Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Håller med om allt, men lite 'mystiskt' att inte 'fågel' finns specifikt på Z6 III när det nu finns på de 'större/dyrare kamerorna.. Och sen finns det på lilla Z50 II, känns ologiskt! Har svårt (hittills) att se att AF skulle kunna vara ännu bättre än den är nu, kanske är jag i chock eftersom jag ännu inte upptäckt något dåligt med det nya Af-systemet, men det kommer nog nån 'brist' som jag inte upptäckt än..?

Kanske är det en efterföljare till D500 som så många lovordade, men lättare och billigare..
Z50ii har ungefär samma pixeltäthet som Z8/9 och har därmed lättare att utskilja ett lite öga på håll. Z6iii har ju större pixlar och har därför svårare att få till den upplösningen att utskilja ett öga. Det verkar logiskt det resonemanget, men det kan bara vara så att de inför fågelläget i nästa FW. Jag tycker än så länge att Z6iii fungerar bra till fågel, jag har bara använt den sedan november och D850 har fått semester

Z50ii har ungefär samma pixeltäthet som Z8/9 och har därmed lättare att utskilja ett lite öga på håll. Z6iii har ju större pixlar och har därför svårare att få till den upplösningen att utskilja ett öga. Det verkar logiskt det resonemanget, men det kan bara vara så att de inför fågelläget i nästa FW. Jag tycker än så länge att Z6iii fungerar bra till fågel, jag har bara använt den sedan november och D850 har fått semester
Jag förstår inte det argumentet överhuvudtaget. Det är ingen väsentlig skillnad i hur många pixlar det är på t e x en fågel vid samma utsnitt. Om något är det tvärtom, även om det är obetydligt. Dock kommer man snäppet "närmare" med samma brännvidd.

Jag förstår inte det argumentet överhuvudtaget. Det är ingen väsentlig skillnad i hur många pixlar det är på t e x en fågel vid samma utsnitt. Om något är det tvärtom, även om det är obetydligt. Dock kommer man snäppet "närmare" med samma brännvidd.
Om vi jämför Z6iii och Z8 så borde det vara fler pixlar på huvudet med Z8 som då borde ha lite lättare att utskilja ett öga kan jag tycka. Ser man till Z50iii så kommer man som du säger ”lite närmare” och det borde hjälpa lite också.

Om vi jämför Z6iii och Z8 så borde det vara fler pixlar på huvudet med Z8 som då borde ha lite lättare att utskilja ett öga kan jag tycka. Ser man till Z50iii så kommer man som du säger ”lite närmare” och det borde hjälpa lite också.
Visst, men din kommentar gällde som jag uppfattade det främst Z50 II relativt Z6 III. Att man får fler pixlar på huvudmotivet med Z8 (eller Z9) vid samma utsnitt stämmer förstås.

Nu börjar det bli ganska absurt, för det du då i förlängningen påstår är att Nikon utformar sina kameror efter antagandet att de som köper småbildskameror ständigt har för korta objektiv.
😀, vet du inte att alla fågelfotografer har för korta objektiv. Det är därför DX var så populärt inom fågelfoto och nu FF med 40Mpix eller mer.

Nu börjar det bli ganska absurt, för det du då i förlängningen påstår är att Nikon utformar sina kameror efter antagandet att de som köper småbildskameror ständigt har för korta objektiv.
Oavsett hur långa objektiv du har kommer fågeln någon gång vara för långt bort. Om du nu inte har ditt 200-10000 objektiv som inte finns monterat på kameran.

Oavsett hur långa objektiv du har kommer fågeln någon gång vara för långt bort. Om du nu inte har ditt 200-10000 objektiv som inte finns monterat på kameran.
Tror att även en fågelfotograf förstår att det finns begränsningar 😊. Själv har jag valt att använda 300/4pf inte för att den har den längsta brännvidden utan att den har den längsta brännvidden relaterat till vikt. Jag förstår ju då att jag kommer att ha svårare att få ögonfokus på en liten pippi på 20m håll än om jag använt en 180-600mm.

På samma sätt som ett längre objektiv hjälper fågeldetektering så hjälper även en Z50ii och en Z8/9 om samma brännvidd nu skulle användas

ANNONS