Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyköpts Pentax K20D, Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zugar

Aktiv medlem
Som sagt har jag tänkt beställa en Pentax K20D och undrar vad några bra "start" objektiv är, kommer användas till fotografera på resor osv och kanske något poträtt?
 
K20d

Hej!

Har kanske lite för liten erfarenhet men har använt en K20D med
DA 16-45 + DA 50-200 sedan i februari. Dessa båda tillsammans ger mig tillräckligt bra bilder. Tar minst 90% med "normal-zoomen". Bra skärpa och härligt skärpedjup på 16 mm.

Har det gott!

/Lars
 
Hej!

Har kanske lite för liten erfarenhet men har använt en K20D med
DA 16-45 + DA 50-200 sedan i februari. Dessa båda tillsammans ger mig tillräckligt bra bilder. Tar minst 90% med "normal-zoomen". Bra skärpa och härligt skärpedjup på 16 mm.

Har det gott!

/Lars

Är det ett sånt här du menar SMC-DA 16-45/4 ED AL? går på cirka 4k?
 
Da 16-45

Just ett sådant menar jag. Skulle gärna själv ha ett 18-250 men som sagt har jag ingen erfarenhet av det mer än att jag känt på det i fotobutiken.

/Lars
 
Hej!

Ett bra startobjektiv för att resa lätt och lära sig fotografera.
Ett som dessutom ger superb skärpa och matchar k20ds höga upplösning är ett FA 35mm 2f.
Det är dessutom ljusstarkt och väldigt billigt!

Annat alternativ är som föregående talare sagt ett paket med 16-45 (äger själv detta).
Bra byggkvalitet och fina bilder. i paketpris kostar det 9450kr. Kolla på Swefo.se och fråga efter Hans! Dom är grymma!

Har du mer pengar att lägga skulle jag köpa något limited objektiv. Små och skitskarpa, oftast byggda som pansarvagnar i metall.

lycka till!

Mvh Emil
 
Ett Sigma 18-50 f2.8 skulle väl inte heller vara så dåligt. Ljusstark över hela zoomomfånget och inte så farligt dyr.

Ett pentax DA 17-70 f4 är ju inte så ljusstark som andra alternativ men har fördelar som intern fokusering, SDM fokus och praktiskt zoomomfång.
 
Klart billigaste normalzoomen är DA18-55 II, och den är riktigt bra, men inte så ljusstark och har inte kort skärpedjup. Största zoomomfång har DA17-70 om man inte vill kompromissa med skärpa och distorsion.

Om du vill ha en vidvinkelzoom(praktiskt på resa) finns smidiga DA10-17 fish-eye eller Sigma 10-20/4-5,6(som kan gå billigt innan den ersätts), Tamron 10-24 kanske är schysst oxå.

Vill du ha en smidig telezoom, har Pentax DA55-300, billigare alt. Sigma/Tamron 70-300/4-5,6.

Allt utom DA17-70 är "billigt"...

Komplement till ovan med DA18-55 är en Pentax DA70/2,4(smidig), alternativt makroobjektiven Sigma 70/2,8 makro, Tamron 90/2,8 makro eller Pentax DFA 100/2,8 makro. Då har du möjlighet till makro och en kort fint tele i samma objektiv(men större/tyngre än DA70).
Ett ljusstarkt komplement till DA18-55 är fina DA35/2, men då har du samma brännvidd där.

Frågan är vad du prioriterar, lätt smidig utrustning för resa eller...
 
Just nu lutar det åt att jag köper Pentax K20D + SMC-DA 16-45/4 ED AL+Pentax SMC-DA 55-300/4,0-5,8 ED samt ett extra minneskort och en väska (ej bestämt vilken ) Just nu lutar det åt att jag köper Pentax K20D + SMC-DA 16-45/4 ED AL+Pentax SMC-DA 55-300/4,0-5,8 ED samt ett extra minneskort och en väska (ej bestämt vilken )
 
Just nu lutar det åt att jag köper Pentax K20D + SMC-DA 16-45/4 ED AL+Pentax SMC-DA 55-300/4,0-5,8 ED samt ett extra minneskort och en väska (ej bestämt vilken ) Just nu lutar det åt att jag köper Pentax K20D + SMC-DA 16-45/4 ED AL+Pentax SMC-DA 55-300/4,0-5,8 ED samt ett extra minneskort och en väska (ej bestämt vilken )

nä,det låter som du har svårt att bestämma dig:)
16mm är en bra start på brännvidden och hellre det än sigmans 18mmf2.8
(för min del)
 
Hej!
DA18-55Al II är riktigt skarpt mellan 18-45 och måste anses som mer prisvärt än 16-45 om man köper det i kitt med K20,då betalar man ca 600kr för det.Det är viss variation i skärpan mellan ex på dessa så man får lita till turen...

Mvh Sverker
 
Senast ändrad:
Hej!
DA18-55Al II är riktigt skarpt mellan 18-45 och måste anses som mer prisvärt än 16-45 om man köper det i kitt med K20,då betalar man ca 600kr för det.Det är viss variation i skärpan mellan ex på dessa så man får lita till turen...

Mvh Sverker


Kollade lite på cyberphoto och där blev det +1000:- för 18-55 och +2500 för 16-45, nu gjorde du mig osäker på vad jag skall välja har hört mycket bra om 16-45 och mest dåligt om 18-55?
 
Jag tycker du ska satsa på 16-45:an. När jag köpte min K10D med 18-55 så ångrade jag mig bittert senare att jag inte hade valt den dyrare.

Mvh Sebbe
 
Den nya 18-55 AL II som levereras med K20 är skarpare än den gammla 18-55 AL som levererades med k10 och om man får ett riktigt bra ex så är nog skillnaden i skärpa mot 16-45 inte stor.Men 16-45 har ju bättre ljusstyrka... om man tyker det är värt prisskillnaden...

/Sverker
 
Senast ändrad:
Jag har 18-55an till min K20 och är riktigt nöjd med skärpan det presterar,af låter en hel del men det är nog samma sak med 16-45.Det jag saknar är större omfång typ Nikons 16-85 för att få bättre porträtt egenskaper(slippa bli så närgången med kameran)och ja jag vet att Pentax har ett 17-70 men skärpan vid 70 är oaxeptabel för det priset.Hoppas att det kommer en ny trevlig kitt(16-85) till den nya Pentax K7 som är på g...
/Sverker
 
Ska så snart jag orkar lägga ut ett 16-45 på annonsmarknaden.

Utmärkt skick, inklusive Dörr DHG UV samt Soligor C-Polfilter. 1900:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.