Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja nu blev den ännu lättare.Ett icke-problem eftersom en sådan motor skulle sitta i adaptern och inte i huset.
OBS ironi
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja nu blev den ännu lättare.Ett icke-problem eftersom en sådan motor skulle sitta i adaptern och inte i huset.
Vi få se. I värsta fall kan det finnas en pirat tillgänglig. Z8 kan kanske komma ut nästa år enligt rycken men det är oklart om det blir 60 Mpix eller en föränklad Z9 vilket jag inte hoppas på. Jag klarar mig med D800E ett tag tills jag uppdaerat några Zommar till E VR och köpt en 400mmF2.8 G VR. Därefter kan jag köpa en begagnad D850 men just nu osäker på om jag behöver ett vertikalt grepp till den då jag inte fotograferar flygande fåglar eller sport..Inte helt säker, det finns ett rykte om adapter med skruv, men hur sant det är vet man ju inte förrän den ligger på disken
2. Nikonrumors har för första gången en tidpunkt för när Z8 kan komma - maj 23. Tja, vi får se…
Det är nog andra som påstått det. I vilket fall, jag tror på det den dag det bekräftas.Sa dom inte att den skulle utannonseras i augusti, i oktober, i november osv..
Sa dom inte att den skulle utannonseras i augusti, i oktober, i november osv..
Du har väl formaterat kortet i kameran (Nikon Z) först?1. någon som förstår varför jag inte kan kopiera uppgraderingar till z-objektiv till minneskortet. Sprillans nytt Sandiskkort. Gör precis som det står. Kan det vara att mitt OS är för nytt; Mac 13 ventura?
Jag håller med!Vi få se. I värsta fall kan det finnas en pirat tillgänglig. Z8 kan kanske komma ut nästa år enligt rycken men det är oklart om det blir 60 Mpix eller en föränklad Z9 vilket jag inte hoppas på. Jag klarar mig med D800E ett tag tills jag uppdaerat några Zommar till E VR och köpt en 400mmF2.8 G VR. Därefter kan jag köpa en begagnad D850 men just nu osäker på om jag behöver ett vertikalt grepp till den då jag inte fotograferar flygande fåglar eller sport..
Man får vänta och se, finns ju rykten z7iii blir 60Mpix och Z8 blir en Z9 light, tror Nikon täcker ett större behov på detta sätt då de som behöver mer pixlar kan uppgradera till Z7iii och de som vill ha rapp AF kan köpa Z8.Jag håller med!
Om Z8 får samma sensor som Z9, vilket nikonrumors.com gissar, så blir jag besviken. Särskilt som Nikon verkar ha kompromissat en aning vad gäller bildkvalitet för att förbättra autofokus.
För min fotografering så har autofokusen hos Z7 aldrig varit det minsta problem, så utan en märkbar förbättring i bildkvalitet ser jag noll anledning att byta till en Z8.
Personligen tror jag att nikonrumors.com har fel och att det blir 61Mp sensorn, men varför inte drömma om något ännu mer spännande. 81Mp skulle vara lagom, med en 33% ökad upplösning från Z7.
Jag håller med!
Om Z8 får samma sensor som Z9, vilket nikonrumors.com gissar, så blir jag besviken. Särskilt som Nikon verkar ha kompromissat en aning vad gäller bildkvalitet för att förbättra autofokus.
För min fotografering så har autofokusen hos Z7 aldrig varit det minsta problem, så utan en märkbar förbättring i bildkvalitet ser jag noll anledning att byta till en Z8.
Personligen tror jag att nikonrumors.com har fel och att det blir 61Mp sensorn, men varför inte drömma om något ännu mer spännande. 81Mp skulle vara lagom, med en 33% ökad upplösning från Z7.
Vet inte riktigt vad man egentligen ska med så hög upplösning till dock. Jag har själv en Z7 och för min del är 46MP tillräckligt. Har både massa beskärningsutrymme och det går att göra stora prints med det. Personligen så skulle jag inte ens vilja ha mer än max runt 50-60MP. RAW-filerna blir så stora samt mer tungarbetade.
88 MPix är för mycket för FF då du kan då enbart använda bländartal upp till 5.6:1 om du vill ha skarpa bilder. Jag har börjat fundera på att gå över till Fuji GFX 100Sii efter jag har uppdaterat mitt nikon system men då blir det dyrt med ny TS optik. Då kan du använda blandar tal upp till 11:1. Jag hoppas på en Z8 med 55Mix och som är användbar i svagt ljus med bra AF.Jag håller med!
Jag tror att du stirrar dig blind på upplösning när du säger så. Det är lite mer komplicerat än så. Detaljrikedomen i bilden bestäms av både upplösning och mikrokontrast.88 MPix är för mycket för FF då du kan då enbart använda bländartal upp till 5.6:1 om du vill ha skarpa bilder. Jag har börjat fundera på att gå över till Fuji GFX 100Sii efter jag har uppdaterat mitt nikon system men då blir det dyrt med ny TS optik. Då kan du använda blandar tal upp till 11:1. Jag hoppas på en Z8 med 55Mix och som är användbar i svagt ljus med bra AF.
Vilket gör att termen "skärpa" är lite luddig.Jag tror att du stirrar dig blind på upplösning när du säger så. Det är lite mer komplicerat än så. Detaljrikedomen i bilden bestäms av både upplösning och mikrokontrast.
En utmärkt förklaring!Det är klurigt att förklara i en kort forumpost, men jag kan göra ett försök att förenkla.
Om jag förstår de här testerna rätt (och de är inte säkert) så motsvarar Imatest score upplösningen översatt till linjer på höjden av sensorn delat i två (linjepar).Vilket gör att termen "skärpa" är lite luddig.
En utmärkt förklaring!
(Jag saknar bara en redogörelse för Nyquist-Shannon-teoremet. )
Dock tror jag att de flesta bildsensorerna i systemkameror inte har högre upplösningsförmåga än de flesta objektiv. Den här frågan har debatterats nästan lika länge som digitalkameror har funnits på marknaden. Det vore intressant med lite hårda data om saken.
Det du beskriver orsakas av låg upplösning hos optik eller val av en för liten bländaröppning.Vilket gör att termen "skärpa" är lite luddig.
En utmärkt förklaring!
(Jag saknar bara en redogörelse för Nyquist-Shannon-teoremet. )
Dock tror jag att de flesta bildsensorerna i systemkameror inte har högre upplösningsförmåga än de flesta objektiv. Den här frågan har debatterats nästan lika länge som digitalkameror har funnits på marknaden. Det vore intressant med lite hårda data om saken.
Vad syftar du på? Jag beskrev ingenting. Det var Jonas som förklarade detaljering ("skärpa").Det du beskriver orsakas av låg upplösning hos optik eller val av en för liten bländaröppning.
Vilka tester syftar du på?Om jag förstår de här testerna rätt (och de är inte säkert) så motsvarar Imatest score upplösningen översatt till linjer på höjden av sensorn delat i två (linjepar).