Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Nu vet vi ju inte vad Z8 blir eller om den ens kommer. Men jag hoppas som sagt på något i stil med Canon R5 som har 45 megapixel och 20fps.
Viktigast är för mig är ändå att AF systemet matchar Z9 och att den inte väger över 1kg. Får de till den rätt kan jag tänka mig sälja Z9 och köpa 2st Z8 hus.
 
Hej!


Nu är som sagt skillnaderna mellan Z7 och Z7 II i bildkvalitet på intet sätt dramatiska, men de finns.
Martin A: Jag köper iofs resonemanget om att mer räknekapacitet ökar möjligheterna till att bearbeta datan från sensorn och därmed påverka bildkvaliteten.

Men går det verkligen att hitta några märkbara skillnader i bildkvalitet mellan Z7 och Z7II? Bygger dina slutsatser på att mer processorkraft rent generellt kan ge bättre kvalitet eller på faktiska skillnader i bildkvalitet mellan Z7 och Z7II som du själv sett? Hur uttrycker sig i så fall de här skillnaderna i bildkvalitet mellan Z7 / Z7II konkret när man tittar på bilder från kamerorna?


F
 
Martin A: Jag köper iofs resonemanget om att mer räknekapacitet ökar möjligheterna till att bearbeta datan från sensorn och därmed påverka bildkvaliteten.

Men går det verkligen att hitta några märkbara skillnader i bildkvalitet mellan Z7 och Z7II? Bygger dina slutsatser på att mer processorkraft rent generellt kan ge bättre kvalitet eller på faktiska skillnader i bildkvalitet mellan Z7 och Z7II som du själv sett? Hur uttrycker sig i så fall de här skillnaderna i bildkvalitet mellan Z7 / Z7II konkret när man tittar på bilder från kamerorna?


F

Om det är nån skillnad så lär det ju vara i brus och/eller dynamiskt omfång då det är de främst skillnaderna mellan kameror/sensorer sett till bildkvalité. Men oavsett så lär ju skillnaderna vara väldigt små.
 
Men går det verkligen att hitta några märkbara skillnader i bildkvalitet mellan Z7 och Z7II? Bygger dina slutsatser på att mer processorkraft rent generellt kan ge bättre kvalitet eller på faktiska skillnader i bildkvalitet mellan Z7 och Z7II som du själv sett? Hur uttrycker sig i så fall de här skillnaderna i bildkvalitet mellan Z7 / Z7II konkret när man tittar på bilder från kamerorna?

Det jag själv sett är framför allt skillnader i färgbrus på mellanhöga och höga ISO, där jag tycker Z7 II har aningen mindre sådant brus och framför allt blir det mer lättdämpat i efterbearbetningen. Sedan har jag sett en intressant jämförelse av bandning hos Z7/Z7 II i Nikon-forumet på Dpreview (sökte efter den tråden men hittade den inte). Vad den killen pekade på var skillnader i bandning när man lyfte skuggor.

Som sagt, inga omskakande skillnader, men de finns där :)

På ett allmänt plan tror jag vi kommer att se mer och mer av "beräkningsdriven bildkvalitet" framöver, idag har kameratillverkarna tillgång till så otroligt mycket mer processorkapacitet att de kan kosta på sig att bearbeta data mycket mer än förr. Givetvis kommer även själva sensorernas fysiska prestanda fortsätta utvecklas, men de prestandaökningarna blir allt dyrare att uppnå. Att istället justera till data i efterhand med allt mer sofistikerade algoritmer blir då en mer kostnadseffektiv väg att förbättra prestanda. Vi är redan i början av en liknande trend inom optik också - redan idag har vi ju optiska konstruktioner där man spar både vikt, storlek och kostnad genom att till exempel låta optiken ha mer distorsion och istället räkna bort den efteråt i kameran. Här handlar det ju om en kombination av att ha mer processorkraft och ha mer bilddata (fler pixlar) som man har att arbeta med.

Som vanligt så kan man få indikationer om vart utvecklingen är på väg genom att kika på mobilkameror, där har man ju drivit det här sättet att angripa problemet ännu längre :)
 
nikon Z6 II med sändare WT-7.
fråga ang. Nikon Z6II : Hade tidigare D4 med trådlös sändare WT-4 ,där man kunden skiva /installera bildtexter i bildens iptc-fil som sedan följde med när jag skickade bilderna från kamera med wt-4.
Har nu WT-7 till mina Z6II ,men kan inte finna samma "program" där för att få med bildtexter !
Någon som vet om det fungerar och isåfall hur
 
nikon Z6 II med sändare WT-7.
fråga ang. Nikon Z6II : Hade tidigare D4 med trådlös sändare WT-4 ,där man kunden skiva /installera bildtexter i bildens iptc-fil som sedan följde med när jag skickade bilderna från kamera med wt-4.
Har nu WT-7 till mina Z6II ,men kan inte finna samma "program" där för att få med bildtexter !
Någon som vet om det fungerar och isåfall hur
Jag vet inte vad du använde förut och exakt vad du är ute efter, men det går att sätta Artist/Copyright och Comment i rimligt moderna Nikon från menyn och detta bör rimligen följa med även om bilden skickas iväg.
 
Tack för snabbt svar. Copyright och upphovsman m.m kan man skriva in i kamerans meny . Men iptc-text med "bildtext" m.m hittar jag inte. har andvänt
programet IPTC Preset Manager, men kan inte finna hur det funkar med Z6II
 
Tack för snabbt svar. Copyright och upphovsman m.m kan man skriva in i kamerans meny . Men iptc-text med "bildtext" m.m hittar jag inte. har andvänt
programet IPTC Preset Manager, men kan inte finna hur det funkar med Z6II
Enligt Nikon Support ( https://downloadcenter.nikonimglib.com/en/download/sw/169.html ) så supporterar IPTC Preset Manager v1.2.0 bara kamerorna Z 9, D6, D5, D4S, D4, och D500 - scrolla ner halvvägs på sidan till “supported cameras”.
 
Kollade lite videos om Z9, det finns visst möjligheten att bara trycka på en knapp så kan man hoppa från singelpoint till af-c. Med Anpassningar i fotograferingsmenyn F2 och välja på någon av knapparna Fn1, Fn2, Fn3 så tar man Återkalla fotograferingsfunkt. (håll) Där kan man välja exakt vad knappen ska göra. Tex: Fotograferingsläge M, Slutartid, ISO, bländare, AF-områdesläge, Utlösarläge 20 bilder i sekunden. Jag har valt att när jag trycker på knappen blir det af-c och 20 bilder i sekunden så kan jag i vanliga fall vara i af-s och en bild i sekunden.

Det där borde ju lätt kunna komma till de andra Z kamerorna om dom nu vill det.
 
Senast ändrad:
Kollade lite videos om Z9, det finns visst möjligheten att bara trycka på en knapp så kan man hoppa från singelpoint till af-c. Med Anpassningar i fotograferingsmenyn F2 och välja på någon av knapparna Fn1, Fn2, Fn3 så tar man Återkalla fotograferingsfunkt. (håll) Där kan man välja exakt vad knappen ska göra. Tex: Fotograferingsläge M, Slutartid, ISO, bländare, AF-områdesläge, Utlösarläge 20 bilder i sekunden. Jag har valt att när jag trycker på knappen blir det af-c och 20 bilder i sekunden så kan jag i vanliga fall vara i af-s och en bild i sekunden.

Det där borde ju lätt kunna komma till de andra Z kamerorna om dom nu vill det.

Antar att det går att sätta upp den likt hur jag haft D500an: vanliga AF-ON button kontrollerar autofokus och om man trycker på joysticken byter den till annat AF läge. Så jag har den normalt på single point med back button focus men trycker jag på joysticken får jag D25 group direkt istället. Tycker det är rätt smidigt då det räcker med att flytta tummen nån centimeter för att byta.
 
Upptäckte (nåja, lite googling visade att det var välkänt..) ett hyfsat stort problem med Z9 häromdagen. När man kör studioblixt och HSS uppstår det bandning, klart jobbigt då inte helt sällan använder det. Workaround tillsvidare får bli att köra med Z6II eller D4s vid dom tillfällena.
Annars gjorde Z9:an hockeydebut idag och det var helt klart till belåtelse, väldigt trevligt att ha 45Mpx att croppa jämfört med D4s som varit huvudkamera vid sport tidigares 16.
 
Upptäckte (nåja, lite googling visade att det var välkänt..) ett hyfsat stort problem med Z9 häromdagen. När man kör studioblixt och HSS uppstår det bandning, klart jobbigt då inte helt sällan använder det. Workaround tillsvidare får bli att köra med Z6II eller D4s vid dom tillfällena.
Annars gjorde Z9:an hockeydebut idag och det var helt klart till belåtelse, väldigt trevligt att ha 45Mpx att croppa jämfört med D4s som varit huvudkamera vid sport tidigares 16.

Hockey? Det är ju mitt i sommaren...
 
Hockey? Det är ju mitt i sommaren...


De högsta serierna har börjat spela träningsmatcher nu, seriestart är bara en månad bort.

JVM går ju för fullt.

Det hade varit något nu var det "bara" SDHL igår och så blir det Hockeyallsvenskan nästa vecka.


Kan även tillägga att problemet med långsamma exporter från cameraraw kvarstår och börjar bli ett stort problem.
 
Jag har hoppas på en 55-60 Mpic Z8 med Screw Drive FTZ adapter men som ekonomin ser ut i dag i Sverige så får det nog bli en begagnad D850. Jag satsar nog på Z8ii om några år när de flesta barnsjukdomarna är åtgärdade.
 
Jag tror att du kan glömma att skruvdrivna objektiv någonsin kommer att kunna användas med autofokus på en Z-kamera.
 
nä den motorn vill de nog inte ha tillbaka.
Framförallt idag när det gnälls om ett nyare kamerahus väger 50g mer än konkurrenters.

Ett icke-problem eftersom en sådan motor skulle sitta i adaptern och inte i huset. För övrigt väger Sonys LA-EA5 mindre än FTZII, så motorn i den kan inte vara särskilt betungande. De äldre adaptrarna med SLT-teknik är förstås tyngre, men någon sådan finns det ingen anledning att bygga idag.

Jag har väldigt lite skruvdrivet där jag inte har något nyare med inbyggd motor, så för egen del är det inte någon stor fråga.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.