Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Om du kollar länken som redaktören på Nikon rumors hänvisar till så finns inte sidan, han har nog själv skapat aprilskämtet.

Och bilden är återanvänd, men modifierad, se längst ned här:
 
Det börjar snurra en del Z8 rykten nu, jag är på tok för dåligt insatt för att värdera dom men blir det en Z9 i ett mindre hus och med ett mindre batteri kan den nog bli populär. Om nu prissättningen är rätt...
 
Det börjar snurra en del Z8 rykten nu, jag är på tok för dåligt insatt för att värdera dom men blir det en Z9 i ett mindre hus och med ett mindre batteri kan den nog bli populär. Om nu prissättningen är rätt...
Jo stämmer ryktena får vi veta något om några veckor, den tekniska data verkar helt OK. Priset känns lite högt, troligen över 50000:-, vi får se
 
Det börjar snurra en del Z8 rykten nu, jag är på tok för dåligt insatt för att värdera dom men blir det en Z9 i ett mindre hus och med ett mindre batteri kan den nog bli populär. Om nu prissättningen är rätt...
Jo stämmer ryktena får vi veta något om några veckor, den tekniska data verkar helt OK. Priset känns lite högt, troligen över 50000:-, vi får se

Om bilderna och allt stämmer så undrar jag lite vad skillnaden blir med en Z8 jämfört med en Z9, förutom att Z8 är mindre, lättare och bara har 2 fn knappar. Känns som ett återsläpp av Z9 bara.

Nikon-Z8-camera-specifications.jpg
 
Om bilderna och allt stämmer så undrar jag lite vad skillnaden blir med en Z8 jämfört med en Z9, förutom att Z8 är mindre, lättare och bara har 2 fn knappar. Känns som ett återsläpp av Z9 bara.

Nikon-Z8-camera-specifications.jpg
Många vill nog ha en mindre och lättare kamera än Z9, eftersom de tar bort kraftigare batterier så är det väl något annat som behöver kraft som drabbas, men för mig så är det precis det jag vill ha om det nu blir en sådan. Men det svänger varje dag om det är Z8 eller Z7iii som får 60Mpix sensor, men jag klarar mig fint med 40 om det håller nere priset. Så tar jag hellre en APS-C på 30Mpix för mellanskillnaden. En strippad Z9 och en uppixlad APS-C är mitt dream team
 
Senast ändrad:
Många vill nog ha en mindre och lättare kamera än Z9, eftersom de tar bort kraftigare batterier så är det väl något annat som behöver kraft som drabbas, men för mig så är det precis det jag vill ha om det nu blir en sådan. Men det svänger varje dag om det är Z8 eller Z7iii som får 60Mpix sensor, men jag klarar mig fint med 40 om det håller nere priset. Så tar jag hellre en APS-C på 30Mpix för mellanskillnaden. En strippad Z9 och en uppixlad APS-C är mitt dream team
En sådan APS-C välkomnas om den har IBIS och en följande af som är betydligt mer träffsäker än på dagens Z50/6/7. Över huvud taget tycker jag att det är på tiden att Nikon ersätter D500 med en motsvarande spegellös variant, som dessutom är ännu bättre men med samma prisnivå som D500! :)

För övrigt väntar jag med spänning på den utlovade 70-180/2,8:an till Z.
 
Om bilderna och allt stämmer så undrar jag lite vad skillnaden blir med en Z8 jämfört med en Z9, förutom att Z8 är mindre, lättare och bara har 2 fn knappar. Känns som ett återsläpp av Z9 bara.

Nikon-Z8-camera-specifications.jpg

Inte mig emot om priset är rätt, då kan jag komplettera med ett batterigrepp när jag behöver mer batteritid. Är det inte någon större prisskillnad (typ 10k efter batterigrepp och extra batteri) så kan jag lika gärna köpa en Z9 till för att slippa trassla med grepp.
 
Först gällande Nikon DSLR-prylar: D5/D6 var nischad jämte D850. Bägge kameror var intressanta på sitt sätt,

Du fick ISO 64 och upplösning med D850. Snabbhet, "inbyggt batterigrepp" osv i D5an. Många uppskattade säkert att ha bägge kameror med sig på fotoutflykten.

Om Z8 blott är en simplare kopia på Z9 i annan formfaktor är det en tråkig innovation. Om det är samma processor och sensor som det ryktas om, ja då är Z8 mindre intressant åtminstone för egen del.

Räkna ekonomiskt. Du köper en Z8 för ett något lägre pris än Z9. Men därpå vill du köpa ett batterigrepp och tillbehör som säljs till fantasipriser så du ändå hamnar i ett prisläge nära Z9.

Det behövs någonting som Z8 kan, utöver formfaktorn, erbjuda som Z9 inte har. Dynamiskt omfång eller vad som helst. Eller lågt pris förstås, 10k eller ännu lägre mot Z9, skulle vara ett bra argument:)
 
Senast ändrad:
Det behövs någonting som Z8 kan, utöver formfaktorn, erbjuda som Z9 inte har. Dynamiskt omfång eller vad som helst. Eller lågt pris förstås, 10k eller ännu lägre mot Z9, skulle vara ett bra argument:)

Samtidigt något som inte kanabaliserar på Z9.

Om Z8 blir bättre än Z9, är frågan varför man ska ha en Z9.
 
De flesta vill nog ha en kamera utan vertikalgrepp, så i princip kunde man nog få sålt en Z8 som en Z9 utan grepp till samma pris. Det som är konstigt är att om det är bara är greppet skulle det verkligen ta 1,5 år att skära av detta? men de kanske har använt ett halvår till design och ett år att bygga upp ett lager med Z8?? Det känns lite konstigt, men jag förstår inte riktigt vad man skulle behöva utveckla utöver Z9 mer än att göra den lättare? Egentligen är det väl en användbar Z6 och Z7 som behövs, men det kanske man får i en Z8, om inte den blir svindyr, man blir inte helt klok på detta. Men om en tio dagar vet vi kanske
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.