ANNONS
Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Det är nog ingen i Sverige som fått någon Z6iii än, mer börjar nog snart komma ut i handeln. AF har fått en betydligt förbättring jämfört med Z6ii, det är också det som var sämst med Z6ii. Priset har också gått upp en del men går troligen ner efter ett tag


Okej, ser också att Nikon gjort själva huset lite större på alla ledder, så man har inte bara tagit den gamla och bytt ut på insidan för att liksom komma undan med några besparingar, liknar lite Sony som också ökar på storleken på sina hus. Vikten ökar förstås men inte störande tycker jag.
 
Det verkar som Nikon för de senaste modellerna (Z8, Cf och Z6 III) sett till att det finns ett visst lager i samband med lanseringen. Z6 III kunde t ex beställas direkt vid lanseringen med leverans inom ett par dagar. (Det gäller ju att fånga upp det första "vill-ha-oavsett-vad-det-kostar"-gänget. Canon tycks ha lite motsatt strategi. De har redan bett om ursäkt för kommande leveransförseningar pga komponentbrist för både R1 och R5 II trots att första leveranser angetts till slutet av augusti för R5 II och "nån gång mot slutet av året" för R1.

Annars är det ganska intressant att följa YouTubes "influerare" och gaphalsar avseende Z6 III (och även de nya Canonmodellerna). Vissa gör vad de kan för att tala om hur usel Z6 III (och andra Nikonmodeller) är medan andra är alldeles till sig över hur fantastisk kameran är:) Inte så svårt att räkna ut vem/vilka som sponsrar vem av dessa låtsasfotografer.

I övrigt vidhåller jag uppfattningen att alla moderna kameror, oavsett fabrikat, är så fantastiskt bra och avancerade att de vida överglänser kompetensen hos deras respektive ägare:)

Ja Youtube svämmar över som vanligt när nya kameror är på gång, därför bra när erfarna på våra trådar får möjlighet att diskutera som känner modellserierna bäst.
 
Jag hade nog föredragit en Zf i ett Z6-hus, men jag tror att Nikon gjorde rätt när dom gjorde som dom gjorde.
Min nästa kamera blir nog en Z8 (möjligen II), 24MP är nog det jag stör mig mest på när det kommer till min Z6. Om Nikon släpper en kamera som fokuserar på Video, så skulle det kanske bli intressantare än en Z8. Nikon Red1 t.ex.
 
Har kollat några youtube videos om Z6iii och en del klagar tydligen på det dynamiska omfånget.

Kanske det blir bättre på en Z6iv.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240730_045019_Chrome.jpg
    Screenshot_20240730_045019_Chrome.jpg
    142.4 KB · Visningar: 16
Har kollat några youtube videos om Z6iii och en del klagar tydligen på det dynamiska omfånget.

Kanske det blir bättre på en Z6iv.
En riktig skitkamera i likhet med Z8 (och Z9)...! :rolleyes: R6 MkII ser bättre ut med den mekaniska slutaren, men då är Canon inne och brusreducerar råfilerna på lägre ISO (se texten ovanför grafen)... Med elektronisk slutare som krävs för att få de marknadsförda höga hastigheterna blir det något helt annat.

IMG_0041.jpeg

Är man ute efter maximal DR på låga ISO för att ständigt hissa skuggorna allt vad det går köper man lämpligen en Z7 II, eller ännu hellre D850 som inte har några störande fokuspixlar. Hastigheten kostar lite.
 
En riktig skitkamera i likhet med Z8 (och Z9)...! :rolleyes: R6 MkII ser bättre ut med den mekaniska slutaren, men då är Canon inne och brusreducerar råfilerna på lägre ISO (se texten ovanför grafen)... Med elektronisk slutare som krävs för att få de marknadsförda höga hastigheterna blir det något helt annat.

Visa bilaga 175388

Är man ute efter maximal DR på låga ISO för att ständigt hissa skuggorna allt vad det går köper man lämpligen en Z7 II, eller ännu hellre D850 som inte har några störande fokuspixlar. Hastigheten kostar lite.
Misstänkt att den inte kunde vara sämre än Z8. Men vad menar du med icke störande fokuspixlar
 
Misstänkt att den inte kunde vara sämre än Z8. Men vad menar du med icke störande fokuspixlar
D850 är liiite bättre på bas-ISO än Z7 II och framförallt Z7 om man hissar skuggorna maximalt på grund av att de delvis avmaskade pixlarna, som används för den fasavkännande fokusen, stör lite då. Så fort ISO höjs något drunknar det i annat brus, men längst ned så kan det blir ränder av dem som kan studeras med förstoringsglas. Z7 II lär vara lite bättre än Z7. D850 saknar dessa fokuspixlar så där förekommer inte det fenomenet, men annars är sensorn i stort sett likadan.

Vi pratar om ett rätt litet problem och tämligen extrem efterbehandling.

Precis som om Z6 III:s dynamiska omfång så blev det en del "hullabaloo" om saken, men som visas ovan är det inget unikt för just Nikon. I fallet EOS R är det väl däremot ren bandning från sensorn i sig, då Canon inte använder samma lösning som i princip alla andra.
 
En riktig skitkamera i likhet med Z8 (och Z9)...! :rolleyes: R6 MkII ser bättre ut med den mekaniska slutaren, men då är Canon inne och brusreducerar råfilerna på lägre ISO (se texten ovanför grafen)... Med elektronisk slutare som krävs för att få de marknadsförda höga hastigheterna blir det något helt annat.

Visa bilaga 175388

Är man ute efter maximal DR på låga ISO för att ständigt hissa skuggorna allt vad det går köper man lämpligen en Z7 II, eller ännu hellre D850 som inte har några störande fokuspixlar. Hastigheten kostar lite.


Annars går det naturligtvis att köra bracketing och göra HDR.
 
Fast Z8 har väl sämre dynamiskt omfång än Z6 och Z7 tekniskt sett. Hur mycket det märks i normalt/vardagligt bruk kanske kan diskuteras. :D Så allt beror ju på vad man ska ha grejerna till!
 
Det var nog ett skämt från Ztenlund då några klagat på dynamiskt omfång och annat ...
Ja, poängen var att Z6 III ligger i princip rakt på Z8 på låga ISO, förutom att Z8 går lite lägre och därmed får högre maximalt dynamiskt omfång. För den som faktiskt läser hela inlägget och studerar grafen borde detta vara rätt uppenbart. Somliga går dock direkt vidare och börjar yra om att "hålla truten" och "avundsjuka". Något som givet de faktiska sakförhållandena i mitt tycke borde leda till utdelning av dumstrut, alldeles särskilt det sistnämnda uttalandet...
 
Senast ändrad:
Misstänkt att den inte kunde vara sämre än Z8. Men vad menar du med icke störande fokuspixlar
Canon har sina dual pixels där det finns pixlar som både är vanliga "pixlar" och fasdetekterande fokussensorer.

SoNikonY har några hundra "pixlar" som bara är fasdetekterande fokussensorer av dom 24-48miljorner pixlarna.
Det märks dock inte jättemycket pga bayerinterpoleringen, där du kan få ganska gott resultat med RGB istället för RGGB för vissa pixlar och lite hokuspokus med hjälp av kringliggande pixlar.
 
Fast Z8 har väl sämre dynamiskt omfång än Z6 och Z7 tekniskt sett. Hur mycket det märks i normalt/vardagligt bruk kanske kan diskuteras. :D Så allt beror ju på vad man ska ha grejerna till!

Z6 har även lite sämre dynamiskt omfång jämfört med D750 som jag använde tidigare innan Z6. Det som jag främst märkte av på Z6 var dock en slags bandning i iso bruset vilket de fixade bort på Z6ii. Men Z serien har ändå bättre objektiv än F mount i mitt tycke.
 
Senast ändrad:
Grabbarna Jordan och Chris som är i gång med Z6III säger att den reder sig fint med DR vid Iso 800 och blir likvärdig med övriga. sedan tufft som vanligt med värme vid långa filmtider.
 
Grabbarna Jordan och Chris som är i gång med Z6III säger att den reder sig fint med DR vid Iso 800 och blir likvärdig med övriga. sedan tufft som vanligt med värme vid långa filmtider.
Fast hörde jag rätt i deras inslag på YT så använde de ett CFexpresskort från Sandisc när de filmade. DEetta kort är ökänt för att överhetta i stort sett bara man tittar på det:) Sandiscs CFexpress type B är i princip oanvändbart i Z8/Z9.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.