ANNONS
Annons

Nya supertelen från Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Har nu beställt ett 500mm f/4 IS II.

Tänkte att det var 11 år sen sedan de släppte ett 500mm och ville inte vänta 11 år till till nästa modell.

Vill ju egentligen ha ett nytt 400mm 5.6 IS eller 500mm 5.6 IS för jag skall handhålla det men det nya 500mm kommer förhoppningsvis vara mycket lättare än det gamla.

Verkar ju inte som det kommer något 400mm 5.6 IS eller 500mm 5.6 IS så det får bli 500 f/4 IS II.

Mvh

Omar

Fick du någon prisindikation av säljaren?

Din gissning är lika bra som butikens säljare! De är under utveckling av Canon och kommer presenterar nästa år förmodligen ungefär samma tidpunkt som nu, vi kan nog vänta oss leveranser 2012....

Men man kan ju titta på den % skillnaden mellan gamla 300, 400 och med nya 300, 400 och slå på samma påslag på 500 för att få en indikation.

Hej

De visste inte alls priset.

Bara hoppas att 500mm blir lättare än det gamla som jag hade.

400mm 5.6 är ju mer som en revolver vilket man är snabbare än med ett 500mm på stativ som är mer som en kanon, men ett lite lättare 500mm kan nog gå?

Jag är så kluven, 400mm 5.6 är så smidigt och snabbt handhållet men inbillar mig att det inte har så bra AF som det nya 500mm f/4 med förbättrad af algorithm samt att det är f/4 men som är tyngre och man blir mindre snabb och kanske missar händelser.

Oavsett kommer jag inte använda stativ mer, för tungt och klumpigt och jag blir inte så snabb.

Mitt 400m 5.6 är nära mitt gamla 500mm i bildkvalite, är det nya 500mm bättre, lättare, snabbare Af så är det väl värt priset, kostar nog inte så mycket?

Sedan hänger det mer på fotografen vilken glugg man använder.

Går att få rätt OK bilder med det lilla 400mm 5.6 också handhållet

Lite exempel

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mark_iv_test_shoots&page=all

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mark3_test_shoots&page=all

Så jag får se, känns som jag tar hyffsade bilder med 400mm 5.6 men är lite prylgalen och vill testa det nya 500mm f/4 IS, för jag tror inte det kommer något 400mm 5.6 IS eller 500mm 5.6 IS vilket är väldigt konstigt med tanke på bla att man så lätt vrider upp ISO på kamerorna idag jämfört när man fotade med 50-100 ISO film med tex 500 f/4 samt vikten att slippa stativ.

Mycket svårt

Omar

oj, har länge väntat på canons nyheter, men visste inte riktigt att det skulle bli så mycket, kul !

men om vi tar 400 2.8 undrar jag verkligen om det är så mycket igenligen mot den gammla..
visst det kommer säkerligen va lite konrast rikare, men det gammla är riktigt bra skärpa / kontrast(appsolut bland de bästa på telesidan), och har istort sett aldrig(såfall obetydlig) fått nån CA så nya fluid / ud spelar kanske mindre roll och nya yt beläggningen känns också sådär, eftersom jag inte fått några direkta flares heller..

det trevliga är i nog stort sett vikten och is, men kan lugnt bära vidare på min 400, är ganska van vid vikten vid det här lagret & den gammla har också is (2steg), så jag vet inte men lite kontrast , lite vikt och lite bättre is för det här priset, som ligger sjukt högt..jag kommer inte byta, iallafall inte på ett bra tag..om det inte kommer tester som visar saker som jag inte förstått..

samma sak iallafall med 1.4x converten också, den gammla funkar riktigt bra, och den nya ligger som objektiven lite för högt i pris.

däremot hoppas jag på 2x converten, okej den gammla tycker inte jag är dåligt men om den nya hjälper lite så kan det va värt det, eftersom det händer mer med en 2x converter.
men frågan är om det blir så mycket bättre med nya 2x och gammla 400.

själv hade jag hoppats mer på 24-70 2.8L IS USM, men den som lever får se..

Senast ändrad:
Ska bli intressant att se vad 500 kommer att kosta då det kommer ut i handeln. En gissning är väl strax över 90 000? Säg att man får 45 000 i inbyte för sin nuvarande glugg så betyder det att jag får pröjsa ungefär lika mycket som när jag köpte mitt 500 för några år sedan :)

/Edvard

300:a

Hej

Har nu beställt ett 500mm f/4 IS II.

Tänkte att det var 11 år sen sedan de släppte ett 500mm och ville inte vänta 11 år till till nästa modell.

Vill ju egentligen ha ett nytt 400mm 5.6 IS eller 500mm 5.6 IS för jag skall handhålla det men det nya 500mm kommer förhoppningsvis vara mycket lättare än det gamla.

Verkar ju inte som det kommer något 400mm 5.6 IS eller 500mm 5.6 IS så det får bli 500 f/4 IS II.

Mvh

Omar

Hej Omar! Har du övervägt alternativet att använda 300/2,8 med tc 1,4 och 2x. Om nu de nya konvertrarna är ännu bättre än de gamla så borde detta vara ett bra frihandsalternativ för dig? Själv funderar jag på gamla 300/2,8 + nya 2x-konvertern (Kommer inta ha råd med nya 300:at om det inte kommer ner ordentligt i pris under 70 lax. Dock så verakr ju nya 300 med nya konverters vara en riktig våt frihandsdröm att använda parallellt med lättviktaren 400/5,6.

Smart drag av Canon att göra en L version i 70-300 segmentet.

Ja den ser spännande ut, även om jag personligen inte har något behov för den (just nu). Jag har apropå denna nyhet undrat varför Canons EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM, som ligger i samma prisklass, inte blev någon försäljningsframgång. För dyr i förhållande till prestanda? Min gissning är att Canon kommer att ta bort den ur sortimentet i och med den nya 70-300.

Hej

Canon nämner att det nya 300mm 2.8 väger 8% mindre än det gamla men för dem som fotar handhållet med det gamla objektivet kanske har tagit av stativringen för att få ner vikten blir skillnaden inte så stor.

Stativringen går inte att ta av på det nya 300mm 2.8 och då blir inte vikt skillnaden så stor för de som använder det gamla 300mm utan stativring.

Men för de som använder stativ, monopod så blir det en stabilare konstruktion med det icke avtagbara stativringen.

Mvh

Omar

Hej

Man blir ju lite skrämda av prisen, men jag tror de kommer och behöver att ligga ungefär där Nikon har sina priser.

Bara för skoj skull kan man ju kolla vad telena idag kostade rek. år 1999, dvs 11 år sedan.

300mm 2.8 IS 690 000 Yen ca 62000kr

Kostar ca 45 000kr idag 11 år senare i butik.

400mm 2.8 IS 1,140,000 yen ca 103 000kr

Källa

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/super_telephoto/ef_400_28lis_usm.html

http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/super_telephoto.html

Mvh

Omar

Hej

Vid en snabb titt tolkar jag att det inte följer med en vettig väska till de nya objektiven utan mer en plast låda som ingen använder.

Min kompis har bla Nikon 200-400mm f/4 och till den följer det med en tyg bär väska där han får både plats med kamerahus + på satt objektiv.

Ett sådant går ju att använda i fält, dessa plast boxar är ju mest bara för transport.

På Canon sidan får man tyvärr köpa sin egen, jag vill ha bara för objektiv +hus lite av annat för minska vikten.

Jag skall nog skaffa det nya 500mm och då blir det nog en sådan härra väska

http://www.naturescapes.net/store/kinesis-l511-compact-long-lens-case-500.html

Om nu inte Canon förstås kommer med en användbar väska till de kommande 500 och 600mm, men antagligen skickar de bara med "kistorna" som väldigt få har någon användning av.

Är så himmla kluven, går ju så lätt runt med mitt 400mm 5.6 hängande på axeln, kommer det att funka med ett 500mm hängande och handhållet i många timmar på en dag och kunna gå långt? vad väger det nya?

Jag skulle hellre se ett 500mm 5.6 eller 400mm 5.6 IS, kanske tar 20 år och man lever ju inte för evigt, tog ju 11år innan nya telen kom ut och på 17 år har fortfarande inte något 400mm 5.6 IS kommit ut.

Skall bli intressant när det kommer mer info angående 500 och 600mm

Skaffar nog ett 500mm och testar

Mvh

Omar

Hej

Jag skall nog skaffa det nya 500mm och då blir det nog en sådan härra väska

http://www.naturescapes.net/store/kinesis-l511-compact-long-lens-case-500.html

Om nu inte Canon förstås kommer med en användbar väska till de kommande 500 och 600mm, men antagligen skickar de bara med "kistorna" som väldigt få har någon användning av.

Är så himmla kluven, går ju så lätt runt med mitt 400mm 5.6 hängande på axeln, kommer det att funka med ett 500mm hängande och handhållet i många timmar på en dag och kunna gå långt? vad väger det nya?

Skall bli intressant när det kommer mer info angående 500 och 600mm

Skaffar nog ett 500mm och testar

Mvh

Omar

Jag har använt Lowepros motsvarighet (600AW) till dessa, men övergav dem till förmån för en Kiboko Gura Gear, som dessutom kan fyllas med 2 st 500mm monterade på EOS 1D, om det skulle behövas.

Ryggan kan bantas ned till 1,8kg tomvikt. Tom en 800mm 5,6 (utan monterat kamerahus) kan man få ned utan större problem. inkl motljusskydd.

Fördelar: Klarar de flesta flygbolagens handbagagemått ,dock ej Ryanair, tomvikten.
Nackdelar: Inget datorfack, dyr.

http://www.naturescapes.net/store/gura-gear-kiboko-bag.html

Jag har använt Lowepros motsvarighet (600AW) till dessa, men övergav dem till förmån för en Kiboko Gura Gear, som dessutom kan fyllas med 2 st 500mm monterade på EOS 1D, om det skulle behövas.

Ryggan kan bantas ned till 1,8kg tomvikt. Tom en 800mm 5,6 (utan monterat kamerahus) kan man få ned utan större problem. inkl motljusskydd.

Fördelar: Klarar de flesta flygbolagens handbagagemått ,dock ej Ryanair, tomvikten.
Nackdelar: Inget datorfack, dyr.

http://www.naturescapes.net/store/gura-gear-kiboko-bag.html

Hej

Jag är ute efter en väska som precis tar ett 500mm + hus så jag får ner vikt, storlek maximalt på bagen, skall typ sitta som en handske för prylarna.

Har en kinesis väska till mitt 400mm 5.6 + hus och väskan väger typ 200g och passar precis runt kombon.

Mvh

Omar

Behöver jag ha med mig mer någon gång har jag Lowe pro stora ryggsäck.

Kan bara hålla med om plastlådan som Canon skickar med. Har legat och samlat damm på vinden sen dag 1. Hade gärna bytt ut den mot den Thinktank jag fått köpa istället!

/Edvard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar