martinot
Aktiv medlem
Inser att det var nog jag som var väldigt otydlig och oprecis i mitt tidigare inlägg. Analog var fel begrepp av mig att använda i detta sammanhang. Ber om ursäkt för det, och skall försöka på nytt.Din Z6 går väl bra att fotografera med som om den vore "analog"?
Jag tror dock inte en annan Z-kamera, som Zf, skulle vara sämre på det.
Men ingen digital kamera kan förstås simulera en "analog" kamera speciellt bra. Det är ju filmen som är det speciella med att fotografera "analogt".
Är inte ute efter filmsimulering, eller dylikt. Det jag är intresserad av är;
* Hanteringen av kamerans gränssnitt. Vill fota 100% digitalt (orkar inte med process att framkalla film), men gärna med en klassisk användarhantering som liknar den i mina digitala Leicor och Fujifilmkameror.
* Hur väl kameran fungerar tillsammans med manuell fokusering av lite mer klassiska objektiv. Gärna tips på lite mindre och kompakta objektiv som passar till kamerahuset (speciellt de som är trevliga att fokusera manuellt med).
* En annan orsak är att jag skulle önska ett andra kamerahus som var lite mindre och smidigare än Z6/7. Tex. för resor med lite högre fotokrav. Alltså potentiellt intresserad av en Z f, men inte på bekostnad av att vara en väldigt mycket sämre kamera eller med mycket lägre bildkvalitet än vad Z6-serien är/ger.
Så önskar lite återkoppling från dig/er som har en Z f, eller som tidigare själva har fotat med det hyfsat mycket. Gärna inte enbart +, men även eventuella -.
Senast ändrad: