Annons

"Nybörjar?poolen"

Produkter
(logga in för att koppla)

KillerCow

Ny medlem
Är det bara jag som tycker att många av dessa "Nybörjare" i poolen inte längre är några nybörjare? Jag vet flera stycken som jag inte vill nämna, men som jag vet att har tjänat pengar på sina bilder o har utrustning många bara kan drömma om ..

Man bli lite ledsen att de ställa ut sina bilder i "Nybörjapoolen" ...
På min fråga till en av de varför ... "Bilderna ser bättre ut mellan amatörerna o uppmärksammas positivare"

Fast ... kanske bara jag som tycker det :/
Det står ju att man själv ska avgöra om man är nybörjare eller ej, så lite "fusk" kanske man få räkna med. Men det är synd för alla oss "äkta" nybörjare´s bilder kanske aldrig bli riktig sedda eller uppmärksammas pga de andra ..

Jag håller med dig, det är fult att man som "proffs" lägger sina bilder i nybörjarpoolen för att de skall se bättre ut. Men vad kan man göra åt det? Och vart går gränsen för när man skall lägga bilderna i den "riktiga" poolen?

Jag vill inte kalla mig själv för proffs, men jag driver en egen firma där jag frilansar som fotograf.

Nu har jag visserligen aldrig lagt upp någon bild i Nybörjarpoolen, men om jag skulle försöka mig på t.ex fågelfoto som jag inte kan någonting om skulle jag säkert vilja lägga in en sådan bild i poolen för nybörjare. Skulle jag alltså , enligt er, ändå vara portad från den poolen för att jag har jag tjänar pengar på mina andra bilder?

Jag vill minnas att detta har varit uppe tidigare. Jag delar Daniels uppfattning att man kan vara nybörjare när man tar vissa typer av bilder även om man har fotat länge

Näe, jag håller inte med Daniel och Johan. Har man fotat tillräckligt för att hinna lära sig mer (vad nu mer är?) om exponeringsmöjligheter, tekniken och tänkt ut mängder av kompositioner tidigare tycker jag nog inte att man har i nybörjarpoolen att göra även om motivet/kategorin är ny. Bara min lilla åsikt..

Jag kan nog förstå känslan hos de som är nybörjare när mer erfarna kameraanvändare tar utrymme där.

Fast gränsen för när man är nybörjare/icke nybörjare är svår ändå tycker jag..

lottae skrev:
Näe, jag håller inte med Daniel och Johan. Har man fotat tillräckligt för att hinna lära sig mer (vad nu mer är?) om exponeringsmöjligheter, tekniken och tänkt ut mängder av kompositioner tidigare tycker jag nog inte att man har i nybörjarpoolen att göra även om motivet/kategorin är ny. Bara min lilla åsikt..

Jag håller med Lotta fullt ut. Poolen bör vara till för de som är i början av sitt fotograferande. Annars faller hela idén med en nybörjarpool tycker jag.

Jag håller också med Lotta och trådstartaren.

Att anse sig själv vara nybörjare för att man fotar ett nytt motiv, trots att man fotat i 20 år så är det lite galet. Vi nybörjare håller ju på att lära oss tekniken, våra kameror och att se motiv. De erfarna har redan den kunskapen.

Uppdelningen i nybörjar/kritikpool har väl ändå mest att göra med vilken typ av kritik man är ute efter?!
Bilderna ska nog inte bedömas relativt varandra.
T.o.m betygen har ju i princip en absolut definition här på fotosidan, och ska inte vara relativt de andra bilderna i poolen.

Så nog tycker jag att man ska få lägga vilka bilder som helst i valfri pool.
Men lägger man upp nybörjarbilder i kritikpoolen får man kanske också räkna med sågningar av det grövre slaget. Och tvärtom, lägger man upp högklassiga bilder i nybörjarpoolen får man räkna med kritik som kanske inte är till nån större hjälp.

Eller har jag missförstått nåt?

Detta är jsut sånt jag menar ... (inget personligt nu till någon)

Har man än firma där man frilansar som fotograf o tjänar pengar på fotograferingen, då är man inte en nybörjare också om man tar en bild av ett ägg. Bara för att man aldrig har tagit en bild av ett ägg betyder det ju inte att man är nybörjare.

Nybörjare är väl när man inte kan alla inställningar o försöker sig lära mera om att hantera kameran o allt man kan göra med den.
Att säga att är nybörjare på ett slags motiv funkar väl inte?

Som fotograf tar man väl alltid nya bilder av nya motiv med nya inställningar o ljussättningar? Då är man väl inte för alltid en nybörjare?

müsli skrev:
Uppdelningen i nybörjar/kritikpool har väl ändå mest att göra med vilken typ av kritik man är ute efter?!
Bilderna ska nog inte bedömas relativt varandra.
T.o.m betygen har ju i princip en absolut definition här på fotosidan, och ska inte vara relativt de andra bilderna i poolen.

Men lägger man upp nybörjarbilder i kritikpoolen får man kanske också räkna med sågningar av det grövre slaget. Och tvärtom, lägger man upp högklassiga bilder i nybörjarpoolen får man räkna med kritik som kanske inte är till nån större hjälp.

Eller har jag missförstått nåt?

Håller inte med dig.

Varför vill en erfaren fotograf lägga bilder i nybörjarpoolen och få "kritik som inte är till nån större hjälp"? Vad är anledningen? Kan inte se någon...

Osäker på vad du menar.
Jag kan inte svara på varför "erfarna" fotografer (vad nu det är) lägger upp "för bra bilder" i nybörjarpoolen. (Om dom nu gör det)

müsli skrev:

Du skriver ju själv att man får lägga vilka bilder man vill vart man vill. Min fråga är då varför en erfaren/duktig fotograf vill lägga sin bland nybörjarnas? Vad är anledningen?

Jag "längtar" tills jag känner mig såpass nöjd med mina bilder så jag kan lägga dem i Bildkritikspoolen. Så varför skulle en riktigt duktig fotograf vilja lägga sina bra bilder i en nybörjarpool...

Känner att jag upprepar mig, men du förstod ju inte hur jag menade.

Om nybörjar poolen börjar fyllas med "profissionella" bilder, tror jag att riktiga nybörjare kan bli avskräckta från att lägga upp sina bilder i poolen. Just därför att dom kanske anser att deras bilder inte är bra nog.

Xi_ skrev:
Om nybörjar poolen börjar fyllas med "profissionella" bilder, tror jag att riktiga nybörjare kan bli avskräckta från att lägga upp sina bilder i poolen. Just därför att dom kanske anser att deras bilder inte är bra nog.

Tack, du förstog vad jag menar. Jag är nybörjare o jag känner faktistkt att mina bilder är för dåliga för att läggas upp t.o.m i Nybörjarpoolen. Alla jag frågade här hemma hos mig o bett de att titta på bilderna, de säger samma sak. De tittar heller på riktig bra bilder än kanske lite mindre bra sådana ..

Sedan vad få en person som är erfaren i fotografering ut av att lägga sina bilder i en Pool för Nybörjare?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto