Annons

Nybörjartele till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

tomle

Medlem
Hej!

Jag har väldigt nyligen köpt en EOS 550D när MM hade den på REA. Kitobjektiv Canon EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 III men vill gärna kunna zooma in mer. Tycker samtidigt att det kan bli lite långsamt (mörkt) inomhus men vill inte satsa på ett ljusstarkare eftersom det blir mycket dyrare. Tänkte köpa en billig blixt istället, t.ex. Nissin Di466 beg eller Di622.

Jag väljer mellan följande:
1. Canon EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS II
2. Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM
3. Tamron AF SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD

Jag har läst på en del och även provat de båda Canon-objektiven. Mitt intryck är att Canon 55-250 är relativt oskarpt vid 250mm jämfört med Canon 70-300. Däremot är 55-250 hälften så dyrt som de andra och det har även fått bra recensioner som ett bra nybörjarobjektiv.

Till sist har vi Tamron som enligt olika recensioner är skarpare, mindre CA och har bättre anti-skak än Canon EF 70-300 (kostar ungefär lika mycket).

Det jag inte kan komma överens med mig själv om är om jag tycker att oskärpan med 250 är ok men det är helt klart bra pris/prestanda antar jag.
Om inte så står jag inför det svåra valet att välja mellan Tamrons kritikerrosade objektiv eller Canonen.
Har även sett att man kan få 70-200 f/4L för runt 4500 här men jag känner att jag gärna har IS och eftersom jag är nybörjare så är 70-200 f/4L nog rejäl overkill för mig just nu.

Jag är alltså nybörjare och har inte koll på allt med inställningar osv och vill därför köpa mig ett billigare objektiv och blixt för att se om fotografering är något för mig, inte lönt att lägga massa pengar på att köpa utrustning som inte används...

Här är några foton som jag tagit med objektiven (varning för stora filer):
Canon 55-250:
https://dl.dropbox.com/u/24349049/IMG_0256.JPG
https://dl.dropbox.com/u/24349049/IMG_0258.JPG

Canon 70-300:
https://dl.dropbox.com/u/24349049/IMG_0260.JPG
https://dl.dropbox.com/u/24349049/IMG_0262.JPG
 
De flesta råden här brukar säga att om du har begänsad en budget så är objektiven det sista du skall snåla med, det är de som bestämmer bildens kvalité. Ingen blir glad av oskarpa bilder och de blir inte bättre ens vid efterbehandlingen.

Du kan kanske skippa externa blixten tills vidare ch satsa på ett bättre objektiv. Alla teleobjektiv ger bättre bilder med stativ, så kaske begagnad 70-200/4L med stativ är den bästa lösningen.

Mycket beror på vad du hade tänkt fotografera......
 
De flesta råden här brukar säga att om du har begänsad en budget så är objektiven det sista du skall snåla med, det är de som bestämmer bildens kvalité. Ingen blir glad av oskarpa bilder och de blir inte bättre ens vid efterbehandlingen.

Du kan kanske skippa externa blixten tills vidare ch satsa på ett bättre objektiv. Alla teleobjektiv ger bättre bilder med stativ, så kaske begagnad 70-200/4L med stativ är den bästa lösningen.

Mycket beror på vad du hade tänkt fotografera......
70-200/4L ryms väl iofs inom min budget, spec med tanke på att det går att få ett begagnat för runt 4000 här på fotosidan. Poängen är väl snarare att jag inte vill lägga så mycket pengar på just ett objektiv eftersom jag inte vet om jag kommer att fastna för fotandet. Jag tänker mig hellre ett billigare telezoom som jag skrivit ovan och t.ex. ett 50/f1.8 och en blixt för samma pengar.

Kolla på denna sida. Bra recensionen, inte minst intressant är dessa jämförelser:
http://www.the-digital-picture.com/R...ns-Review.aspx
Tack för länken, jag har sett sidan tidigare och 55-250 ser verkligen inte så bra ut. Samtidigt får 55-250 fina recensioner av nybörjare. Kommer jag vara nöjd med 55-250? Vet inte, svårt att säga innan jag köpt ett men med tanke på att jag kan hitta ett för 1400 kanske det inte är så dumt. Sen/om jag fastnar för fotande får jag väl byta upp mig. Frågan är bara om man är för dumsnål, därav får ni som har 55-250 eller Tamronet gärna svara här vad ni tycker.

Suddig bild pga darr eller skarp bild med IS fast sämre kvalitet, ja det är frågan. Jag kommer nog inte släpa med mig ett stort stativ i alla fall. Frågan är om man ska lägga 2500 på ett Tamron eller 1400 på 55-250... Pga av avsaknad av IS skippar jag nog 70-200/4L i alla fall
 
Jag har 55-250 IS och en del finare Canon telen. Anledningen till köpet av 55-250 är att min son skulle ha ett tele när vi är ute och fotar tillsammans (typ Kolmården och Skansen).

Jag tycker det är ett utmärkt objektiv. Det kan förstås inte mäta sig med en L-glugg men det jga gillar är:

1) Priset - det är helt enkelt det mest prisvärda du kan få tag i.

2) Stabiliseringen - funkar bra.

3) Bildkvalitén, jag har aldrig märkt några problem med dålig skärpa. Visst finns det bättre men jag upplever god skärpa även på full zoom.

4) Vikten - ett riktigt smidigt objektiv att ha med sig.

5) Brännvidden. Skillnaden mellan 250 och 300 är inte så stor i praktiken. Du kan ta i princip "samma" bild med båda, bara beskära lite mer. Däremot är skillnaden i andra ändan, mellan 55 och 70 ganska stor. Det finns tillfällen när 55 ger en bild och 70 mm ingen alls.

Jag tycker du skall köpa ett beg 55-250, perfekt att starta med.
 
PS. Dina jämförelsebilder är inte helt rättvisa då du använt olika bländare (och brännvidd)

Anders
 
PS. Dina jämförelsebilder är inte helt rättvisa då du använt olika bländare (och brännvidd)

Anders

Yes, jag vet. Fick prova 55-250 och 70-300 och fick rådet att ta en bild med störst bländare och en bild med f/8 på vardera min och max brännvidd. Dock en klar skillnad ändå, zooma in på kronan så får du se!
Tack för alla svar än så länge!
 
Jo jag såg att det såg lite taskigt ut på 55-250, jag känner inte igen att mitt skulle vara så oskarpt, men i ärlighetens namn har jag inte gjort några direkta jämförelser, upplever bara att det funkar bra. Kan ju finnas variationer mellan olika ex.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.