Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Jag köpte min Z6 10mån efter att den släpptes och det var rea på den. Då kostade den 24k med 24-70f4 och ftz. Z6 iii kommer nog ligga där också om 10mån.
Jag tror priserna för Eos R6 II och Alpha 7 IV är bra ledtrådar för var Z6 III hamnar efter ett tag. Dvs 27-28k för enbart kamerahuset.
 
Det r lite märkligt att en entusiastkamera från Nikon idag kostar 36.000kr. Det var en rejäl ökning för oss som minns F80 och Z6 serien är väl en efterföljare till D600 i näringskedjan?

Inte lät detta med kameratillerkararna ökade marginaler och inflationen. Jag har tur att jag är rätt nöjd med det jag har.

Men rätt skoj och det verkar som om Nikon gjort bra prioriteringar. Får invänta recensioner.
Snarare D750/D780 med den här modellen. Även den förra var nog mer positionerad så, men nådde inte riktigt dit prestandamässigt i en del avseenden. Jag skulle snarare säga att det är Z5 som är en motsvarighet till D600 i så måtto, då den senare hade en ganska medioker autofokusmodul.

På videosidan är Z6 III uppe i stratosfären jämfört med spegelreflexkamerorna, även D780 är ganska bra då den ärvde den biten från första Z6.
 
Just nu i alla fall här där jag bor är det löjligt liten prisskillnad på Z6iii och Z8. I Sverige är Z8 väldigt dyr medan Z6III verkar vara ganska lika eller i alla fall förklarbar med momsskillnaden.

Z6iii 35989kr i Sverige, 33308kr i Schweiz
Z8 45470kr i Sverige, 38926kr i Schweiz

Så jag är helt övertygad om att Z6iii kommer sjunka rejält i pris, minst 10k
 
Just nu i alla fall här där jag bor är det löjligt liten prisskillnad på Z6iii och Z8. I Sverige är Z8 väldigt dyr medan Z6III verkar vara ganska lika eller i alla fall förklarbar med momsskillnaden.

Z6iii 35989kr i Sverige, 33308kr i Schweiz
Z8 45470kr i Sverige, 38926kr i Schweiz

Så jag är helt övertygad om att Z6iii kommer sjunka rejält i pris, minst 10k
När du har tagit ditt Z8-pris genom 1,081 och sedan multiplicerat med 1,25 har du ungefär det svenska priset. Tvärtom är det Z6 III som är lite dyrare i Schweiz när man korrigerar för momsen, utifrån dina priser.
 
Stämmer jag vände på det när jag skrev. Men det är ändå dubbelt så stor prisskillnad och i länder som inte blåser upp prisskillnaden med hög moms tror jag inte att det är en hållbar prisskillnad som det är nu.

Visserligen har Z6iii bättre sökare, bättre stabilisering och snabbare fps än Z8, men på det mesta annat så är Z8 bättre. Så jag tror inte att det är en hållbar prisskillnad just nu.
 
Z6iii verkar lite feldesignad med batteriluckan som trycker i öglan för remmen så att det blir svårt att öppna och ta ut minneskortet.

Z9 har ett underbart lås på batteriluckan vilket är nog det enda stora som jag saknar på Z8.
 
Z6iii verkar lite feldesignad med batteriluckan som trycker i öglan för remmen så att det blir svårt att öppna och ta ut minneskortet.

Z9 har ett underbart lås på batteriluckan vilket är nog det enda stora som jag saknar på Z8.
Den trekantiga "ringen" alltså, om den hänger nedåt, vilket gör att man i så fall får peta undan den. Använder man inte rem är problemet enkelt löst genom att montera bort den. Liknande problem kan mycket väl uppstå även med andra modeller om man t ex har PD:s remfästen hängande ned även om själva trekanten inte tar i.

Anledningen till att det har blivit så är att fästet på den gamla modellen sitter på en avfasad del och därför inte når ned, medan den nya är rakare på sidan så att trekanten hänger ned vid luckan. Z8 har istället en liten utskuren del i luckan för att den inte ska ta i, men luckan är väl större så det finns mer plats för att göra sådant.
 
Den trekantiga "ringen" alltså, om den hänger nedåt, vilket gör att man i så fall får peta undan den. Använder man inte rem är problemet enkelt löst genom att montera bort den. Liknande problem kan mycket väl uppstå även med andra modeller om man t ex har PD:s remfästen hängande ned även om själva trekanten inte tar i.

Anledningen till att det har blivit så är att fästet på den gamla modellen sitter på en avfasad del och därför inte når ned, medan den nya är rakare på sidan så att trekanten hänger ned vid luckan. Z8 har istället en liten utskuren del i luckan för att den inte ska ta i, men luckan är väl större så det finns mer plats för att göra sådant.

Varför inte bara skriva, synd att man inte valde samma lösning som på den gamla modellen.
 
Rent visuellt ser dom ju väldigt lika ut i alla fall. Men det kanske hänger annorlunda när kameraremmen är fäst i ögglan.
Dom verkar även ha flyttat Exposure compensation knappen närmre de andra.
 

Bilagor

  • kameror.jpg
    kameror.jpg
    560.7 KB · Visningar: 29
Varför inte bara skriva, synd att man inte valde samma lösning som på den gamla modellen.
För att kommentaren inte gällde huruvida det var "synd" eller inte. Själva infästningen som sådan är i sig av samma typ som i stort sett varenda mer avancerad Nikon haft länge. Det är likadant på min gamla D700 med fäste plus triangel t ex.
Rent visuellt ser dom ju väldigt lika ut i alla fall. Men det kanske hänger annorlunda när kameraremmen är fäst i ögglan.
Dom verkar även ha flyttat Exposure compensation knappen närmre de andra.
Ja, det är liten skillnad, men om du tittar på en bild rakt ovanifrån så ser du varför fästet sitter vertikalt istället för att luta så mycket som det gör på Z6 (II). Den lilla skillnaden ändrar hur triangeln hänger utan rem monterad*. Och det räcker för att triangeln ska hamna mer i vägen. Z8:an är större och jag misstänker att om Nikon fasat ur lyckan på samma sätt som på den så hade det inte gått att få ut CFe-kortet.

Om detta är det största problem man kommer att uppleva med sin nya Z6 III tror jag att man kommer att vara väldigt nöjd med kameran. ;)

*Med rem lär man ju lyfta undan remmen ändå...
 
Så här ser det ut på min Sony A7R V, vilket verkar vara snarlikt - jag har aldrig upplevt några problem med konstruktionen.

APC_0215.jpg
 
Så här ser det ut på min Sony A7R V, vilket verkar vara snarlikt - jag har aldrig upplevt några problem med konstruktionen.

Visa bilaga 174907
Det som uppenbarligen kan hända på Z6 III är att triangeln lägger sig i "klykan" mellan luckan och huset så att luckan inte fjädrar upp hela vägen. Då kommer luckan lite ivägen för främst CFe-kortet, som blir svårt att få ut utan att peta undan triangeln så att luckan öppnar sig hela vägen.
 
Det som uppenbarligen kan hända på Z6 III är att triangeln lägger sig i "klykan" mellan luckan och huset så att luckan inte fjädrar upp hela vägen. Då kommer luckan lite ivägen för främst CFe-kortet, som blir svårt att få ut utan att peta undan triangeln så att luckan öppnar sig hela vägen.
Känns inte som ett oöverstigligt problem ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.