Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare, Canon 600D eller Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har egentligen aldrig varit fotointresserad eller tagit speciellt mycket kort tidigare. På senare tid har jag dock fattat mer och mer tycka om bilder, då mest närbilder och natur. Jag älskar blommor i all form och färger/platser med det lilla extra. Men för att fånga allt på bild så är inte min mobilkamera nog.

Jag vill lära mig ta bilder ut flera perspektiv och hitta finessen i vackra bilder. Ett hobbyprojekt. Det ska vara en kamera där jag har förmågan att bli bättre och med möjlighet att avancera om jag vill. Jag har funderat på en kompaktkamera men bestämt mig för att jag vill ha något mer än så.

Dessa kameror jag hittills hittat:
http://www.elgiganten.se/product/fo...eos-600d-systemkamera-18-55-mm-is-ii-objektiv

http://www.elgiganten.se/product/fo...KIT/nikon-d3100-systemkamera-18-55mm-objektiv

Är jag helt ute och cyklar eller kan det vara vettiga kameror att börja sitt äventyr med?
 
Båda de här kommer dig att ge bättre bilder än de flesta kompaktkameror. Det rör sig dock om produkter med ganska gamla sensorkonstruktioner, som idag känns ite "long in the tooth", men å andra sidan kan du på grund av detta köpa dem väldigt billigt. Fotomarknaden är hårt konkurrensutsatt, så oftast gäller att man får vad man betalar för.

Jag brukar rekommendera folk med låg budget som vill ha en bra nybörjarkamera att titta på Pentax, K-30 som är betydligt enklare att hantera hantera än dessa två p.g.a. att de har lite fler fysiska knappar för ofta använda funktioner, och färre knappar och rattar med dubbelfunktion samt har en del smarta autmatiklägen som kan vara användbara. Dock blir den förmodligen lite dyrare än de kameror du nämner, även om också K-30 också är på utgående och säkert kan fås till bra extrapriser.

Jag skulle föreslå att du går ut och känner på kamerorna, och ser vilka som ligger bäst i handen. Titta på hur sökaren ser ut, och avgör om den känns bra att använda.

Här en liten jämförelse av sensorprestanda (Högre siffror bättre):
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Canon/(appareil3)/623|0/(brand3)/Nikon
 
Precis som Uno skriver så är dessa kameror utgående modeller. I fallet D3100 är även objektivet en utgående modell utan inbyggd bildstabilisering som numera är legio.

Även om båda dessa kameror är utmärkta nybörjarkameror så skulle jag inte rekommendera att köpa dem på Elgiganten, MediaMarkt eller liknande. Köp hellre begagnat eller av en fotokedja. Då kan du köpa ett objektiv med makro-funktion i stället. Det kommer att komma bra till pass om du gillar att fota just blommor.
 
Alldeles utmärkt att börja med, eller en D5100 (som jag började med;-)). Det beror på din budget vilket som är smartast val. Det kan vara värt att känna på dem också.
 
beror ju på din budget. Men det finns nyare versioner av dessa.
Canon D700 och Nikon D3200 och ett snäppe högre nikon d5200.
 
Jag skulle nog rekommendera att du håller dig till Nikon eller Canon, annars blir utbudet relativt begränsat när och om man vill bygga ut systemet, jag skulle inte rekommendera de andra mindre märkena.
 
Alldeles utmärkt att börja med, eller en D5100 (som jag började med;-)). Det beror på din budget vilket som är smartast val. Det kan vara värt att känna på dem också.

Nikon D5100 har jag tittat på eftersom prisjakt gav den ett riktigt bra betyg. Det är en bra idé att åka till Elgiganten och känna på denna och D3200. Tack så mycket!
 
Nikon D5100 har jag tittat på eftersom prisjakt gav den ett riktigt bra betyg. Det är en bra idé att åka till Elgiganten och känna på denna och D3200. Tack så mycket!

Ska ju betonas väldigt tydligt att Nikon D3200 (inte D3100) spöar skiten ur 600D gällande sensorprestanda, och dessutom kostar den mindre med motsvarande kitobjektiv än vad Canon-alternativet gör. Det finns alltså ingen som helst anledning att jämföra med en D3100 (som är en generation äldre än D3200), då Nikons alternativ är billigare.
 

Ja, helt klart. Såg inte att jag lyckats få med en ännu äldre nikonmodell. Blev faktiskt ganska förvånad att Canon hade bättre värden. Men att jag lyckades klicka i en ännu äldre nikon av misstag förklarar saken.
 
Jag skulle nog rekommendera att du håller dig till Nikon eller Canon, annars blir utbudet relativt begränsat när och om man vill bygga ut systemet, jag skulle inte rekommendera de andra mindre märkena.

Det är inte någon direkt brist på Pentax optik heller. Möjligtvis kan Pentax vara en begränsning om man är ute efter långa telen med pris i småbilsklassen, men knappast annars. Och skulle man vara ute efter långa dyra telen finns det bra sådana från t.ex. Sigma. Pentax har bortåt 100 brännvidder att välja mellan vilket bör räcka för de flesta. Pentax har dessuton haft samma fattning i över 25 år, så det finns nog en eller annan begagnad glugg att få tag på också, fast går vi så lång tid tillbaka som 25 år hade ju varken Nikon, Canon eller Pentax autofokus.
 
Pentax har dessuton haft samma fattning i över 25 år, så det finns nog en eller annan begagnad glugg att få tag på också, fast går vi så lång tid tillbaka som 25 år hade ju varken Nikon, Canon eller Pentax autofokus.

Vad gäller kompatibilitet med gamla objektiv så är det nog hugget som stucket vilket av de någotsånär stora märkena man väljer.

Sony använder Minoltas A-fattning med autofokus som kom 1985.
Canon använder sin EF-fattning med autofokus som kom 1987.
Nikon använder F-fattningen som kom 1959, men så gamla objektiv kan man inte använda på en modern Nikonkamera utan en massa strul. F-fattningen fick autofokus 1986.
Pentax använder K-fattningen från 1977, och den fick autofokus 1987.

För 25 år sen hade alltså samtliga dessa märken autofokus.
 
För 25 år sen hade alltså samtliga dessa märken autofokus.

Ja, det har du rätt i! Attan vad tiden går fort.

Vad det gäller Nikon kan man tillägga att man behöver objektiv med inbyggd fokusmotor om man ska få autofokus på D3xxx/D5xxx modellerna. För att få autofokus på dessa modeller fordras AF-S objektiv vilka kom 1998.
 
Om du står och väger mellan märke X och märke Y hade jag valt det märke som det finns i din bekantskapskrets. Tänker att du på så sätt kan få hjälp om det är något.
 
Båda kamerorna är bra. Faktum är att alla Nikons och Canons DSLR kameror är bra, även de billiga. De dyrare ger dock, succesivt, lite mer. Jag vet inte varför valet står mellan just 600D och D3100, men om det gör det, så är 600D det bättre valet (och normalt skall den också vara snäppet dyrare).

Det är ytterst viktigt att du ser till att få IS (Canon) eller VR (Nikon) -varianten av 18-55 kitzoomen som följer med. Det är nämligen inte bara så att dessa har bildstabilisator, utan dessutom har de ordentligt uppgraderad optik, så de är rejält skarpare.

Om du ser nån som säljer ut Nikon D5100 eller Canon 650D billigt (utgående modeller), så skall du också vara intresserad av dessa. 650D är nästan identisk med 600D, men är rappare pga snabbare processor och har bättre autofokus - som faktiskt duger till ganska ambitiös action-fotografering. 650D är nästan identisk med "nya" 700D.
 
Vad gäller kommentarerna om 'gamla' sensorer och Dox-kurvor, så är mitt råd att du inte skall ta särskilt allvarligt på det. Det kommer inte att märkas särskilt. I detta sammanhanget tycker jag inte det är en huvudfråga. Utgående modeller är perfekta att köpa när man är på en budget, under förutsättning att de säljs till reducerat pris.

Skillnaden mellan de inblandade sensorerna är i praktisk upplevnad liten. Det är faktiskt så att skillnaden mellan Dox's kurvor också är liten! Den uppmärksamme kan nämligen notera att Doxmarks kurvor inte illustrerar vad de faktiskt visar. Titta längst ner. De vertikala skalorna börjar aldrig på nån nollnivå. Lägg till distans under, ner till en nollnivå, och kurvorna illustrerar helt plötsligt en betydligt mindre skillnad än det först verkade. Dox sammanfattningar är också missvisande, eftersom de siffrorna endast gäller maximum, och inte hur sensorena fungerar över hela sitt arbetsområde.
Dessutom är inte bildkvalitet bara just det som Doxmark mäter.

Till sist kan vi förankra allt i verkligheten, genom att gå till www.dpreview där de har riktiga jämförelsebilder på exakt samma studioscen, fotograferade med många olika kameror på varierande ISOn, nedladdningbara i fullt format, både RAW, som man sen kan se vad potentialen räcker till i Lightroom, eller kamerans egen jpeg-generering (som inkluderar brusreducering och skärpning). Jag tillåter mig tvivla på att du blir särskilt upphetsad av skillnaderna i t.ex dynamikområde. Du kommer nog att reagera mer på skillnader i färgåtergivning och detaljteckning. Däremot ser man en tydligare skillnad (framförallt på högt ISO) när sensorer av olika storlek jämförs. Men här har vi hittills bara talat om APS-C sensorer, som ju är betydligt större än sensorerna i normala kompaktkameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.