Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)
SandraM skrev:
Igår var jag och kände på några kameror, jag blev helt såld på en Sony Alpha 100, den satt som gjutet i handen!

Det tycker jag är en mycket bra anledning att köpa just den kameran! Du kommer att tycka om att fotografera, vilket gör att du fotograferar mer och blir bättre.

Go for it!

Per.
 
I senaste numret av tidningen Foto, (vet dock inte om den kommit ut i handeln ännu) där har man en test av systemkameror inkl kitobjektivet där prislappen slutar på max 8000:- följande kameror var med i testet.

Pentax K100S (?)
Nikon D40x
Sony Alfa 100
Canon 400D
En av Olympus modellerna var också med

Det kanske vore idé att köpa tidningen och läsa i lugn o ro.
 
Damoor skrev:
Nu skojar du med mig..... en 400D kostar begagnad bara huset runt 4800kr begagnad.... en 10D kostar runt 2500kr och 20D kostar 3200-4000kr

Jag vill inte köpa begagnat, och inte heller enbart ett hus.

Dessutom är jag väldigt sugen på Sonyn.
 
SandraM skrev:
Jag vill inte köpa begagnat, och inte heller enbart ett hus.

Dessutom är jag väldigt sugen på Sonyn.

Du tjänar flera tusen på att köpa begagnat.....
Du kan därför köpa bättre normalzoom, t.ex Sigma 17-70 eller nått liknande..

eller som denna: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=67320

bara att pruta ner :) 4500 exponeringar är inte mycket, jag har redan tagit 3000 bilder med min "nya begagnade" 30D som jag köpte för någon månad sen
 
SandraM skrev:
Jag vill inte köpa begagnat, och inte heller enbart ett hus.

Dessutom är jag väldigt sugen på Sonyn.

Sonyn är väldigt skön, kände du på Pentaxen? Om jag inte fick välja Pentax skulle dock Sony komma som mitt andrahandsval. Det ända negativa är dock att objektiven kostar ganska mycket.

Känns på Pentax K100D innan du bestämmer dig är mitt tips så du inte har några tvivel kvar. Tycker du fortfarande Sonyn känns bäst, kör på den! Kom ihåg att Pentaxen är också ungefär 1300kr billigare.
 
Du har uppenbart hittat "din" kamera. Slå till och börja skjuta, om foto är din grej så löser det sig med "rätt" teknik så småningom och om det inte blev vaddu hoppats på så har du i alla fall en bra kamera till partybilderna.

Have fun!
 
SandraM skrev:
Igår var jag och kände på några kameror, jag blev helt såld på en Sony Alpha 100, den satt som gjutet i handen!

Sony har även bildstabilisering i huset för att minska skakningsoskärpa. Canon/Nikon har de i många objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.