Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Inte helt säker, det finns ett rykte om adapter med skruv, men hur sant det är vet man ju inte förrän den ligger på disken
Vi få se. I värsta fall kan det finnas en pirat tillgänglig. Z8 kan kanske komma ut nästa år enligt rycken men det är oklart om det blir 60 Mpix eller en föränklad Z9 vilket jag inte hoppas på. Jag klarar mig med D800E ett tag tills jag uppdaerat några Zommar till E VR och köpt en 400mmF2.8 G VR. Därefter kan jag köpa en begagnad D850 men just nu osäker på om jag behöver ett vertikalt grepp till den då jag inte fotograferar flygande fåglar eller sport..

1. någon som förstår varför jag inte kan kopiera uppgraderingar till z-objektiv till minneskortet. Sprillans nytt Sandiskkort. Gör precis som det står. Kan det vara att mitt OS är för nytt; Mac 13 ventura?

2. Nikonrumors har för första gången en tidpunkt för när Z8 kan komma - maj 23. Tja, vi får se…

Sa dom inte att den skulle utannonseras i augusti, i oktober, i november osv..

Nikon Rumors själva har snarare mest uttryckt skepsis och påpekat att de inte haft några tillförlitliga rykten. Men det finns många gaphalsar som lever på att påstå allt möjligt…

Se t ex:

Vi få se. I värsta fall kan det finnas en pirat tillgänglig. Z8 kan kanske komma ut nästa år enligt rycken men det är oklart om det blir 60 Mpix eller en föränklad Z9 vilket jag inte hoppas på. Jag klarar mig med D800E ett tag tills jag uppdaerat några Zommar till E VR och köpt en 400mmF2.8 G VR. Därefter kan jag köpa en begagnad D850 men just nu osäker på om jag behöver ett vertikalt grepp till den då jag inte fotograferar flygande fåglar eller sport..
Jag håller med!

Om Z8 får samma sensor som Z9, vilket nikonrumors.com gissar, så blir jag besviken. Särskilt som Nikon verkar ha kompromissat en aning vad gäller bildkvalitet för att förbättra autofokus.

För min fotografering så har autofokusen hos Z7 aldrig varit det minsta problem, så utan en märkbar förbättring i bildkvalitet ser jag noll anledning att byta till en Z8.

Personligen tror jag att nikonrumors.com har fel och att det blir 61Mp sensorn, men varför inte drömma om något ännu mer spännande. 81Mp skulle vara lagom, med en 33% ökad upplösning från Z7.

Jag håller med!

Om Z8 får samma sensor som Z9, vilket nikonrumors.com gissar, så blir jag besviken. Särskilt som Nikon verkar ha kompromissat en aning vad gäller bildkvalitet för att förbättra autofokus.

För min fotografering så har autofokusen hos Z7 aldrig varit det minsta problem, så utan en märkbar förbättring i bildkvalitet ser jag noll anledning att byta till en Z8.

Personligen tror jag att nikonrumors.com har fel och att det blir 61Mp sensorn, men varför inte drömma om något ännu mer spännande. 81Mp skulle vara lagom, med en 33% ökad upplösning från Z7.
Man får vänta och se, finns ju rykten z7iii blir 60Mpix och Z8 blir en Z9 light, tror Nikon täcker ett större behov på detta sätt då de som behöver mer pixlar kan uppgradera till Z7iii och de som vill ha rapp AF kan köpa Z8.

Jag behöver en Z9 lik kamera för att kunna ersätta D500, Z6/Z7ii AF har inte den AF som man önskar för en fullvärdig fågelkamera

Jag håller med!

Om det är bättre bildkvalité du är ute efter så är det ju objektiv du i första hand bör kolla på ändå. Såvida det nu inte är bättre brusprestanda, större dynamiskt omfång eller högre upplösning du är ute efter. Nytt kamerahus köper man ju annars mer av andra anledningar.

Vet inte riktigt vad man egentligen ska med så hög upplösning till dock. Jag har själv en Z7 och för min del är 46MP tillräckligt. Har både massa beskärningsutrymme och det går att göra stora prints med det. Personligen så skulle jag inte ens vilja ha mer än max runt 50-60MP. RAW-filerna blir så stora samt mer tungarbetade.

Vet inte riktigt vad man egentligen ska med så hög upplösning till dock. Jag har själv en Z7 och för min del är 46MP tillräckligt. Har både massa beskärningsutrymme och det går att göra stora prints med det. Personligen så skulle jag inte ens vilja ha mer än max runt 50-60MP. RAW-filerna blir så stora samt mer tungarbetade.

Enda anledningen till varför jag vill ha fler megapixlar är pga i aps-c mode så är från 45 megapixlar ytan bara 19 megapixlar. På Nikon Z50 aps-c får man 20 megapixlar. Antingen täcker de behovet med en ny aps-c kamera på 30-40 megapixlar eller går upp i högre upplösning på fullformats kamera så att crop mode kommer än längre. Känns mer som att de prioriterar fullformat. Jag använder min Z50 för macro och då tycker jag 20 megapixlar är för lite att beskära med.

Jag håller med!

88 MPix är för mycket för FF då du kan då enbart använda bländartal upp till 5.6:1 om du vill ha skarpa bilder. Jag har börjat fundera på att gå över till Fuji GFX 100Sii efter jag har uppdaterat mitt nikon system men då blir det dyrt med ny TS optik. Då kan du använda blandar tal upp till 11:1. Jag hoppas på en Z8 med 55Mix och som är användbar i svagt ljus med bra AF.

88 MPix är för mycket för FF då du kan då enbart använda bländartal upp till 5.6:1 om du vill ha skarpa bilder. Jag har börjat fundera på att gå över till Fuji GFX 100Sii efter jag har uppdaterat mitt nikon system men då blir det dyrt med ny TS optik. Då kan du använda blandar tal upp till 11:1. Jag hoppas på en Z8 med 55Mix och som är användbar i svagt ljus med bra AF.
Jag tror att du stirrar dig blind på upplösning när du säger så. Det är lite mer komplicerat än så. Detaljrikedomen i bilden bestäms av både upplösning och mikrokontrast.

Det är klurigt att förklara i en kort forumpost, men jag kan göra ett försök att förenkla.

Tänk dig två svarta linjer på en vit bakgrund. När optiken når upplösningsgränsen blir linjens kanter blurriga. Om sensorn exakt matchar optikens upplösning kommer du få en lite mörkare grå linje bredvid en lite ljusare grå linje (låg mikrokontrast). Om sensors upplösning är betydligt högre än optikens så får du svart i centrum av linjen och vitt i centrum av mellanrummet och olika gråtoner därimellan, dvs. högre mikrokontrast.

Bilden får mer detalj om sensorn har högre upplösningen än objektivet jämfört om de matchar varandra.

Om du bara tittar på mätningar av upplösning så ser du att de större sensorerna på marknaden redan idag har högre upplösning än vad de bästa objektiven klarar av.

Många har erfarenheten av att testa ett gammalt objektiv med relativt låg upplösning på sin nya högupplösande kamera skillnaden i detalj är tydlig.

Nu har jag inte Nikon, men mina senaste kameror har upplösningen 18, 20 och 24 megapixlar. Det fungerar alldeles utmärkt. Är det något fel på det tekniska på bilden så är det skärpan som inte är där den skulle vara. Ligger skärpan bara rätt blir bilden bra, så både objektiv och sensor duger. Därför är bättre autofokus (mer kapabel att få skärpan där den ska vara) av mer betydelse än fler pixlar för bildkvalitén när jag fotograferar.

Jag tror att du stirrar dig blind på upplösning när du säger så. Det är lite mer komplicerat än så. Detaljrikedomen i bilden bestäms av både upplösning och mikrokontrast.
Vilket gör att termen "skärpa" är lite luddig. :cool:
Det är klurigt att förklara i en kort forumpost, men jag kan göra ett försök att förenkla.
En utmärkt förklaring!
(Jag saknar bara en redogörelse för Nyquist-Shannon-teoremet. :))

Dock tror jag att de flesta bildsensorerna i systemkameror inte har högre upplösningsförmåga än de flesta objektiv. Den här frågan har debatterats nästan lika länge som digitalkameror har funnits på marknaden. Det vore intressant med lite hårda data om saken.

En utmärkt förklaring!

Dock tror jag att de flesta bildsensorerna i systemkameror inte har högre upplösningsförmåga än de flesta objektiv. Den här frågan har debatterats nästan lika länge som digitalkameror har funnits på marknaden. Det vore intressant med lite hårda data om saken.
Om jag förstår de här testerna rätt (och de är inte säkert) så motsvarar Imatest score upplösningen översatt till linjer på höjden av sensorn delat i två (linjepar).

Vid 14mm och f/4 upplöser objektivet som bäst alltså 3481^2 * 36/24 *2 = 36.4Mp.

Senast ändrad:

En utmärkt förklaring!

Det du beskriver orsakas av låg upplösning hos optik eller val av en för liten bländaröppning.

Även om 88 Mpix på fullformat eller 20 mpix på M43 gör att difraktion blir märkbart i 100% förstoring (med de flesta objektiv) efter f/5,6 så gör ju inte detta att du får lägre upplösning om du använder mer Megapixlar då du gör en jämförelse med samma förstoringsgrad.. Man kanske använder en pixeltätare kamera för att dra fördel av att kunna beskära mer eller kanske göra större förstoringar etc, och man får inte en sämre bild med lägre upplösning än om man gjort samma bild med en pixelfattigare kamera - tvärtom.

Var gränsen går då det inte lönar sig att ha mer pixlar t.ex. för att kunna beskära hårdare går definitivt inte vid 88 Mpixlar (på fullformat). I så fall skulle bilder från de senaste mobilerna vara så suddiga att ingen köpt de kamerorna.

Vi har dessutom redan (sedan många år tillbaka) kameror med den pixeltätheten (eller högre) på systemkameramarknaden, t.ex EOS 90D, R7 samt flera m43-modeller. sedan finns ju kompakter och mobilkameror med betydligt högre pixeltäthet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar