Annons

Nyheter-ingen ersättning

Produkter
(logga in för att koppla)
De måste mena att det är OK att VISA bilderna. De kan väl knappast mena att det skulle vara OK att göra så utan ersättning till fotografen!? Då skulle ju dagstidningarna kunna stjäla bilder av varandra och hävda att det var aktuella bilder ju. Verkar kontigt...
 
Jag har hört SFF:s jurist redogöra för just den där "nyhetsbevakningsregeln" på ett seminarium, men jag hängde tyvärr inte riktigt med på i vilka sammanhang det egentligen ansågs vara OK. Om detta är en skrivning i någon lagen eller det bara är kutym i branschen att man får göra så vet jag inte heller...

Inte mycket till svar alltså, mer än att det verkar finns något slags undantag då det gäller nyhetsmateriel.
 
Framgår inte i vilket medium det var, men jag antar TV-rutan, där jag kan tänka mig att det finns något liknande. Skulle kunna tolkas som citat om det bara är en kort visning i samband med en nyhetsnotis. Därimot har jag svårt att se att det skulle kunna fungera så i tryckt medie eller ens på en hemsida. Sen om det är kotym eller finns något i lagen har jag ingen aning om.
 
Jag hänvisar direkt till lagtexten (SFS 1960:729):

"Information om dagshändelser genom ljudradio och television m.m.

25 § Verk som syns eller hörs under en dagshändelse får återges vid information om dagshändelsen genom ljudradio, television, direkt överföring eller film. Verken får dock återges endast i den omfattning som motiveras av informationssyftet. Lag (1993:1007)."
 
Finns undantag som inskränker på upphovsmannens rätt när en bild visas i TV.

En bild får visas om den ”syns under en dagshändelse och det motiveras av informationssyftet”.
 
Niklasan skrev:
http://www.resume.se/artikel-art_id=12813.html
Nyheterna har rätt att använda dina bilder utan ersättning enligt denna artikel. Det stämmer väl inte.

Vadå utan ersättning? Har du läst HELA texten ? :)

Texten handlar om hur TV4, fått tag på bilder, där varken systembolaget eller fotografen försett TV4 med bilder. Troligtvis är det nån anställd på systembolaget, som via deras intranet (där dom endast publicerades), som skickat bilderna vidare till TV4.

I slutändan kommer det säkert att handla "olovligt brukande" (det vi kallas bild-stöld), där TV4 tvingas ersätta den som har upphovsrätten till bilderna.
Så ersättning blir det, förr eller senare. Det är jag helt säker på.
 
Jag har läst hela texten. Var du hittar stöd för ditt påstående i texten är däremot har jag svårt att hitta. "- Juristen sa att det var i sin ordning eftersom dert rörde sig om en dagsaktuell händelse som har ett nyhetsvärde, men de är skyldiga att ta reda på vem som är upphovsman till bilden vilket de aldrig gjort, säger hon"
Om dom får använda bilden utan att betala ersättning och glömmer säga/skriva fotografens namn tror jag att det blir svårt att få igenom ersättnings anspråk för bildstöld.

Tycker att det ska bli intressant att få se vad TV4 bestämmer sig för att göra. Detta betyder ju att TV kan använda vilken bild som helst från Internet i TV-sändningar utan att ge ersättning. Det är bara att hänvisa till dagshändelse. Bilderna från Systembolagets hemsida visades garanterat inte på TV inte samma dag som festen var.
 
Varför används inte denna lag för samtliga foton som rör nyheter i så fall?

Varför kopierar inte expressen Aftonbladets bilder?
 
Då kan man helt plösligt hävda att allt är "informationssyfte". Riktigt så enkelt är det inte. Man får under INGA som helst omständigheter, använda upphovsrättsskyddat material, utan att, först ha ett godkännande. Punkt slut.

Lagen är luddig om "informationssyfte", men den SKALL fungera ungefär som "citeringsrätten", där man får lov att citera "valda" delar ur en text. Alltså man får klippa in citeringar i en redan skriven text. Inte rå-kopiera hela texten.

På samma sätt skall det fungera med bilder. Man får svepa, notera svepa förbi en bild - men absolut INTE publicera den. Detta görs ofta av TV4 och SVT.

Alltså, Aftonbladet har tidigare fotat av löpsedlar från andra tidningar. Senast från polismorden i Malexander. Expressen har gjort likadant - fotat av löpsedlar. Detta då respektive tidning saknat bilder. För detta har dom fått på näsan.
 
25 § URL:

"Verk som syns eller hörs under en dagshändelse får återges vid information om dagshändelsen.[...]"

* Brasklapp - Jag har inte kollat upp detta för fem öre. *

När jag läser stycket framstår det iaf. för mig som att regeln tar sikte på de fall då ett verk i sig självt utgör nyhetsstoffet.

Några exempel som jag kan fantisera ihop på rak arm:

- En känd tavla/skulptur (för vilken upphovsrätten ännu gäller) blir stulen.

- Ett reportage från en nyöppnad konstutställning, i vilket man givetvis filmar konstverken så att folk får en uppfattning om vad det är för konstigheter som visas. ;-)

- Ett redaktionellt videoreportage (alltså inte ett fullständigt framförande av en upptagning) från en konsert/festival, där verken som avses alltså är musikstyckena och artisternas framföranden av dessa.

Man kan ju fråga sig varför denna rätt enbart ska gälla etermedia...?

Jag kan hursomhelst inte se att denna paragraf skulle ge någon nyhetsförmedlare rätten att använda sig av andras bilder som visar en nyhetshändelse utan att inhämta tillstånd.
 
Senast ändrad:
Även 23 § URL är intressant att jämföra med:

"Offentliggjorda konstverk får återges

[...]

3. i en tidning eller tidskrift i samband med en redogörelseför en dagshändelse, dock inte om verket har skapats för att återges i en sådan publikation."

I det aktuella fallet är det dock varken någon tidning som har publicerat bilderna, eller fråga något offentliggjort (def. har lovligen gjorts tillgängligt för allmänheten, 8 §) konstverk, om ens överhuvudtaget något konstverk.
 
LeadHead skrev:
Man kan ju fråga sig varför denna rätt enbart ska gälla etermedia...?

Etermedia, mest TV, har ju egenheten att de brukar skaffa sig ensamrätten till sändningar av evenemang. Men vissa av evenemangen är ju idrott, så den exklusiviteten ska väl inte utestänga konkurrenter (och inte minst tittare) från vad som kan betraktas som nyhetsbilder.
Tre minuter som nyhetsbilder brukar vara praxis när det gäller idrott.

Jag kan hursomhelst inte se att denna paragraf skulle ge någon nyhetsförmedlare rätten att använda sig av andras bilder som visar en nyhetshändelse utan att inhämta tillstånd.

Det kan ju tänkas att TV4 har åberopat rätten till nyhetsbilder som skäl för att visa bilderna.
Men visst ska fotografen ha ersättning för att namnet blev utelämnat.

Man kan ju också jämföra med bilderna som en fotograf på Jönköpings-Posten tog på värdetransportrånarna nyligen. Bilderna som ingår i förundersökningen kan ju sedan användas fritt av andra medier då de blivit offentlig handling.
 
steinick skrev:
Jag hänvisar direkt till lagtexten (SFS 1960:729):

"Information om dagshändelser genom ljudradio och television m.m.

25 § Verk som syns eller hörs under en dagshändelse får återges vid information om dagshändelsen genom ljudradio, television, direkt överföring eller film. Verken får dock återges endast i den omfattning som motiveras av informationssyftet. Lag (1993:1007)."

Den där lagen innebär att det inte kostar nåt extra för dem att visa en bild eller en film bara för att man hör någon spela Per Gessles senaste låt i bakgrunden medan ett bankrån pågår t ex. Eller om min bild råkar hänga i ett skyltfönster innanför vilket det brinner så lär jag inte få nån ersättning för att min bild skymtar förbi.

Däremot har de ingen rätt att visa mina bilder från själva nyhetshändelsen i vilket syfte det vara må utan att göra rätt för sej.
 
Jag är inte jurist. - Än... ;-)

Tyvärr måste jag meddela att SFF:s jurist, Catharina Ekdahl, inte håller med mig.

Jag mailade henne i stort sett samma synpunkter som jag har haft ovan och fick följande svar (inklistrat på hennes uppmaning):

Hej Erik,

Tack för mejl. Intressant läsning på fotosidans debattforum! Kan väl börja med att säga att artikeln på resume.se saknar ett par delar i mitt svar till Camilla. Det hade kanske kunnat åtgärdas om Resumé hade kontaktat mig innan artikeln publicerades. Nu kände jag inte ens till att artikeln existerade.

Camillas fråga till mig var om hon kunde angripa TV4 på något sätt för att de låtit publicera bilden. Det stämmer att mitt svar till henne var att TV4 troligen hade rätt att visa bilden utan hennes tillstånd. Det stämmer vidare att det är dagshändelseparagrafen, § 25 URL, som jag avsåg. Själva dagshändelsen i sig tar sikte på Systembolagets personalfest, vilken dokumenterades av fotografen. Bilden publicerades sedan av TV4 i ett nyhetsinslag, vilket i sig innebär ett dagsaktuellt inslag om en dagshändelse i sig. Bilden kunde således av TV4 såväl spelas in som fritt visas av dem utan att tillstånd från fotografen behövt inhämtas. Det finns för övrigt inget krav på att det nyttjade verket tidigare ska ha offentliggjorts när det rör dagshändelse. Däremot har givetvis fotografen rätt till ersättning för TV4s publicering av verket, vilket jag även informerade Camilla om. Utifrån Camillas frågeställning var min bedömning vidare att Camilla däremot hade möjlighet att angripa TV4 för den uteblivna namnangivelsen.

Även om denna bedömning, om TV4s publicering av bilden kunnat ske utan fotografens tillstånd, faktiskt var till nackdel för fotografen har jag svårt att se att paragrafen med ledning av förarbeten och doktrin kan tolkas på annat sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.