressant att höra vad privatpersoner har att säga och inte bara stå i kamerabutikena och försöka avgöra om säljarna är ute mer efter mina pengar än min belåtelse med ett bra val. Det lutar nog åt ett 55-200, låter som en bra mjukstart för någon med intresset men utan kunskap.

du har inget att säga om en eventuell fotokurs för nybörjare? Jag har hört att "man kan läsa allt i för nybörjare i handboken till kameran", men det måste väl vara bra med en praktisk del?
 
Tack snälla för det utvecklade svaret! Jag tycker det är så intressant att höra vad privatpersoner har att säga och inte bara stå i kamerabutikena och försöka avgöra om säljarna är ute mer efter mina pengar än min belåtelse med ett bra val. Det lutar nog åt ett 55-200, låter som en bra mjukstart för någon med intresset men utan kunskap.

du har inget att säga om en eventuell fotokurs för nybörjare? Jag har hört att "man kan läsa allt i för nybörjare i handboken till kameran", men det måste väl vara bra med en praktisk del?

Nä, inget tips på fotokurs, däremot ska du absolut inhandla den här boken tycker jag!
http://friedmanarchives.com/alpha380/index.htm

Gary Friedmans böcker är helt fantastiska, speciellt om man ännu inte kommit så långt i sin fotokarriär. De går också igenom just denna modell av Sony-kameran mycket noggrannt. Tyvärr finns ingen specifikt för A390, men du kommer garanterat att få mycket utbyte av den.

I dagsläget finns hans böcker bara på Engelska. (Svensk översättning är på G för de nya, men det går lite trögt...).

Sen fotografera mycket. Träna på att hantera din kamera och alla inställningar och prova dig fram även då du inte ska fotografera något speciellt. Alltså, plocka inte bara fram kameran vid ett fototillfälle, utan ha med dig den vid alla möjliga tillfällen och fotografera även sånt som kanske inte är så intressant så är du förberedd och lyckas när det är "skarpt läge".

Skaffa dig ett bildbehandlingsprográm och sätt dig in en del i det. T.ex. Adobe Photoshop elements är billigt och bra och det finns massor av resurser, t.ex. den här sidan http://bildbehandla.se/

Delta aktivt i forumen här och gå med i alpha-gruppen :)
http://www.fotosidan.se/groups/sony/index.htm


/Mats
 
Äldre minoltaobjektiv

Du skulle också kunna titta på begangnade minoltaobjektiv.

För drygt en tusenlapp eller kanske till och med ännu mindre får du minoltas beercan 70-210 f/4. Det brukar dyka upp på blocket eller Tradera då och då. Det objektivet kom i mitten på 80-talet men får du tag i ett välskött exemplar så har du ett riktigt skarpt och ganska ljusstarkt objektiv.

Här kan du läsa mer recensioner av beercanobjektivet:
http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-70-210-F4-(beercan)_lens48.html

Som kuriosa kan man nämna att att just det objektivet utvecklades tillsammans med Leica vilket borgar för riktigt hög optisk kvalitet. Leica sålde samma objektiv till sina kameror men då heter det något annat.

Det finns också ett 100-200 f/4.5 som också är riktigt bra. Jag har sett någon gång att det kallas "polisobjektivet" men jag vet inte varför det kallas så. Det objektivet håller också riktigt hög klass och går att hitta ännu lite billigare än beercan. Jag har faktiskt ett över som jag kan tänka mig att sälja så om det är intressant får du gärna höra av dig.

Recensioner av 100-200 f/4.5:
http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-100-200-F4.5_lens60.html

Avslutningsvis kan jag rekommendera dyxum.com när man ska köpa uturstning till Sony/Minolta. Jag tror alla objektiv finns upplagda med användarrecensioner och exempelbilder.
 
Har varit utan internet!!

Hej hej!!!

Tack för superbra svar! Jag har suttit utan internet här i 3 veckor och nu ÄNTLIGEN kan jag börja nörda mig på internet igen=)

Jag blev väldigt intresserad av det objektivet som du hade liggandes.. om det är aktuellt fortfarande dvs? Jag skulle så gärna vilja ha ett bättre objektiv till sommaren kommer, och det är alltid skönt när folk kan rekomendera vidare=)

Men om du fortfarande är intresserad av att sälja så kan du ta kontakt med mig på min mail; [email protected].

Hoppas vi hörs av framöver då!

Ha en fin helg! //Madde
 
Hej allihop.

Ja är ny här på fotosidan och läst många trådar innan jag bestämde mig för att köpa en Sony a390 sån sent som igår! Jag har börjat experimentera för fullt men en av anledningarna till ett köp av kameran var just teleobjektiv. Läst här nu och tamron verkar ju jättebra. Finns bra priser på både tradera och blocket och även nya. Min fråga dock: kan man köpa vilken tamron objektiv som helst? Passar alla a390? Eller bör jag tänka på något speciellt?

Tack på förhand
 
Hej allihop.

Ja är ny här på fotosidan och läst många trådar innan jag bestämde mig för att köpa en Sony a390 sån sent som igår! Jag har börjat experimentera för fullt men en av anledningarna till ett köp av kameran var just teleobjektiv. Läst här nu och tamron verkar ju jättebra. Finns bra priser på både tradera och blocket och även nya. Min fråga dock: kan man köpa vilken tamron objektiv som helst? Passar alla a390? Eller bör jag tänka på något speciellt?

Tack på förhand

Det här kanske är för självklart, men jag skriver det ändå för säkerhets skull.

För att passa din kamera måste det (såklart) vara ett Tamron-objektiv för Sony Alpha/Minolta, men om det är det passar det till alla modeller, t.ex. A390 eller A55 osv.

Alltså, alla kameratillverkare gör ju sina objektiv som passar till respektive kameramärke, Sonys objektiv passar på Sony.kameror, Canon på Canon, Nikon på Nikon osv., men sen finns det fristående tillverkare, främst Sigma och Tamron, som tillverkar objektiv för alla märken och därför finns deras objektiv i olika varianter, så du måste köpa det som är till just din kamera.

Men, så länge det är för Sony/Minolta så passar allt. Det är fullständigt kompatibelt.

Dessutom passar alla Minolta AF-objektiv, men inte gamla Minolta MF "Rokkor". Det finns ganska många i omlopp, här på FS, Blocket och Tradera.

Objektiv kan skilja sig väldigt mycket åt. Det finns billiga som är bra och det finns billiga som är urusla. Det finns dyra som är fantastiskt bra och dyra som inte alls är prisvärda. Spannet är 1 000 kr till 75 000 kr eller mer.

Här i forumet finns mycket samlad kunskap och även ibland skiftande åsikter. Bra idé är att bolla dina funderingar här när du hittat ett som du tycker verkar bra.

När det gäller teleobjektiv så är det som gör dessa dyrare i första hand hur ljusstarka de är. Alltså, vilken största bländare de har. Samtidigt är detta inte alltid "bättre", det kräver nämligen större linser och de blir betydligt större och tyngre. Ett 70-200/2,8 t.ex. är minst 3 gnger så stort och tungt som ett 55-200/4-5,6 eller så. Är det utomhus i dagsljus så räcker det billigare objektivet bra till och kan absolut ge riktigt fina skarpa bilder.

Sonys DT 55-200 lär vara mycket bra, liknar kitobjektivet 18-55 i konstruktionen. Billigt och bra. Tamronet är ännu billigare och är absolut svårslaget i pris/prestanda. För tredubbla pengen finns t.ex. Tamron 70-200/2,8 som är mycket bra, men det är rejält mycket större och tyngre. Finns som sagt flera begagnade här på FS.

Kanske 200 mm ändå är för lite och du bör titta på ett 75-300 mm. Det finns massor av dessa och där finns några riktigt dåliga och en del riktigt bra.


/Mats
 
Senast ändrad:
Fantastisk bra hjälp man får i det här forumet! Tack Mats för en sån ingående inlägg, och nej, det var inte minsta onödigt då jag kan ingenting! :) så stort tack! Så pentax objektiv passar inte mao?

Jag blir nog nöjd med en billigare tamron, då ekonomin är nog belastad som det är men jag vill ändå kunna ta schyssta närbilder.
 
Fantastisk bra hjälp man får i det här forumet! Tack Mats för en sån ingående inlägg, och nej, det var inte minsta onödigt då jag kan ingenting! :) så stort tack! Så pentax objektiv passar inte mao?

Jag blir nog nöjd med en billigare tamron, då ekonomin är nog belastad som det är men jag vill ändå kunna ta schyssta närbilder.
Vad räknar du som närbilder?
 
T.ex när min grabb spelar fotboll. Bilderna man tar med en kompaktkamera blir ju helt värdelösa. Man ser en liten prick på plan och man får hoppas att numret syns så man vet vem det är. Jag vill kunna ta en närbild på honom, mitt på plan.

Skolavslutningar, uppträdan osv. Det är egentligen mest runt våra barn. Att kunna ta bra bilder från längre håll. Sen tycker jag om att ta naturbilder men dessa är inte hög prio på något sätt.

Om man tar den här t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=75192

vad är begränsningarna på den? I jämförelse med dyrare alternativ förtås
 
T.ex när min grabb spelar fotboll. Bilderna man tar med en kompaktkamera blir ju helt värdelösa. Man ser en liten prick på plan och man får hoppas att numret syns så man vet vem det är. Jag vill kunna ta en närbild på honom, mitt på plan.

Skolavslutningar, uppträdan osv. Det är egentligen mest runt våra barn. Att kunna ta bra bilder från längre håll. Sen tycker jag om att ta naturbilder men dessa är inte hög prio på något sätt.

Om man tar den här t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=75192

vad är begränsningarna på den? I jämförelse med dyrare alternativ förtås
Det är inte närbilder i form av macro du vill ha utan ett tele med större förstoring.
Det är lite ljussvagt men det funkar mitt på dagen ändå.
En regnig match kan det bli för mörkt, men en digitalkamera går alltid att skruva upp ISO.

Jag tror att du kommer bli mer nöjd med ett 75-300/4,5-5,6 eller liknande.
Nackdelen, kvalitén brukar få stryka på foten vid framförallt 300 mm. Mer skakningsoskärpa, men det är ju bara att hålla still så fixar det sig, enbenstativ...

Sigma har ett 120-300/2,8.
Ljusstarkt
Bäst kvalite´ "optimerat" för 300mm
dyrt, men bra
TUNGT
STORT

All optik innehåller kompromisser, framförallt zoomar.
dessa två optikerna presenterar nog ytterligheterna
 
Senast ändrad:
Tack Erik! Men då är frågan, vad kan 75-300/4,5-5,6 gå på? Det som var det fina med Tamron är just prislappen. Jag säger inte att jag itne kommer att investera i bättre objektiv i framtiden. Men kameran har redan kostat över 7 papp (blixt, minneskort, väska) så jag vill gärna börja lite billigare :)
 
Gå till cyberphotos hemsida
klicka i sony, tele osv och klicka på sök.

Jag vet inte hur Tamrons kvalité är kontra Sony.
Men när det gäller optik så brukar man få det man betalar för.

Sedan är det bättre att ha en optik som ger bilder än att vara utan bilder.
Good enough är ett bra uttryck när det gäller optik.

Personligen är jag inte i behov av 300mm och nöjer mig med ett 80-200/2,8.
Men jag börjar bli lite sugen på ett 300/2,8 om vi skall till Afrika nästa sommar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.