Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nybörjare.
- Trådstartare SandraM
- Start datum
RG
Avslutat medlemskap
SandraM skrev:
Hej!
Jag har nu länge viljat börja fotografera men jag vet inte vilken kamera jag i så fall skulle köpa. Tänkte om ni har nå bra tips på en "nybörjarkamera"?
Jag har funderat på Canon EOS 350D eller 400D.
Alla tips och råd mottages glatt!
/ Sandra
Dom kamerorna är bra kamerorna väldigt lätta och bra för folk med små händer.
Anders Sundberg
Medlem
Jag föreslår att du inte stirrar dig blind på antalet pixlar, skillnaden i antalet kommer du inte ha så stor nytta av. Något du däremot kommer att värdera och uppskatta är känslan, känslan när du håller i kameran, hur knappar och hjul sitter, hur den känns i handen när du vrider den vertikalt och inte har ett batterigrepp, hur långt du upplever att det är till avtryckaren osv. Det finns många kameror som ligger på hyllan, mer eller mindre oanvänd pga att de inte känns bra i handen.
Tids nog växer kraven på den tekniska förmågan som kameran har och då komer du i alla fall att vilja uppgradera så bränn inte allt krut nu. Lägg istället lite mer pengar på ett bra objektiv, som du kan ta med till nästa kamera.
Tids nog växer kraven på den tekniska förmågan som kameran har och då komer du i alla fall att vilja uppgradera så bränn inte allt krut nu. Lägg istället lite mer pengar på ett bra objektiv, som du kan ta med till nästa kamera.
okami
Aktiv medlem
Anders Sundberg skrev:
Lägg istället lite mer pengar på ett bra objektiv, som du kan ta med till nästa kamera.
Vilket gör valet av kamera än viktigare. Nikon objektiv passar inte till canon och vice versa.
perstromgren
Aktiv medlem
Anders Sundberg skrev:
Klokt talat. Man... kitobjektiven är löjligt billiga till instegskamerorna och bör få följa med i ett köp. Men du vill säkert köpa mer och kanske bättre optik så småningom.
Per.
RG
Avslutat medlemskap
SandraM skrev:
Om man varken har små eller stora händer då? Finns det nå andra kameror du kan rekommendera?
Canon eos 30D är väl bättre att ha om man har stora händer.
Viktor N
Aktiv medlem
okami skrev:
Nikon är lite större och känns i min mening inte lika plastiga.
Och innan nån canon-fan börjar skrika på mig så vill jag föreslå att du går till en butik och känner på både canon och nikon.
Nikon d40 kanske skulle kunna vara något.
Nikon D40 har bara 3 aotofokus (stavning?) punkter och kan bara använda objektiv med motor inbyggt. Någon nikonist kan säkert förklara detta bättre.
Canon 400D har 9 och kan använda alla ef och ef-s objektiv.
Nu vet inte jag om det här är viktigt för dig??
Själv kör jag en Canon 400D och är mycket nöjd!
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Börja med att läsa om hur en systemkamera fungerar och vilka modeller som gör vad. Då får du en bra uppfattning om vad du skulle vilja ha och kan sedan gå ut och klämma på de olika modellerna och då veta lite mer om funktionerna.
Vi här på FS gör dig bara förvirrad innan du vet lite mer.
Vi här på FS gör dig bara förvirrad innan du vet lite mer.
Nickelito
Aktiv medlem
Hej Sandra!
Jag är också ny i systemkameraträsket.
Jag valde att köpa en Nikon D40 efter att ha läst massor på nätet.
Tittade precis som du på en Canon eos 400D, men jag tyckte inte att priset motiverade köp av den.
Som jag skrev så läste jag en massa recensioner av både "proffs" & amatörer på olika websidor och alla tyckte/-er att D40 är en utmärkt instegskamera för de som är nya på systemkameror & fotografering.
Vad gäller autofokusmotorn i Nikon D40 så stämmer det att du behöver ett objektiv med motor i för att få autofokus. Det funkar med äldre obkektiv men då får du manuellt sköta fokusen.
Vad jag förstår kommer allt fler objektiv med motor i objektivet.
Dessutom är objektivet som följer med Nikon D40/D40x, det sk. Kitobjektivet, ett av de bättre om du ex. jämför med Canons Kitobjektiv.(Enl. uppgift.)Hukar mig..... =)
Jag är toppennöjd med min Nikon, men som andra har skrivit så är det väl bra att känna på grejerna innan du bestämmer dig.
Lycka till!
mvh
Niklas
Jag är också ny i systemkameraträsket.
Jag valde att köpa en Nikon D40 efter att ha läst massor på nätet.
Tittade precis som du på en Canon eos 400D, men jag tyckte inte att priset motiverade köp av den.
Som jag skrev så läste jag en massa recensioner av både "proffs" & amatörer på olika websidor och alla tyckte/-er att D40 är en utmärkt instegskamera för de som är nya på systemkameror & fotografering.
Vad gäller autofokusmotorn i Nikon D40 så stämmer det att du behöver ett objektiv med motor i för att få autofokus. Det funkar med äldre obkektiv men då får du manuellt sköta fokusen.
Vad jag förstår kommer allt fler objektiv med motor i objektivet.
Dessutom är objektivet som följer med Nikon D40/D40x, det sk. Kitobjektivet, ett av de bättre om du ex. jämför med Canons Kitobjektiv.(Enl. uppgift.)Hukar mig..... =)
Jag är toppennöjd med min Nikon, men som andra har skrivit så är det väl bra att känna på grejerna innan du bestämmer dig.
Lycka till!
mvh
Niklas
AFJ
Aktiv medlem
Jag håller med Ragnar, läs på lite först.
Börja med fotoskolan här på forumet.
Sedan kan du kolla upp butiker t ex www.cyberphoto.se de har lite mer info än det vanliga och ger en god överblick över prisnivåer.
För tester kan du tex kolla www.dpreview.com.
Läs också recensionerna här på fotosidan och sök i forumen.
Detta kommer att hålla dig sysselsatt tills du fått ihop pengarna till en riktigt fin kamera!
Lycka till!
Mvh
Anders
Börja med fotoskolan här på forumet.
Sedan kan du kolla upp butiker t ex www.cyberphoto.se de har lite mer info än det vanliga och ger en god överblick över prisnivåer.
För tester kan du tex kolla www.dpreview.com.
Läs också recensionerna här på fotosidan och sök i forumen.
Detta kommer att hålla dig sysselsatt tills du fått ihop pengarna till en riktigt fin kamera!
Lycka till!
Mvh
Anders
perstromgren
Aktiv medlem
Nu har vi fått ännu ett bevis för att det skulle behövas en introduktionsartikel för förstagångsköpare av en digital systemkamera. Frågor som Sandras dyker upp relativt tätt, och jag tror det vore enkelt att skriva en kort artikel som ger svaren på de vanligaste frågorna:
Vilka finns? (350D/400D/D40/D40X/A100/K100d/E410/E510)
Vilken är bäst? (Alla är bra, med litet olika finesser)
Vilken ska jag köpa då? (Känn på dom!)
Hur många pixlar behövs? (6M räcker)
Måste jag köpa objektiv? (Börja åtminstone med ett kit-objketiv, det är billigt)
Kan de spela in video? (Nej)
Varför kan jag inte se bilden på skärmen? (Spegeln är i vägen)
Behöver man finess X? (Nej. (!))
etc.
Sandra, fråga på du, artikeln är inte skriven. Än.
Per.
Vilka finns? (350D/400D/D40/D40X/A100/K100d/E410/E510)
Vilken är bäst? (Alla är bra, med litet olika finesser)
Vilken ska jag köpa då? (Känn på dom!)
Hur många pixlar behövs? (6M räcker)
Måste jag köpa objektiv? (Börja åtminstone med ett kit-objketiv, det är billigt)
Kan de spela in video? (Nej)
Varför kan jag inte se bilden på skärmen? (Spegeln är i vägen)
Behöver man finess X? (Nej. (!))
etc.
Sandra, fråga på du, artikeln är inte skriven. Än.
Per.
RG
Avslutat medlemskap
SandraM skrev:
Igår var jag och kände på några kameror, jag blev helt såld på en Sony Alpha 100, den satt som gjutet i handen!
Prövade du 30d?
RG
Avslutat medlemskap
SandraM skrev:
Det fanns ingen 30D. I Canon fanns det en 350D och i Nikon var det D40. Men ingen av dom var så sköna att hålla i som Sonyn.
Canon 30D måste du pröva riktig kassaskåpskänsla.