Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Apropå kamerautveckling i allmänhet så har jag länge gillat Nikons kameror och objektiv särskilt sedan Z-systemet gjort entrè. Tycker dom gör bra grejer som passar mitt sätt att hantera materialet. Men jag har genom åren också fått lära mig att man alltid är sist ut med nyskapade produkter om man jämför med konkurrenterna. Kanske fungerar företaget ungefär som "typiskt svenskar", nämligen att "vänta och se vad andra gör" innan man implementerar något nytt på marknaden? Iaf kunde man väl tycka så när man väntade på Z9 och nu på Z8. Och troligtvis blir det så även i fortsättningen om man hoppas på en spegellös APS-C med IBIS och andra finesser som alla andra tillverkare har!
 
Senast ändrad:
Kanske möjligen att Nikon haft/har mycket bra DSLR modeller som D800/D850 en del gillar starkt den typen av kameror, lite samma på Canonsidan, modeller som sålt mycket bra och många har gillat OVF-sökarna, stora ljusa stabila. Tror att det har bromsat spegelfria modeller en del för rätt så många tillverkare eller skapat en tvekan alla fall vid brytpunkt mellan övergången till spegelfria. Sony var tidiga med IBIS till sin A900 men då var diskussionerna heta över att det var så mycket bättre med objektiv med inbyggd stab. även deras APC-C ( DSLR ) fick det 2004-2005. Förutom följande AF som Nikon/Canon var tidiga kungar med, så följdes man ofta åt med tex upplösningen på skärmen osv.

I dag så trixar man med olika, en jättefin ny R7 tex får den gamla EVF upplösningen 2,8 mp en annan 3,8mp, Sony har slarvat med full pekfunktion på skärmen av en underlig anledning, när andra var flera år före. Finns flera sådana detaljer som skiljer mellan dom flesta märken vilket verkar vara mera av i dag, kan tänka mig att mindre upplösning på EVF underlättar för det så dagens populära 30-40 bps och slippa ostabila sökarbilder, men bara mina egna spekulationer.

Köpa ny kamera i dag är nog inte eller i närheten av äldre tiders enorma försäljningsframgångar, mobilen har tagit över mycket av det nu för tiden.
 
Senast ändrad:
Stämmer detta så känns den perfekt för mig, enbart en prisfråga

 
Stämmer detta så känns den perfekt för mig, enbart en prisfråga


Det kan nog mycket väl bli en för mig med. Enda felet är att det inte går att spela in röst memon vilket känns lite märkligt, tom Z6II har det sen någon uppdatering. En viktig men inte helt avgörande funktion och landar den runt 45-50k slår jag till.
 
Stämmer detta så känns den perfekt för mig, enbart en prisfråga

Efter en hastig genomläsning tycker jag den ser ut som en måttligt uppdaterad Z7II. Dvs egentligen ingenting nytt från Nikons utvecklare, bara omkonstruktion av befintliga produkter! Nikon börjar bli tråkiga!!
 
Efter en hastig genomläsning tycker jag den ser ut som en måttligt uppdaterad Z7II. Dvs egentligen ingenting nytt från Nikons utvecklare, bara omkonstruktion av befintliga produkter! Nikon börjar bli tråkiga!!
Tycker inte det, det ser ut som den fått Z9 AF modul med 3D, subjekt detection med birds etc. Jag har inte lyckats få min Z6ii att bete sig som en actionkamera, utan har fått använda D500, men jag tror nog Z8 kan nå mitt mål
 
Stämmer detta så känns den perfekt för mig, enbart en prisfråga


Märkligt att de inte nämner något om vikt i de där speckarna. De kanske inte vet?
 
Av det man ser på "törnans" bild verkar det som att en ev. Z8 kommer att får liknande reglage som D500 har på övre vänstra sidan! Tråkigt i så fall, dom knapparna är det sämsta på D500:an och f.ö. det enda som varit svårhanterligt på den modellen.
 
Senast ändrad:
Av det man ser på "törnans" bild verkar det som att en ev. Z8 kommer att får liknande reglage som D500 har på övre vänstra sidan! Tråkigt i så fall, dom knapparna är det sämsta på D500:an och f.ö. det enda som varit svårhanterligt på den modellen.
Z8:an ser dessutom ut att bli ett litet kraftpaket av stor vikt, bara 100 gr lättare än tunge storebror, Z9.
Vad har du fått den siffran från? Z9 väger 1340 g med batteri och Z8 910 g.
 
Det är ju inte enbart kamerahus som avgör vilket system man köper in sig i.

Det vet jag förstås. A7R5 finns i paket med 20-70 som ju är ett ruggigt bra objektiv, medan Z8 säljs med 24-105 för bra pris. De objektiv jag kan tänkas komma att behöva finns till både Nikon och Sony, så det är främst kamerahuset som avgör. Z8 är mer ergonomisk och bättre på filmning och har ingen rolling shutter, medans A7R5 är bättre på stillbild tack vare lite högre upplösning och den tar mindre plats i packningen.
Jag hade i princip bestämt mig för A7R5, men så kom ju denna och ställde till det för mig. Prismässigt blir det ungefär samma ...
 
Det vet jag förstås. A7R5 finns i paket med 20-70 som ju är ett ruggigt bra objektiv, medan Z8 säljs med 24-105 för bra pris. De objektiv jag kan tänkas komma att behöva finns till både Nikon och Sony, så det är främst kamerahuset som avgör. Z8 är mer ergonomisk och bättre på filmning och har ingen rolling shutter, medans A7R5 är bättre på stillbild tack vare lite högre upplösning och den tar mindre plats i packningen.
Jag hade i princip bestämt mig för A7R5, men så kom ju denna och ställde till det för mig. Prismässigt blir det ungefär samma ...
Men filmar du mycket? Såg bara en video där Thomas Heaton hade testat kameran en kort sväng, och dels så är den större och enligt honom så är det ingen skillnad i bildkvalitet till ett betydligt bättre pris. Sen är det naturligtvis lite andra skillnader och förbättringar, men om det är värt prisskillnaden eller inte vet jag inte. Beror lite på vad man ska använda kameran till. Själv kör jag Canon R5 och är nöjd med den, men alltid kul att se vad som händer i övriga märken :)

Bifogar en bild från Thomas video där man ser storleksskillnaden, och länken till videon.

 

Bilagor

  • storlek.jpg
    storlek.jpg
    141 KB · Visningar: 23
Z8 blev ett (typ) väntat antiklimax för mig. Otroligt fin kamera men prissättningen är helt fel (för mig), med tanke på att den kör samma batteri som Z6/7 så måste jag ha ett batterigrepp och eventuellt något ytterligare batteri för att klara mitt typ-jobb (hockeymatch).
Hade den kostat 45´ hade det kunnat vara värt att fundera på ett köp men nu får det bli en Z9 till (batteriet i den är på gränsen om jag skickar bilder live från kameran). För 45´ hade den dock kanibaliserat på Z7II så jag förstår var dom la sig där dom gjorde.

Bortsett från priset hade den varit väldigt trevlig som andra kamera och det enda jag egentligen saknar är att kunna spela in röst memo men det löste de å andra sidan i en FW uppdatering till Z6II så jag ser inte varför de inte skulle kunna göra det samma till Z8, nu får Z6II vara kvar mindre alternativ till niorna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.