Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

two.jpg
Aps-c Nikon Z50 första bilden till vänster, Fullformat Nikon Z9 andra bilden till höger. Båda fotad på 400mm med samma objektiv. Samma redigering på båda bilder beskuret till 100%. Min första reaktion var att, de är ju samma storlek, men med lite eftertanke så är det ju kanske självklart.
 
Visa bilaga 168983
Aps-c Nikon Z50 första bilden till vänster, Fullformat Nikon Z9 andra bilden till höger. Båda fotad på 400mm med samma objektiv. Samma redigering på båda bilder beskuret till 100%. Min första reaktion var att, de är ju samma storlek, men med lite eftertanke så är det ju kanske självklart.
om nu cropfaktorn är precis 1,5 så blir skillnaden i pixlar 2,25 för att det skulle bli identiskt, räknade ut att du hade 2,186 i skillnad mellan Z50 och Z9. Z50 presterar bra, kan inte säga att Z9 skulle vara 6 gånger bättre
 
Om du jämför mycket noga så kanske du kan se en liten, liten skillnad.

om nu cropfaktorn är precis 1,5 så blir skillnaden i pixlar 2,25 för att det skulle bli identiskt, räknade ut att du hade 2,186 i skillnad mellan Z50 och Z9. Z50 presterar bra, kan inte säga att Z9 skulle vara 6 gånger bättre

Ja det är ju en pjuttig skillnad.
Skulle väldigt gärna se en Z50ii med fler megapixlar så att det finns en fördel med telefotografi på aps-c.
 
om nu cropfaktorn är precis 1,5 så blir skillnaden i pixlar 2,25 för att det skulle bli identiskt, räknade ut att du hade 2,186 i skillnad mellan Z50 och Z9. Z50 presterar bra, kan inte säga att Z9 skulle vara 6 gånger bättre

Det är i princip ingen skillnad i sensoryta i den presenterade bilden eftersom det är 100 % och Z9, precis som D850 och Z7 (II), har extremt snarlik pixeltäthet, som Z50/Z fc (och D500).
 
Aps-c Nikon Z50 första bilden till vänster, Fullformat Nikon Z9 andra bilden till höger. Båda fotad på 400mm med samma objektiv. Samma redigering på båda bilder beskuret till 100%. Min första reaktion var att, de är ju samma storlek, men med lite eftertanke så är det ju kanske självklart.
Pixeltätheten är ju ungefär samma i båda sensorerna, men det är såklart färre pixlar i Aps-c än i Ff-sensorn. Rent fysiskt borde det betyda att sensorn med färre pixlar fångar upp mindre mängd ljus och därför borde ge något sämre bildkvalitet än den med större sensor. Jag använder själv Z7/50 ganska flitigt och förvånas ofta över att just Z50 ger riktigt bra resultat med samma objektiv som jag använder på Z7. Kanhända att ögat (mitt eget) inte klarar av att se skillnaden? Eller finns det egentligen någon?

Får väl passa på ge ett gott betyg till Nikon Z50 och hoppas att tillverkaren redan är i full färd med att uppdatera till Z50ii, samma hus med IBIS och någonting runt 24-33 Mp bakbelyst sensor! Och en säkrare följande Af förstås..... och kanske lite till.
 
Senast ändrad:
Pixeltätheten är ju ungefär samma i båda sensorerna, men det är såklart mindre pixlar i Aps-c än i Ff-sensorn.

Nej, samma pixeltäthet innebär att pixlarna är lika stora. Att de är fler i Z9 beror på att det är större yta att ha pixlar på och att det därmed får plats fler lika stora pixlar. I det här fallet har dock den ytan utanför APS-C i praktiken skurits bort.
 
Nej, samma pixeltäthet innebär att pixlarna är lika stora. Att de är fler i Z9 beror på att det är större yta att ha pixlar på och att det därmed får plats fler lika stora pixlar. I det här fallet har dock den ytan utanför APS-C i praktiken skurits bort.
Helt rätt! Ibland skriver tangentbordet snabbare än jag hinner tänka. Jag har nu rättat till det.
 
Rent fysiskt borde det betyda att sensorn med färre pixlar fångar upp mindre mängd ljus och därför borde ge något sämre bildkvalitet än den med större sensor.

Det är knappt märkbart. På min redigering drog jag upp skärpan max så det är ju en ganska överdriven redigering, men tittar man då noga ser man lite mer "brus" i pixlarna på Z50 och på Z9 är det något mjukare. Då har jag fotat på ISO 100. Personligen gillar jag just på månen att det ser skarpare ut än mjukt.
test.jpg
 
Pixeltätheten är ju ungefär samma i båda sensorerna, men det är såklart färre pixlar i Aps-c än i Ff-sensorn. Rent fysiskt borde det betyda att sensorn med färre pixlar fångar upp mindre mängd ljus och därför borde ge något sämre bildkvalitet än den med större sensor.
Samma mängd pixlar, med samma pixeldensitet, ger samma mängd brus. (Givet allt annat lika).

Det märks bara en skillnad i brus om man betraktar hela bilden från respektive sensor när man jämför.
 
Jared har lite info om Z8:an samt några bilder från Nikon.

Väldigt lik Z9
61,2Mp
Expeed7
Af är lik den på Z9
Iso 50-32000
9 fps mekanisk (14bit)
12 fps elektronisk (12bit)
4K 24-60fps
3.2" touch-skärm med 4 axlars tilt, 2,1MP
615g
150mm bred
100,5mm hög
3600USD
 
Jared har lite info om Z8:an samt några bilder från Nikon.

Väldigt lik Z9
61,2Mp
Expeed7
Af är lik den på Z9
Iso 50-32000
9 fps mekanisk (14bit)
12 fps elektronisk (12bit)
4K 24-60fps
3.2" touch-skärm med 4 axlars tilt, 2,1MP
615g
150mm bred
100,5mm hög
3600USD

Leveransstart 1:a april 2024.
 
Nikon UK råkade "av misstag" lägga ut nyheten att Nikon lanserar en ZM i mellanformat. Lustigt nog verkar det som om redaktören för Nikonrumors inte har koll på datumet.
 
Nikon UK råkade "av misstag" lägga ut nyheten att Nikon lanserar en ZM i mellanformat. Lustigt nog verkar det som om redaktören för Nikonrumors inte har koll på datumet.

Det är väl snarare du som är lurad...
 
April april. Jared kör alltid aprilskämt första april. Att folk går på det är ju bara komiskt i sig.
 
April april. Jared kör alltid aprilskämt första april. Att folk går på det är ju bara komiskt i sig.

Det ska väl dock sägas att ryktena om en Z8 i har bubblat upp igen, med påstått släpp i år, fast då med 45 MP i form av en delvis nedbantad Z9 I ett större hus än Z6/Z7 (II). Den som lever får se... :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.