Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Har de kvar exemplar de köpt in till ett lägre pris kan de fortfarande sälja det med ursprunglig marginal. Medan de som bara har nya exemplar säljer dem till det nya avsevärt högre priset.

Det här fenomenet gäller inte bara fotobranschen, men just i vår bransch har prishöjningarna blivit lite extra spektakulära vilket om jag förstått saken rätt beror på en extra olycklig kombination av kronkurs, dollarkurs och Yen-kurs. Fotoföretag är ju oftast japanska.

Effekten är dubbel i många fall, eftersom prishöjningen följt direkt på avslutandet av vinterkampanjen. Något som också illustrerar att tillverkarna håller sig med luft i priserna för att köra dessa återkommande kampanjer. Dock åtminstone bättre än idiotin med att behöva skicka in och begära återbetalning av pengar…
 
Effekten är dubbel i många fall, eftersom prishöjningen följt direkt på avslutandet av vinterkampanjen. Något som också illustrerar att tillverkarna håller sig med luft i priserna för att köra dessa återkommande kampanjer. Dock åtminstone bättre än idiotin med att behöva skicka in och begära återbetalning av pengar…
Jo det är väl så att många har lagt sig på en hög nivå nu för att en prissänkning vid någon kampanj ska se större ut. De kan troligen inte räkna med att det är någon större försäljning till dessa priser
 
Jo men ta Nikon 14-30/4 den kostar 13490 på Cyberphoto och 18490 på Götaplatsen, Mattsson mm. Det är den spridningen på många Nikon objekt just nu, troligen kör några på de gamla priserna och några har slängt in en större Nikon höjning. Från andra tillverkare finns det ingen höjning alls, i någon av butikerna. Kanske ska man nu lägga en beställning på det som fortfarande inte har höjts om nu priserna sticker iväg, men Nikon höjning på en 35% på en månad verkar vara mer än inflationen
Titta alltid på prisjakt.nu innan köp.
 
Ja, upptäckte just att de höjt pris till 72990:- alltså en höjning på 8000:- kr.
Vad kan då pris på en Z8 hamna på? 50 tusen ?

Edit: E-infinity tar 4779 Euro för Z9.

Procentuellt inte den värsta höjningen men från mycket pengar till lite för mycket pengar, särskilt som jag står i begrepp att byta ut en hel del annat. Hade för all del kunnat leasa på firman och sprida ut kostnaden över en längre tid men det finns ett om inte annat psykologiskt värde i att betala kontant.

Jag har blivit riktigt rädd för priserna just nu, Mattsson tar nu 15.990 för 17-28/2,8 som jag köpte för 9.990 i januari. Ett 14-30/4 kostar 18.490, den låg väl runt 10 när jag vägde den mot 17-28? Ett 20/1,8 kostar 15.490. Min Z6ii body kostar 28.990, den har jag ju inte råd med längre 🤔 vad är det som händer?

Den procentuella prisökningen på objektiv har varit galen senaste tiden. När jag insåg hur mycket det dragit iväg kastade jag mig på köpknappen för att få loss ett 24-70 till gamla priset, höjningen ligger på en bit över 10´ så det var ett lätt beslut att tidigare lägga den investeringen.
 
Enda positiva är ju att de objektiv man redan äger stigit i värde, om man ska sälja. Kommer nog handla från e-infinity om jag ska ha något. Men måste ju vänta in tills de får det på lager.
 
Har de kvar exemplar de köpt in till ett lägre pris kan de fortfarande sälja det med ursprunglig marginal. Medan de som bara har nya exemplar säljer dem till det nya avsevärt högre priset.

Det här fenomenet gäller inte bara fotobranschen, men just i vår bransch har prishöjningarna blivit lite extra spektakulära vilket om jag förstått saken rätt beror på en extra olycklig kombination av kronkurs, dollarkurs och Yen-kurs. Fotoföretag är ju oftast japanska.

När jag tittar på de tyska priserna så verkar de inte ha höjt på samma sätt, och med en aktuell eurokurs på 11.1 kostar t ex 14-30S 14450 kr på Foto Erhardt (nu kostar den 13000 kr med nya 10% rabatten). Dags att köpa från Tyskland nu?
 
Ibland är det svårt att inte tro att du skriver inlägg bara för att öka antalet gjorda inlägg…
Så är det förstås inte. När en skribent undrade över vad det är som händer och hänvisar till att en sak kostar rejält olika mycket i två olika butiker så var min tolkning att han inte hade koll på prisläget alls. En titt på Prisjakt hjälper då, och man kan strunta i att en del handlare har mycket högre priser än andra. Åtminstone ett tag till.

Om du blir irriterad över ett inlägg i forumet är det bättre att anmäla det till redaktionen som får avgör om inägget är så olämpligt att det ska tas bort. Det är bättre än att klaga i tråden.
 
Så är det förstås inte. När en skribent undrade över vad det är som händer och hänvisar till att en sak kostar rejält olika mycket i två olika butiker så var min tolkning att han inte hade koll på prisläget alls. En titt på Prisjakt hjälper då, och man kan strunta i att en del handlare har mycket högre priser än andra. Åtminstone ett tag till.

Om du blir irriterad över ett inlägg i forumet är det bättre att anmäla det till redaktionen som får avgör om inägget är så olämpligt att det ska tas bort. Det är bättre än att klaga i tråden.
Nja, nu hade jag ju listat priserna hos ett antal butiker, så självklart hade jag tagit prisjakt till hjälp. Det som förvånar mig är att det är så stor spridning, att det kan skilja 5000 mellan olika butiker, butiker som ofta har snarlika priser. Men det är troligen så att vissa vill sälja objektiven nu och har ett lager inköpta till ett lägre pris, medan andra väljer att höja till något nytt riktpris, ett pris som man har en känsla av att ingen kommer att handla till. Men mycket hänger väl på vad butiken kan köpa in till
 
Jag tror att priserna på begagnad fotoutrustning kommer att fortsätta att stiga, så om man inte måste bli av med nån grunka är det nog bättre att vänta lite.

Stigande priser på begagnat? Eftersom detta är en "Nikon tråd" och jag själv är "Nikonist" så är det den begagnatmarknaden jag har lite koll på. Priser på DSLR och F gluggar har väl snarare sjunkit rejält än stigit. Pratar vi supertele är det frågan om rena prisrasen. Så nej, har svårt att tro att begagnatpriserna stiger. Möjligen att Z utrustning har en stabil prisbild men DSLR och F vill jag påstå kommer sjunka än mer i pris.
 
Stigande priser på begagnat? Eftersom detta är en "Nikon tråd" och jag själv är "Nikonist" så är det den begagnatmarknaden jag har lite koll på. Priser på DSLR och F gluggar har väl snarare sjunkit rejält än stigit. Pratar vi supertele är det frågan om rena prisrasen. Så nej, har svårt att tro att begagnatpriserna stiger. Möjligen att Z utrustning har en stabil prisbild men DSLR och F vill jag påstå kommer sjunka än mer i pris.
Har också sett detta, men det gör ju att man inte är villig att betala vad som helst för ett Z objektiv om man nu nästan kan få något likvärdigt begagnat i F för en tredjedel av priset.
 
Om inflationen är runt 10% varför höja priset med mer än 10%, kronan har inte förändrats mot andra valutor så pass mycket som man har höjt priserna...det verkar att de flesta försöker fiska med priserna just nu...
Priset avgörs av vad man kan förmå kunden att betala. Inflation, valutakurser och produktionskostnad är som regel av underordnad betydelse 🤔
 
Priset avgörs av vad man kan förmå kunden att betala. Inflation, valutakurser och produktionskostnad är som regel av underordnad betydelse 🤔
Nja, det var det som var lite konstigt. Det var en vinterkampanj från bl.a Nikon i några månader och då kostade tex det objektivet jag köpte (17-28/2,8) 9995:-, efter kampanjen höjde flera affärer den till 15995:- Då blir ju min undran de som inte köpte vid 9995:- skulle de helt plötsligt köpa vid 15995:-? Troligen inte så affärerna satte ett icke säljbart pris. Nu har ifs de flesta affär sänkt till 13995:-, de kanske vill börja sälja igen?
 
Nja, det var det som var lite konstigt. Det var en vinterkampanj från bl.a Nikon i några månader och då kostade tex det objektivet jag köpte (17-28/2,8) 9995:-, efter kampanjen höjde flera affärer den till 15995:- Då blir ju min undran de som inte köpte vid 9995:- skulle de helt plötsligt köpa vid 15995:-? Troligen inte så affärerna satte ett icke säljbart pris. Nu har ifs de flesta affär sänkt till 13995:-, de kanske vill börja sälja igen?
Huvudregeln tycks med tiden ha blivit att man skall helst handla objektiv och kamerahus vid sommar- och vinterkampanjer. Det känns numera som att det vid dessa tillfällen som priserna är någotsånär "normala" i förhållande till varans materiella värde. Sedan får man väl skänka en tacksam tanke till dom som handlar under övrig (normal) tid ty, det kanske är dom som gör det möjligt för producenterna att tillhandahålla kampanjpriser två ggr om året.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.