Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den
- Trådstartare iSolen.se
- Start datum
lonian
Aktiv medlem
Har man sådana problem är det väl tveksamt om man ens fått loss objektivlocket, och då lär det inte finnas några bilder på kortet man inte får bort ...
Man kan be någon annan lyfta bort objektivlocket och sedan köra på UV filter jämt utan lock så löser man det så.
ztenlund
Aktiv medlem
Torde förutsätta att kameran sitter permanent monterad på stativ riktad mot duvornas samlingsplats.Man kan be någon annan lyfta bort objektivlocket och sedan köra på UV filter jämt utan lock så löser man det så.
Falumas
Aktiv medlem
Jo, bilderna kommer nog vara lite underexponerade. Objektivlocket är ett kraftigt ND-filter.Har man sådana problem är det väl tveksamt om man ens fått loss objektivlocket, och då lär det inte finnas några bilder på kortet man inte får bort ...
pdahlen
Aktiv medlem
Poppade upp ett helt nytt objektiv idag Nikon 35/1,4 i Z med nästan samma pris som 35/1,8. Verkar ju extremt prisvärt att nikon levererar ett 35/1,4 för runt 8000:-. Känns som ett intressant objektiv om det visar bra i tester. Man undrar ju lite om det är någon annan som står för designen
Mattias Sundberg
Aktiv medlem
Det är inte ett S-Line så lite skärpa får man nog offra på full öppning men helt klart intressant!Poppade upp ett helt nytt objektiv idag Nikon 35/1,4 i Z med nästan samma pris som 35/1,8. Verkar ju extremt prisvärt att nikon levererar ett 35/1,4 för runt 8000:-. Känns som ett intressant objektiv om det visar bra i tester. Man undrar ju lite om det är någon annan som står för designen
lonian
Aktiv medlem
Poppade upp ett helt nytt objektiv idag Nikon 35/1,4 i Z med nästan samma pris som 35/1,8. Verkar ju extremt prisvärt att nikon levererar ett 35/1,4 för runt 8000:-. Känns som ett intressant objektiv om det visar bra i tester. Man undrar ju lite om det är någon annan som står för designen
Har kollat lite videos på Youtube.
Känslan jag får av de Z objektiv jag äger är att de är kliniskt skarpa och korrigerade så man ser nästan inte skillnad i bilderna från objektiven. De saknar den där karaktären jag får av F mount 58mm f1.4 och 105 f1.4 . Med denna 35mm f1.4 verkar de inte satsa på perfekta skärpan, att det får finnas kromatisk aberration och mjukheten i bokeh ser behagligare ut jämfört med z35 f1.8 . Kanske ett objektiv med karaktär som skiljer sig från S-line objektiven.
Snuddas
Aktiv medlem
Har också kollat på Youtube och instämmer med din sammanfattning. Jag använder 35/1,8 S ganska flitigt och är mer än nöjd med bildresultaten, nästan klinisk perfektion från hörn till hörn. Men det verkar som att 35/1,4 har något annat att bjuda på - någon slags "personlighet". Ungefär som Z 40/2! Kommer absolut att skaffa även denna 35/1,4 som alternativ.Har kollat lite videos på Youtube.
Känslan jag får av de Z objektiv jag äger är att de är kliniskt skarpa och korrigerade så man ser nästan inte skillnad i bilderna från objektiven. De saknar den där karaktären jag får av F mount 58mm f1.4 och 105 f1.4 . Med denna 35mm f1.4 verkar de inte satsa på perfekta skärpan, att det får finnas kromatisk aberration och mjukheten i bokeh ser behagligare ut jämfört med z35 f1.8 . Kanske ett objektiv med karaktär som skiljer sig från S-line objektiven.
ztenlund
Aktiv medlem
35/1,8 tycker jag ändå inte ser så tokig ut karaktärsmässigt för ett lite vidvinkligare objektiv, men med 50/1,8 är det något jag stör mig på. Det är väldigt skarpt, men ser ibland på något sätt platt ut. En lösning är 50/1,2, men även om man skulle ha det så är det så stort att det knappast är i närheten av någon "nifty fifty"... Där skulle jag nog välkomna en 50/1,4 av samma typ som nya 35/1,4, vilket ev kommer enligt NR. Det framstår väl inte som osannolikt att det är så heller, för att de bara skulle släppa ett enda objektiv av den här typen verkar inte helt troligt.Har kollat lite videos på Youtube.
Det som förvånade mig med bilderna Ricci visade från 35/1,4 var hur lite mekanisk vinjettering det verkar ha, givet att det inte är större än 35/1,8.
pdahlen
Aktiv medlem
Tycker att Nikons 35/1,4 verkar riktigt lovade och är den lika bra som min Samyang 35/1,4 så blir det nog ett köp. Jag använder den ofta vid närgränsen för blommor, fjärilar mm så närgränsen är viktig.
En annan som jag är intresserad av är Loawe 10/2,8 verkar också vara ett lätt smidigt vidvinkel
En annan som jag är intresserad av är Loawe 10/2,8 verkar också vara ett lätt smidigt vidvinkel
lonian
Aktiv medlem
35/1,8 tycker jag ändå inte ser så tokig ut karaktärsmässigt för ett lite vidvinkligare objektiv, men med 50/1,8 är det något jag stör mig på. Det är väldigt skarpt, men ser ibland på något sätt platt ut. En lösning är 50/1,2, men även om man skulle ha det så är det så stort att det knappast är i närheten av någon "nifty fifty"... Där skulle jag nog välkomna en 50/1,4 av samma typ som nya 35/1,4, vilket ev kommer enligt NR. Det framstår väl inte som osannolikt att det är så heller, för att de bara skulle släppa ett enda objektiv av den här typen verkar inte helt troligt.
Det som förvånade mig med bilderna Ricci visade från 35/1,4 var hur lite mekanisk vinjettering det verkar ha, givet att det inte är större än 35/1,8.
Den här videon ser man fler bilder av objektivet.
Jag ägde ju z 50mm f1.8 men när jag köpte Z 24-70 f2.8 och vande mig vid den så kände jag att z 50 f1.8 inte behövdes. Bilderna blev ju ganska lika ändå så sålde den. Ja kommer det ett Z 50 f1.4 så blir jag nog intresserad och om den kan mäta sig med F mount 58mm f1.4 kanske jag byter mellan dem.
pdahlen
Aktiv medlem
Det är nog ingen i Sverige som fått någon Z6iii än, mer börjar nog snart komma ut i handeln. AF har fått en betydligt förbättring jämfört med Z6ii, det är också det som var sämst med Z6ii. Priset har också gått upp en del men går troligen ner efter ett tagHur går det med nya fina Z6III har den ramlat ner i bakgrunden bland dom nya värstingarna från Canon, ni i tråden vet mest om just Nikon kom igen med mera information, vad är skillnaderna mot det gamla som ni vana ägare känner till bäst.
Nikon Z6 II vs Nikon Z6 III: What Should You Get?
photographylife.com
Snuddas
Aktiv medlem
Det finns många videosnuttar av kända fotogenier på YouTube om underverket Z6iii. Alla strör beröm över skapelsen som egentligen är en Z6ii, med det bästa från Z8 och Zf inmonterat!Hur går det med nya fina Z6III har den ramlat ner i bakgrunden bland dom nya värstingarna från Canon, ni i tråden vet mest om just Nikon kom igen med mera information, vad är skillnaderna mot det gamla som ni vana ägare känner till bäst.
afe
Aktiv medlem
Canon R1 och R5 II har knappast samma målgrupp som Z6 III, så de påverkar nog inte diskussionen. Däremot har nog som Peter skriver tillgången på kameror stor påverkan
Jag tycker Z6 III verkar vara en riktigt trevlig kamera, men inget för mig eftersom jag redan investerat i Sonyprylar ...
Jag tycker Z6 III verkar vara en riktigt trevlig kamera, men inget för mig eftersom jag redan investerat i Sonyprylar ...
krisljungberg
Aktiv medlem
Z6 III verkar finnas i lager på E-Infinity i alla fall. 2700 EUR
Staffan Zetterlund
Aktiv medlem
Den finns i lager som paket hos CPDet är nog ingen i Sverige som fått någon Z6iii än, mer börjar nog snart komma ut i handeln. AF har fått en betydligt förbättring jämfört med Z6ii, det är också det som var sämst med Z6ii. Priset har också gått upp en del men går troligen ner efter ett tag
Nikon Z6 II vs Nikon Z6 III: What Should You Get?
photographylife.com
ztenlund
Aktiv medlem
Den finns hos flera återförsäljare löst i Sverige för närvarande, så det finns ingen anledning att beställa ett paket hos Cyberphoto om det inte är det man vill ha. Det står dock att den beräknas in den här veckan hos Cyberphoto, så den kanske dyker upp i nästa vecka med lite tur för den som vill handla just där.Den finns i lager som paket hos CP
Staffan Zetterlund
Aktiv medlem
Det verkade vara endel som inte trodde den fanns än men det är nog ett tagsedan den kom tror jag nogDen finns hos flera återförsäljare löst i Sverige för närvarande, så det finns ingen anledning att beställa ett paket hos Cyberphoto om det inte är det man vill ha. Det står dock att den beräknas in den här veckan hos Cyberphoto, så den kanske dyker upp i nästa vecka med lite tur för den som vill handla just där.
AWid
Aktiv medlem
Det verkar som Nikon för de senaste modellerna (Z8, Cf och Z6 III) sett till att det finns ett visst lager i samband med lanseringen. Z6 III kunde t ex beställas direkt vid lanseringen med leverans inom ett par dagar. (Det gäller ju att fånga upp det första "vill-ha-oavsett-vad-det-kostar"-gänget. Canon tycks ha lite motsatt strategi. De har redan bett om ursäkt för kommande leveransförseningar pga komponentbrist för både R1 och R5 II trots att första leveranser angetts till slutet av augusti för R5 II och "nån gång mot slutet av året" för R1.
Annars är det ganska intressant att följa YouTubes "influerare" och gaphalsar avseende Z6 III (och även de nya Canonmodellerna). Vissa gör vad de kan för att tala om hur usel Z6 III (och andra Nikonmodeller) är medan andra är alldeles till sig över hur fantastisk kameran är Inte så svårt att räkna ut vem/vilka som sponsrar vem av dessa låtsasfotografer.
I övrigt vidhåller jag uppfattningen att alla moderna kameror, oavsett fabrikat, är så fantastiskt bra och avancerade att de vida överglänser kompetensen hos deras respektive ägare
Annars är det ganska intressant att följa YouTubes "influerare" och gaphalsar avseende Z6 III (och även de nya Canonmodellerna). Vissa gör vad de kan för att tala om hur usel Z6 III (och andra Nikonmodeller) är medan andra är alldeles till sig över hur fantastisk kameran är Inte så svårt att räkna ut vem/vilka som sponsrar vem av dessa låtsasfotografer.
I övrigt vidhåller jag uppfattningen att alla moderna kameror, oavsett fabrikat, är så fantastiskt bra och avancerade att de vida överglänser kompetensen hos deras respektive ägare