martinot
Aktiv medlem
Va en aningen lite för dyrt för min plånbok... Men tack för tipset
Hur är din plånbok i kronor för både kamerahus och de objektiv du vill ha (blir enklare att ge rätt tips om du talar om det )?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Va en aningen lite för dyrt för min plånbok... Men tack för tipset
Är väl bättre att köpa ett litet billigare kamerahus och lägga lite mer pengar på objektiven?
Vågar man köpa begagnat?
Hur vet jag att det verkligen funkar?
Det är svårt att se igenom all hype och YouTube-clips så tro inte på mig eller dem. Det bästa är att låna en kamera och testa själv. Vi har alla våra egna sidor och behov.
Nja, det är inte speciellt viktigt, om man inte vet att man har väldigt speciell inriktning på sitt fotograferande (och knappt ens då, eftersom vi inte kan förutsäga hur de olika "ekosystemen" kommer att se ut om ett par år).Det länge viktigaste är dock vilket ekosystem man väljer ...
(tex. att bara kika på Canon, och ignorera resten utan anledning är ett helt korkat förslag i mitt tycke).
Är man ändå väldigt osäker så är mitt tips till TS att kika på ett beg. kamerahus och objektiv, så får man chansen att prova ett system under lite längre tid. Samtidigt så förlorar man inte heller så mycket om man upptäcker att det är fel, och man vill sälja.
Nej, den går alldeles utmärkt att köpa ny i butik också. T ex lär Rajala ha den hemma i butiken.Jag föreslog bla Canon 6D. Kameran går bara att köpa begagnad ...
Nej, den går alldeles utmärkt att köpa ny i butik också. T ex lär Rajala ha den hemma i butiken.
Är väl bättre att köpa ett litet billigare kamerahus och lägga lite mer pengar på objektiven?
[...]
Vågar man köpa begagnat?
Hur vet jag att det verkligen funkar?
Mycket knasigheter och tveksamt tvärsäkra råd tycker jag. Tycker TS skall fundera mer på sina behov innan alla kommer upp och rekommenderar just sins egna favoritmodeller.
Spegelreflexkameror är ju som bekant på väg ut. Optiken från dessa äldre system kommer fungera med adapter på nya spegelfria hus men att i ditt läge köpa in dig i ett halvt utdöende system känns tveksamt. Det är absolut så att du får mer funktion till billigare peng med gamla systemen just nu men vill du sedan sitta med möget som skåningar säger? . Mitt tips är att köpa det spegellösa system som är det bästa du kan köpa för ditt maxtak.
Gillar du Canon så får du mycket kamera med nya m50. Vill du ha lite fler inställningsmöjligheter direkt på huset kan en beg m5 vara intressant också. Det saknas fortfarande en hel del i linsväg för Canons EF-m men det kommer. Vill du ha ett brett utbud av högpresterande linser direkt så välj Fuji.
Den som idag återväcker sitt fotointresse efter tjugo års dvala kan mycket väl somna om i idet igen efter några år.Spegelreflexkameror är ju som bekant på väg ut. Optiken från dessa äldre system kommer fungera med adapter på nya spegelfria hus men att i ditt läge köpa in dig i ett halvt utdöende system känns tveksamt.[...]