Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Fick mitt första Z objektiv i förra veckan till min Z6ii, ett 17-28/2,8. Det är Ju inte så mycket konstigt med ett objektiv, men jag funderar på avståndsringen. Finns inga markeringar på objektiven utan man får en ”termometer” i sökaren från närbild till oändlighet.

A) Kan man på något sätt få visning i meter också/eller?

Man kan ändra utväxlingen i menyn f9 rotationsomfång från ickelinjärt i olika gradtal, om det är 90-720 grader.

B) Några rekommendationer, om man nu vill ställa in manuellt så kanske något i mitten är lämpligt 180-300 grader eller?

Inom astrofoto, när man väl hittat fokus så vill man inte ändra den av misstag. Har tex hänt med 14-24/28 i F fattning att jag kom åt fokusringen när jag ändrade monteringen från liggande till stående vy, och kanske en timmas exponeringar blev oanvändbara

C) Är det vettigt att gå in i menyn och koppla bort fokus på avståndsringen och välja inget eller något mer ofarligt? Eller finns det annat smart sätt att göra ringen ofarlig? Samt att den såklart behåller fokus som man tidigare ställt in
Har testat mitt 17-28/2,8 lite mer och har nog kommit på lite mer

A) avståndsskalan i sökaren är ganska värdelöst, den visar mest att om man är i närbild eller i oändlighetsläge. Är man i makro och ställer fokus så är jag utanför skalan och man får skruva ganska mycket innan stapeln reagerar

C) att koppla bort avståndsringen går inte om man ställt in manuell fokusering, då kopplas ringen på igen fastän den är avstängd. Vad man kan göra är att ändra till största utväxling så att en liten ändring på ringen inte har någon större effekt, om man vill undvika att man ändrar fokus av misstag
 
Har testat mitt 17-28/2,8 lite mer och har nog kommit på lite mer

A) avståndsskalan i sökaren är ganska värdelöst, den visar mest att om man är i närbild eller i oändlighetsläge. Är man i makro och ställer fokus så är jag utanför skalan och man får skruva ganska mycket innan stapeln reagerar

C) att koppla bort avståndsringen går inte om man ställt in manuell fokusering, då kopplas ringen på igen fastän den är avstängd. Vad man kan göra är att ändra till största utväxling så att en liten ändring på ringen inte har någon större effekt, om man vill undvika att man ändrar fokus av misstag

Jag tycker att Nikons Z objektiv borde ha möjlighet att ställa in fokus på den inre ringen. Just nu har jag den helt bortkopplad, alternativt att en av knapparna aktiverar fokusringen.
 
Jag tycker att Nikons Z objektiv borde ha möjlighet att ställa in fokus på den inre ringen. Just nu har jag den helt bortkopplad, alternativt att en av knapparna aktiverar fokusringen.

Någon annan ring lär du inte använda på 17-28… Du menar väl den inre ringen på objektiv som har en separat fokusring.
 
Jag tycker att Nikons Z objektiv borde ha möjlighet att ställa in fokus på den inre ringen. Just nu har jag den helt bortkopplad, alternativt att en av knapparna aktiverar fokusringen.
Inre ringen som normalt är fokusring går att koppla bort, eller byta till exponeringskompensationen mm. Detta fungerar på 17-28 men kopplar man om till manuell fokus, så tänker väl de smarta japanerna att då måste man ju kunna ställa in fokus också och då kopplar de in den bortkopplade fokus på ringen
 
ring.jpg Jag menar naturligtvis den inre ringen. Den går inte att använda som fokusring. Jag tänker inte på 17-28mm "tamron rebranded" då jag aldrig har använt den.
 
Visa bilaga 168073 Jag menar naturligtvis den inre ringen. Den går inte att använda som fokusring. Jag tänker inte på 17-28mm "tamron rebranded" då jag aldrig har använt den.

Ja, men den inre ringen är/blir fokusring på de som inte har någon främre fokusring. Detta inkluderar inte bara 17-28 och 28-75, utan flera andra zoomar. Flera fasta har bara en bredare ring och inte den smala baktill.

I stort sett är det bara de med displayen på objektivet som har både fokusring och den bakre ringen samtidig. Undantaget är såvitt jag vet på rak arm f.n. 24-120/4 som har tre ringar, men ingen liten display.

Tillägg: Det slog mig att de nya(re) långa fasta telena saknar den lilla skärmen också. Fast där sitter ringarna längre fram. 85/1,2 ser ut att bli skärmlös även den, så frågan är om Nikon är på väg att skrota den helt på nylanserade objektiv?
 
Senast ändrad:

Förvisso, men skulle de följa den traditionen så skulle det vara en Z9s, Z9 II e dyl då. Egentligen finns det inga tillförlitliga rykten, tycker jag, om en ev Z8 är en Z9 ”light” utan grepp (typ D700 mot D3) eller något med extra många pixlar ens. En mer lågupplöst, men fortfarande med stackad sensor är förstås ytterligare en möjlighet. Det verkar läcka rätt lite från Nikon för närvarande så allt blir höggradigt spekulativt.
 
Möjligt, finns rykten till i vår.

Fast det viktigaste är vad Z8 kommer att bli, blir det en Z9 look alike vilket jag hoppas eller en med massa pixlar, finns ju två parallella rykten om detta

För egen del hoppas jag på en mer högupplöst kamera. Blir den alldeles för lik Z9, vad är då poängen med Z9 förutom att den är större och troligtvis bättre batteritid.
 
Senast ändrad:
Inte mig emot, skulle kunna tänkas bli ett bra komplement till Z9 och då skulle Z6II flyttas ned till backup och D4s dedikeras till remote. Z9 har blivit lite väl dyr nu med senaste höjningen för att gå att motivera ett köp av en till..

Ja, upptäckte just att de höjt pris till 72990:- alltså en höjning på 8000:- kr.
Vad kan då pris på en Z8 hamna på? 50 tusen ?

Edit: E-infinity tar 4779 Euro för Z9.
 
Ja, upptäckte just att de höjt pris till 72990:- alltså en höjning på 8000:- kr.
Vad kan då pris på en Z8 hamna på? 50 tusen ?

Edit: E-infinity tar 4779 Euro för Z9.
Jag har blivit riktigt rädd för priserna just nu, Mattsson tar nu 15.990 för 17-28/2,8 som jag köpte för 9.990 i januari. Ett 14-30/4 kostar 18.490, den låg väl runt 10 när jag vägde den mot 17-28? Ett 20/1,8 kostar 15.490. Min Z6ii body kostar 28.990, den har jag ju inte råd med längre 🤔 vad är det som händer?
 
Kronan faller i värde.
Samtidigt som inflationen pressar upp priserna.
Jo men ta Nikon 14-30/4 den kostar 13490 på Cyberphoto och 18490 på Götaplatsen, Mattsson mm. Det är den spridningen på många Nikon objekt just nu, troligen kör några på de gamla priserna och några har slängt in en större Nikon höjning. Från andra tillverkare finns det ingen höjning alls, i någon av butikerna. Kanske ska man nu lägga en beställning på det som fortfarande inte har höjts om nu priserna sticker iväg, men Nikon höjning på en 35% på en månad verkar vara mer än inflationen
 
Jo men ta Nikon 14-30/4 den kostar 13490 på Cyberphoto och 18490 på Götaplatsen, Mattsson mm. Det är den spridningen på många Nikon objekt just nu, troligen kör några på de gamla priserna och några har slängt in en större Nikon höjning. Från andra tillverkare finns det ingen höjning alls, i någon av butikerna. Kanske ska man nu lägga en beställning på det som fortfarande inte har höjts om nu priserna sticker iväg, men Nikon höjning på en 35% på en månad verkar vara mer än inflationen

Har de kvar exemplar de köpt in till ett lägre pris kan de fortfarande sälja det med ursprunglig marginal. Medan de som bara har nya exemplar säljer dem till det nya avsevärt högre priset.

Det här fenomenet gäller inte bara fotobranschen, men just i vår bransch har prishöjningarna blivit lite extra spektakulära vilket om jag förstått saken rätt beror på en extra olycklig kombination av kronkurs, dollarkurs och Yen-kurs. Fotoföretag är ju oftast japanska.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.