Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Om jag förstår de här testerna rätt (och de är inte säkert) så motsvarar Imatest score upplösningen översatt till linjer på höjden av sensorn delat i två (linjepar).

Vid 14mm och f/4 upplöser objektivet som bäst alltså 3481^2 * 36/24 *2 = 36.4Mp.

[/URL]
Det måste ju spela roll vilken kamera som används vid ett sådant test. Upplösningsförmåga (linjepar per mm) hos ett objektiv bör mätas i en optisk bänk oberoende av en kamera.
 
Hur gör Imatest respektive DxOMark?
Om jag minns rätt så redovisar även DxOMark upplösning i nåt slags pixelmått (men jag har dynamiskt minne som kräver refresh för att fungera bra …).

Upplösningsförmåga bör redovisas i linjepar per millimeter (eller något annat längdmått). Det är ju i stort sett definitionen av upplösningsförmåga.
 
Hur gör Imatest respektive DxOMark?
Om jag minns rätt så redovisar även DxOMark upplösning i nåt slags pixelmått (men jag har dynamiskt minne som kräver refresh för att fungera bra …).

Upplösningsförmåga bör redovisas i linjepar per millimeter (eller något annat längdmått). Det är ju i stort sett definitionen av upplösningsförmåga.

Båda är beroende av kameran som används, även om jphotog verkar tro något annat. Av de kända sidorna är det vad jag vet bara LensRentals/Cicala som inte är beroende av en kamerasensor och dess upplösning.

Nasim på Photography Life själv:

”Therefore, one should understand that any MTF results that involve both the lens and the camera will always be tied to that particular camera body. If I test a lens attached to a Nikon D800E body using Imatest today, I cannot provide comparable data that is captured with a different camera tomorrow. This is why it is often absolutely meaningless to compare contrast and resolution between different brands. Too many variables come into play – from sensor resolution and AD (analog to digital) conversion to in-camera sharpening. All these variables will affect produced MTF data.”

 
Av de kända sidorna är det vad jag vet bara LensRentals/Cicala som inte är beroende av en kamerasensor och dess upplösning.
objektivtest.se gör MTF-mätningar i en optisk bänk (utan någon kamera) hos Hasselblad. Christian Nilsson fick med sig FOTOs arkiv av objektivtester (Inklusive MTF-mätningar) när han slutade på tidningen och startade objektivtest.se så de har ett stort arkiv att ösa ur. Det torde dock vara tester av nya objektiv som de flesta är intresserade av.
 
Nu har jag inte Nikon, men mina senaste kameror har upplösningen 18, 20 och 24 megapixlar. Det fungerar alldeles utmärkt. Är det något fel på det tekniska på bilden så är det skärpan som inte är där den skulle vara. Ligger skärpan bara rätt blir bilden bra, så både objektiv och sensor duger. Därför är bättre autofokus (mer kapabel att få skärpan där den ska vara) av mer betydelse än fler pixlar för bildkvalitén när jag fotograferar.

Tänk om de gjorde en kamera som saknade autofokus. Alltså en kamera byggd för manuellt fokuserande.
 
Någon som har färska erfarenheter av hur lång leveranstid det kan vara på Nikkor 24-120/4?
Jag köpte en Z5 till min fru inför en resa och då får hon överta mitt 24-200. Därför behöver jag själv ett nytt objektiv
Så kan man motivera ett inköp.
 
Nikon har gått ut med en "service advisory" för vissa Z9, tydligen kan knappen för att lossa objektiv strula.

 
Jag har stött på en irriterande grej med Nikon Z9.

På tidigare Nikon kameror finns valet "Rotera Hög" som gör att vid bildvisning så visas en bild som fotats stående i stående orientering.

På Z9 finns bara valet, rotera bilder automatiskt. Bilden blir stående om man fotat stående, men om kameran råkar tiltas så roterar bilden automatiskt. Jag kan inte välja att ta bort auto roteringen så bilden enbart visas stående.

Film här.
 
Jag har stött på en irriterande grej med Nikon Z9.

På tidigare Nikon kameror finns valet "Rotera Hög" som gör att vid bildvisning så visas en bild som fotats stående i stående orientering.

På Z9 finns bara valet, rotera bilder automatiskt. Bilden blir stående om man fotat stående, men om kameran råkar tiltas så roterar bilden automatiskt. Jag kan inte välja att ta bort auto roteringen så bilden enbart visas stående.

Film här.

Inställningen bytte namn i 3.00:


Min GR III beter sig för övrigt som Z9 i din video, även om jag inte kollat om det går att hindra. På spegelreflexerna har jag inte haft rotationen på eftersom bilden blir mycket mindre. Ska man glo i sökaren är det väl dock lite osmidigt att vrida kameran själv.
 
Det står att om den står på ON så är det auto. Annars inte. Så tolkar jag det som och då går det väl att stänga av den.

Ja visst går det att stänga av roterande bild, men man får då ingen Rotate high funktion som på min Z6 och Z50. Det är liksom antingen eller.


Vad jag inte vill är att när jag tiltar kameran neråt för att skrolla genom bilder på Z9 att bilden ska hålla på att hoppa runt som en flipperkula och inte veta vilket håll den skall ligga. Jag vill ha en statisk bild.
Det är lika irriterande på en mobiltelefon när man råkat ha på "Auto rotera" och skärmen vrider sig när man inte vill.
 
Senast ändrad:
Fick mitt första Z objektiv i förra veckan till min Z6ii, ett 17-28/2,8. Det är Ju inte så mycket konstigt med ett objektiv, men jag funderar på avståndsringen. Finns inga markeringar på objektiven utan man får en ”termometer” i sökaren från närbild till oändlighet.

A) Kan man på något sätt få visning i meter också/eller?

Man kan ändra utväxlingen i menyn f9 rotationsomfång från ickelinjärt i olika gradtal, om det är 90-720 grader.

B) Några rekommendationer, om man nu vill ställa in manuellt så kanske något i mitten är lämpligt 180-300 grader eller?

Inom astrofoto, när man väl hittat fokus så vill man inte ändra den av misstag. Har tex hänt med 14-24/28 i F fattning att jag kom åt fokusringen när jag ändrade monteringen från liggande till stående vy, och kanske en timmas exponeringar blev oanvändbara

C) Är det vettigt att gå in i menyn och koppla bort fokus på avståndsringen och välja inget eller något mer ofarligt? Eller finns det annat smart sätt att göra ringen ofarlig? Samt att den såklart behåller fokus som man tidigare ställt in
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar