Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

7
Fast hörde jag rätt i deras inslag på YT så använde de ett CFexpresskort från Sandisc när de filmade. DEetta kort är ökänt för att överhetta i stort sett bara man tittar på det:) Sandiscs CFexpress type B är i princip oanvändbart i Z8/Z9.
För förståelsen bör man kanske veta att CFexpress-korten har en temperaturgivare, så kameran kan känna av att kortet nästan glöder. Kamerorna har också typiskt sett ett varningsklistermärke av typen "Caution: hot card!" i kortluckan. Ett problem man inte direkt hade tidigare i någon väsentlig utsträckning, men med de höga hastigheterna korten har nu ihop med konstant skrivning så har det blivit det. Man kan därför både få varning för att själva kameran är varm och för att kortet är det. Nu har jag inte kollat hur det är med Z6 III, men på Z8 kan man höja tröskeln för när kameran lägger av i menyn.

SanDisks bättre SD har legat i toppskiktet, men CFexpress-korten gör det vare sig vad gäller att hantera värme eller i hastighet, så de är lite suboptimala vad det verkar.
 
Grabbarna Jordan och Chris som är i gång med Z6III säger att den reder sig fint med DR vid Iso 800 och blir likvärdig med övriga. sedan tufft som vanligt med värme vid långa filmtider.
Både Z6 III och Z8 har "dual gain"-sensorer där den grundläggande förstärkningen ändras vid en punkt. Denna ligger lite högre på Z6 III än på Z8, så det är kanske det du menar. På Z8 är ISO 400 "sämst" bland lägre ISO-tal och sedan hämtar sig det dynamiska omfånget vid ISO 500, medan det sker vid 800 med Z6 III. Detta syns i grafen jag skärmdumpade tidigare i tråden, även om det kanske är svårt att se de exakta värdena. Vill man optimera det dynamiska omfånget för att lyfta skuggorna kan det vara bra att känna till den punkten. Över den här punkten beter sig sensorerna i princip som sina äldre BSI-släktingar med samma antal pixlar. Det är framförallt över bas-ISO upp till den punkten som de tappar i dynamiskt omfång i jämförelse. Vid bas-ISO finns en liten skillnad, men den är nog normalt sett svår att se i praktiken.

Om man inte tänker dra upp skuggorna en massa lär man inte se skillnaden överhuvudtaget.
 
Både Z6 III och Z8 har "dual gain"-sensorer där den grundläggande förstärkningen ändras vid en punkt. Denna ligger lite högre på Z6 III än på Z8, så det är kanske det du menar. På Z8 är ISO 400 "sämst" bland lägre ISO-tal och sedan hämtar sig det dynamiska omfånget vid ISO 500, medan det sker vid 800 med Z6 III. Detta syns i grafen jag skärmdumpade tidigare i tråden, även om det kanske är svårt att se de exakta värdena. Vill man optimera det dynamiska omfånget för att lyfta skuggorna kan det vara bra att känna till den punkten. Över den här punkten beter sig sensorerna i princip som sina äldre BSI-släktingar med samma antal pixlar. Det är framförallt över bas-ISO upp till den punkten som de tappar i dynamiskt omfång i jämförelse. Vid bas-ISO finns en liten skillnad, men den är nog normalt sett svår att se i praktiken.

Om man inte tänker dra upp skuggorna en massa lär man inte se skillnaden överhuvudtaget.

Okej Martin. jag är ingen tekniker som kan djupa förklaringar, skaplig DR vid högre iso som utmärkte sig hos några Sony kameror skrevs då att detaljer framgick rätt så bra, fast lite mera färgbrus kunde uppstå beroende då hur högt man gick med iso, Jag tolkade grabbarna att det bara var så att Z6III inte halkade efter dom andra från Iso 800 och uppåt som nu för tiden verkar så vanligt att mycket bilder tas vid högre Iso i samband med 20-30 bps eller vad som nu väljs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.