Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare, objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

cattenzz

Medlem
Hej!
Jag skall köpa en canon eos 350D men vet dock inte vilket objektiv jag skall välja. Då jag hört att kitobjektivet är skit.
Jag vill ha ett objektiv som passar de flesta lägen (framförallt normala avstånd på 3-6 meter & landskap).
Jag har funderat på Sigma 28-300 , Sigma 70-300 & Tamron 28-75/2,8 XR Di. Jag tycker det är hur många objektiv som helst att välja imellan och har ingen större aning. Priset bör inte vara för stort. Någon som vill hjälpa mig? Ställ gärna frågor om jag utformat mig dåligt.

Mvh Fredrik
 
Kitobjektivet är inte alls "skit". Det duger till ganska mycket, även om man förstås får ännu bättre kvalite med dyrare objektiv.

Med de objektiv du nämner får du ingen vidvinkel. Och vill du fota landskap är vidvinkel ofta användbart.

Jag tycker du ska köpa med ett kitobjektiv (18-55 f/3,5-5.6) då det inte kostar mycket extra. Använd det ett tag och testa vilka brännvidder du använder, och så köper du bättre objektiv lite senare när du vet vad du vill ha, och vad du saknar med kitobjektivet.

// Kjelle
 
japp

Ja, sant. Jag testar lite med kitobjektivet innan jag bestämmer mig, tack för tipset!
Dock tänkte jag att det blir billigare med ett "Paket".
 
Om du ska ha ett extra objektiv så titta gärna på Canon EF 50mm f/1.8 II. Nypris 1200kr. Extremt billig glugg, Ljusstark, Bra skärpa, lätt och smidig. Denna glugg har räddat mig många gånger när ljuset i lokalen har varit dåligt.


// Fredrik
 
Om du skall köpa kitobjektivet så köp det begagnat.

Mitt har legat oanvänt i snart nio månader vilket kan jämföras med de tre månader jag använde det när jag inte hade något annat. Jag föreslår du att köper ett Tamron 28-75/2.8 istället. Det kommer du ha nytta av betydligt längre.
 
cattenzz skrev:
japp tack så mycket!
Är objektivet allaround eller landskaps/naturbilder, närabilder .. ?
Nej, det är verkligen inte allround. Det rekommenderas till höger och vänster bara för att det är billigt och skarpt. Inomhus tycker jag personligen att det är helt värdelöst, eftersom det har alldeles för lång brännvidd. Men det är som allt annat; en smaksak.

För dina syften verkar en normalzoom vettigast. Det finns en uppsjö av dylika, och du får nog sätta dig in i hur kitobjektivet funkar först. Det är svårt att välja när man inte vet vad man behöver;-)

Edit: Samma sak med Tamron 28-75. Varför rekommenderar ni det, era sopprötter?! Den saknar ju helt vidvinkel. Astråkigt.

Som vanligt så läser ingen vad trådskaparen ska använda objektivet till, utan rekommenderar bara det de själva har.

"framförallt normala avstånd på 3-6 meter & landskap"
 
Som första objektiv skulle jag välja en normalzoom typ 18-55 eller något åt det hållet. Att ha en glugg som inte går nedanför 28mm är rätt frustrerande. Speciellt om man vill göra landskap som du sa.
Kitobjektivet är inget vidare enligt min mening. Mörkt och rappligt. Särskillt skarpt är det inte heller.

Man brukar ibland rekomendera nybörjare att skaffa det för att dom skall få en feel för vad dom vill ha för optik men ärligt talat så kommer dom flesta fotografer att vilja ha en bra normalzoom i alla fall för att det är ett så mångsidigt objektiv.

Om du vill ha en bättre normal så kan du kolla in Sigma 18-50/2.8, tamron 17-50/2.8 och Tokina 16-50/2.8. Dom ligger runt 4-5 lök. Jag har för mig att tamron är lite bättre än sigman. Tokina har jag inte sett recension på.

Om du vill ha en 18-55 så kan du få det begagnat. Det ligger MÅNGA overksamma kittar hemma hos folk. Tex mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.