Advertisement

Annons

Nybörjarfråga gällande teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

steffs29

Medlem
Hej! Jag är helt ny här och tänkte försöka få lite hjälp med val av utrustning.

Jag har en Canon 400D med meföljande 18-55, jag skulle vilja ha ett objektiv för att kunna fota på avstånd och få känslan av att man är nära objektet. Det är väl det som kallas teleobjektiv.

Jag kommer delvis använda bilderna i mitt jobb och tänkte lägga omkring 3000-5000kr på objektivet.

Jag tar tacksamt emot tips på prisvärda objektiv och hellre ett tips som är dyrare än inget tips alls.

Tack på förhand.

Ett begagnat Canon Ef 70-200/4 skulle jag rekommendera :)

Sen finns det ju Tamron o Sigma 70-200/2,8 som säkert finns till bra pris begagnade :)

Alla dessa 3 kostar från 6500 till 8500kr nytt :)

Jag var inne på pixel-peeper och kollade bilder tagna med detta objektiv och 400D och jag tycker inte att det fanns så många bra exempel. Är det någon här som kör denna uppsättningen som har några bilder att visa?

Vad ska du fotografera och från vilket avstånd?, Nära säger inte så mycket att fotografera småfåglar med 200mm blir inte direkt nära, då vill man ofta ha 500mm + 1.4 extender men då går vi lite över budget :)

DU kan enkelt se här på Fotosidan vilka bilder som tagits med olika objektiv om du går in på Produkter/Recensioner/Objektiv och väljer ett du är nyfiken på samt klickar på fliken "Bilder" på resp objektivsida.

Som t.ex. för 70-200 4.0L http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=249

Annars kanske EF 70-300 IS kan vara en variant...runt 5000:- tror jag.

http://www.flickr.com/groups/canon-l/

Där har du några tusen bilder med det objektivet och de flesta med en APS-C kamera så resultatet kan väl jämnföras med vad du får din kombination.

Motorsport är en bra sak att använda det objektivet till så här har du några hundra sådana bilder:

http://www.flickr.com/photos/bengt-re/sets/72157618665779906/
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/sets/72157608558917024/
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/sets/72157607161983945/

Det kryllar av bilder tagna med det objektivet - det är bra, det är billigt och det är vanligt! Och jodå, det trivs bra på en 400D (jag har kört det en del på 350D, men mest på 40D) xxxD husen är aningen små för tele, men detta är en tämligen kompakt och lätt tele så knakar inte så mycket i plasten :)

Jag rekommenderar också Canons 70-200 f/4 L USM. Har haft den och var väldigt nöjd. Om du tror att omfånget 70-200mm räcker för dig så är det bara att slå till, priset på detta objektiv är väldigt bra, särskilt begagnat. Ett råd är att INTE köpa objektiv med större omfång, t.ex. 70-300mm osv, dessa kommer ge dig mycket sämre bilder (beror på att bländaren varierar med brännvidden, de har sämre optik med fler kompromisser i konstruktionen samt att på 300mm så har du 5,6 i bländare vilket är en jobbig kombination).

Nu fick jag hem mitt EF 70-200 och det var fantastiskt stort jämfört med hur stort jag trodde att det skulle vara. Väldigt kul överaskning och jag förstår bengt-re vad du menade med att kamerahuset är lite för litet :)

Det ska bli kul att lära sig kameran nu tillsammans med detta objektiv. Synd att dom inte tillverkas i samma färg som kameran.

Skulle vara kul att få lite tips på övningar att träna på för att lära sig kameran.

Jag har framförallt skaffat mig utrustningen för att vi driver en verksamhet där en del fotografering förekommer. Så det är väldigt kul att ha fått lite "semiprofessionell" utrustning!

Men såklart även lite vanliga familjebilder!

Jag kommer fota för en del reportage och ibland tex kläder, vi jobbar med gravida och jag funderar på blixt och så där. Bör man komplettera med en blixt och vilken i sådant fall?

Åta dig ett fotouppdrag så blir du tvungen att lära dig! Det är inte klokt vad litet tvång kan göra!

Bara halvt skämt.

Per.

580 EX II, 70-200 f/4 och 350D fungerar bra ihop, oki - egentligen är huset lite litet och jag har väl fler gånger använt 40D huset, men kombon fungerar mycket väl och skillanden mellan husen är mer ergonomi än bildkvallité faktist.

580 blixten är stor, tung och dyr - men bra. Behöver man inte alla funktioner i 580 är 430 EX II jämnbördig. Och ångrar man sig så duger 430 utmärkt som slavblixt om man senare kommer på att man ändå behövde en 580.

Bilagor

• 3270228272_97e1145276_m.jpg
    3270228272_97e1145276_m.jpg
    12.7 KB · Visningar: 484
Tack för svaret! Kollade runt lite på dessa och det var ganska stor prisskillnad men 430 kanske kunde vara något. Finns en blixt som heter Speedlite 270EX som hade av och på inprincip. Jag är ju knappt amatör inom området men vill ha någorlunda schyssta grejer. Vad tror du om 270? Jag tänkte köpa ett stativ också plus en väska så har jag nästan allt sedan! För ett tag... :)

Är det standardmått på fästningen på stativen? Tipsa gärna om någon serie som passar annars!

580 EX II, 70-200 f/4 och 350D fungerar bra ihop, oki - egentligen är huset lite litet och jag har väl fler gånger använt 40D huset, men kombon fungerar mycket väl och skillanden mellan husen är mer ergonomi än bildkvallité faktist.

580 blixten är stor, tung och dyr - men bra. Behöver man inte alla funktioner i 580 är 430 EX II jämnbördig. Och ångrar man sig så duger 430 utmärkt som slavblixt om man senare kommer på att man ändå behövde en 580.

Nej, nej, inte 270 EX! Det är en lätt upphottad variant på den inbyggda blixten. Något att ha i reservfickan när man egentligen inte tror att man behöver någon blixt, men ifall att.
430 EX II ger dig nästan lika mycket möjligheter som 580 EX II, och 430 kan fortfarande användas som slav till en 580 EX II, om du uppgraderar vid senare tillfälle.

OK! Tack för det! Jag har fått tips om ett antal butiker som säljer bakgrunder och softboxar etc. Finns hur mycket kul som helst så vi får se var detta landar! :)

Nej, nej, inte 270 EX! Det är en lätt upphottad variant på den inbyggda blixten. Något att ha i reservfickan när man egentligen inte tror att man behöver någon blixt, men ifall att.
430 EX II ger dig nästan lika mycket möjligheter som 580 EX II, och 430 kan fortfarande användas som slav till en 580 EX II, om du uppgraderar vid senare tillfälle.

Börjar du tro att du behöver mer än en blixt kan det bli hur dyrt som helst, har jag själv upplevt.

Fotografering som hobby är värre för plånboken än mycket annat, racing undantaget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar