Jag bytte nyligen från Fuji till Nikon Z och vilken uppgradering det var
Det blev en Z7 och jag är hittills väldigt nöjd
Visst, den har absolut sina brister, men den är ändå väldigt kapabel och mycket trevlig att hantera
Jag fotar främst makro och landskap och till dessa saker är den fantastiskt bra!
Det var definitivt ett lyft på de flesta punkter jämfört med X-T3 som jag hade innan. Mycket högre upplösning, större dynamiskt omfång, mindre brus, IBIS, bättre EVF(i synnerhet i dåligt ljus), mer precis AF, mycket bättre touch-skärm, topp-display, ett större och skönare grepp och sist men verkligen inte minst bayer-sensor(jag är ingen fan av X-trans).
Och dessutom blev jag glatt överraskad över två saker som jag alltid stört mig på med Fuji som inte är ett problem på Z7; när man kör med EVF+ögonsensor så öppnas fortfarande inställningar och snabbmenyn på LCD'n och så går det att avaktivera view modes man inte använder! Så skönt
Det var dock inte en uppgradering på alla sätt, saknar ett par grejor från X-T3. Skärmen på Z7 går t.ex inte att vinkla vertikalt. Sen tyckte jag också det var smidigare att ha knappen för att lossa på objektivet på andra sidan. Slutartid på bara 1/8000s med elektronisk slutare är ju också lite synd, men förvisso sällan jag behöver mer. Sen har ju X-T3 också t.ex lite bättre video specs, men det gör inte mig nåt då jag inte filmar mycket ändå. Och sen har ju Z7 också såklart bara en minneskortsplats.
Alla fördelar överväger ju helt klart de fåtalet nackdelarna dock
Det som jag dock blivit mest häpnad över är Z 105/2.8 makrot.. Visste att det skulle vara riktigt bra, men jäklar vilket objektiv. Och jag som tyckte Fujis 80mm makro var det bästa objektiv jag använt. Z 105/2.8 är ännu bättre på alla sätt. Extremt skarpt kant till kant redan vidöppet, otrolig kontrast och klarhet och en helt underbar bokeh. Verkligen bildkvalité i världsklass och detta trots att det både är billigare och väger mindre än Fujis 80mm.
Skaffade också ett Z 20/1.8 som även det är helt fantastiskt, även om jag inte använt det så mycket än.