Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Så ja, allt man hatar med Z6 verkar vara löst i Z9 nyaste firmware då.

Nikon Z9 FW 2.1

"the instances where the camera would not focus on the subject and then focus on the background, so the camera will be much less likely to focus on the background or lock on to something in the background rather than it focusing on what your main subject is in the foreground especially if it's a smaller subject or something that's in your foreground and you're trying to get the camera to focus on that."

 
Så ja, allt man hatar med Z6 verkar vara löst i Z9 nyaste firmware då.

Nikon Z9 FW 2.1

"the instances where the camera would not focus on the subject and then focus on the background, so the camera will be much less likely to focus on the background or lock on to something in the background rather than it focusing on what your main subject is in the foreground especially if it's a smaller subject or something that's in your foreground and you're trying to get the camera to focus on that."

Jo fast man kan ju tycka att de skulle kunna uppdatera de kameror som är sämst och inte alltid de som är bäst.
 
Nikon vill naturligtvis att så många som möjligt ska köpa z9 innan de viktigaste förbättringarna eventuellt sipprar ner till redan köpta z6/7/ii.
 
Fick hem min Z9 för ett par veckor sen och har testat den lite, kameran är så vitt det går att bedöma fantastisk men satan i gatan vad trögt det går att exportera .jpg från camera raw!
Tycker att jag sitter på en helt ok dator (MBP M1 8/256) men det att det ska ta närmare en minut att spara till .jpg funkar inte... Med tanke på att jag i normalfallet har 15 minuter på mig att importera, välja bilder, redigera, skriva bildtexter och sen ladda upp till kund kan det bli jobbigt.
Kör det hårdast komprimerade raw-formatet och filerna blir ungefär lika tunga som filerna från Z6II men tidsskillnaden är enorm!

Någon annan som upplever samma sak eller har några tips?
 
Fick hem min Z9 för ett par veckor sen och har testat den lite, kameran är så vitt det går att bedöma fantastisk men satan i gatan vad trögt det går att exportera .jpg från camera raw!
Tycker att jag sitter på en helt ok dator (MBP M1 8/256) men det att det ska ta närmare en minut att spara till .jpg funkar inte... Med tanke på att jag i normalfallet har 15 minuter på mig att importera, välja bilder, redigera, skriva bildtexter och sen ladda upp till kund kan det bli jobbigt.
Kör det hårdast komprimerade raw-formatet och filerna blir ungefär lika tunga som filerna från Z6II men tidsskillnaden är enorm!

Någon annan som upplever samma sak eller har några tips?

Låter bra segt. Testade med fil från D850 (som har samma upplösning) med vanliga lossless compressed 14-bitars. Tar 10 sekunder att skicka ut 100 % (storlek och kvalitet) JPEG från Capture One på en 3,5 år gammal Thinkpad T480 med i7 8550U och 16 GB RAM (och ett MX150). Risken är nog i och för sig att om jag kör ut tillräckligt många på en gång att effektbegränsningen kickar in och det börjar gå långsammare.

Är det lika segt oavsett råfilsformat eller är det just high effiency (med och utan stjärna) som går så trögt?
 
Låter bra segt. Testade med fil från D850 (som har samma upplösning) med vanliga lossless compressed 14-bitars. Tar 10 sekunder att skicka ut 100 % (storlek och kvalitet) JPEG från Capture One på en 3,5 år gammal Thinkpad T480 med i7 8550U och 16 GB RAM (och ett MX150). Risken är nog i och för sig att om jag kör ut tillräckligt många på en gång att effektbegränsningen kickar in och det börjar gå långsammare.

Är det lika segt oavsett råfilsformat eller är det just high effiency (med och utan stjärna) som går så trögt?

10 sekunder låter mer rimligt (även om det gärna skulle få gå fortare).
Har faktiskt inte testat dom andra formaten, får köra ett test imorgon. Det vore dock rätt jobbigt om det hänger på det då det i sin tur leder sannolikt leder till längre tid för att importera då det handlar om ett antal hundra bilder per batch.
Ska testa att sparka igång PCn med samma spec som din och köra ett test på den också imorgon.
 
Fick hem min Z9 för ett par veckor sen och har testat den lite, kameran är så vitt det går att bedöma fantastisk men satan i gatan vad trögt det går att exportera .jpg från camera raw!
Tycker att jag sitter på en helt ok dator (MBP M1 8/256) men det att det ska ta närmare en minut att spara till .jpg funkar inte... Med tanke på att jag i normalfallet har 15 minuter på mig att importera, välja bilder, redigera, skriva bildtexter och sen ladda upp till kund kan det bli jobbigt.
Kör det hårdast komprimerade raw-formatet och filerna blir ungefär lika tunga som filerna från Z6II men tidsskillnaden är enorm!

Någon annan som upplever samma sak eller har några tips?
Står hos Adobe hemsida för CR14.0 och Z9 att högeffektiva komprimeringslägen för raw filer för närvarande inte stöds.

Vet inte om det påverkar konverteringen, känns som det mer skulle påverka importen till ACR
 
Raw bilderna från Z9 konverterar jag om till DNG filer och öppnar i lightroom, smidigt och smärtfritt.
 
Står hos Adobe hemsida för CR14.0 och Z9 att högeffektiva komprimeringslägen för raw filer för närvarande inte stöds.

Vet inte om det påverkar konverteringen, känns som det mer skulle påverka importen till ACR
Nja, riktigt så står det inte:

"(*) Nikon High Efficiency raw compression modes are currently not supported on:
  • Windows ARM64
  • ARMv7 and x86 for Android"
 
Låter bra segt. Testade med fil från D850 (som har samma upplösning) med vanliga lossless compressed 14-bitars. Tar 10 sekunder att skicka ut 100 % (storlek och kvalitet) JPEG från Capture One på en 3,5 år gammal Thinkpad T480 med i7 8550U och 16 GB RAM (och ett MX150). Risken är nog i och för sig att om jag kör ut tillräckligt många på en gång att effektbegränsningen kickar in och det börjar gå långsammare.

Är det lika segt oavsett råfilsformat eller är det just high effiency (med och utan stjärna) som går så trögt?


Testade alla tre formaten idag och då gick det på ca 4.5 sekunder oavsett, förvisso en enkel bild (dominerad av ett vitt A4 med komprimeringsmetod skriven på), enda skillnaden var att jag stängt ned en pdf öppnad i acrobat.
Mycket märkligt då jag tycker mig ha upplevt trögheten sen start, ytterligare tester ska göras men skönt om det inte var värre än att fimpa acrobat.
 
Hej!

Jag funderar på att byta upp mig från min D600 till en Z-modell och köra mina gamla objektiv med FTZ-adapter. Har dock en fråga om Cyberphotos bildtext till Z6II och Z7II:

“Det handlar bl a om sensorerna, som är desamma i version II som version I av respektive modell.”

I samma text om version II står det senare:

“… att modellerna nu fått dubbla Expeed-processorer, istället för en enkel. Detta får följdverkningar på flera områden i kamerans funktion, bl a BILDKVALITET, autofokusprestanda, seriebildtagning och videofunktion.”

Jag plåtar inte fåglar och finner sport så tråkigt att det inte borde plåtas alls. För mitt stillsamma stads- och landskapsfotograferande är II-versionernas snabbare seriebildstagning och vassare AF ganska lågt prioriterat. Det borde därför vara fiffigt att spara ett gäng tusenlappar och köpa en beggad Z7 snarare än en Z7II. I och med att sensorn är samma borde bildkvaliteten vara densamma, tänker jag, men texten ovan säger något annat.

Jag ringde en på Cyberphoto som sa att texten stämmer. “Det sitter samma sensor i massor av kameror, men som ger olika bildkvalitet”, typ. Sedan frågade jag en i Scandinavian Photos butik som såg ut som ett frågetecken när jag beskrev Cyberphotos text. Någon här som kan bringa klarhet?

En mer allmän fråga. Tanken med uppgraderingen är dels att få VR i kamerahuset, vinklingsbar skärm och lite annat, men det är också en vag idé om att mina bilder förtjänar en bättre sensor än den i min tio år gamla D600. Inte minst är det i situationer med svagt ljus som jag hoppas på bättre dynamiskt omfång, iso-prestanda och dylikt. Men är det någon himmelsvid skillnad mellan en sensor från 2012 och en från 2018 (som ju återigen är samma i I- och II-versionerna) på den punkten?
 
Hej!

Jag funderar på att byta upp mig från min D600 till en Z-modell och köra mina gamla objektiv med FTZ-adapter. Har dock en fråga om Cyberphotos bildtext till Z6II och Z7II:

“Det handlar bl a om sensorerna, som är desamma i version II som version I av respektive modell.”

I samma text om version II står det senare:

“… att modellerna nu fått dubbla Expeed-processorer, istället för en enkel. Detta får följdverkningar på flera områden i kamerans funktion, bl a BILDKVALITET, autofokusprestanda, seriebildtagning och videofunktion.”

Jag plåtar inte fåglar och finner sport så tråkigt att det inte borde plåtas alls. För mitt stillsamma stads- och landskapsfotograferande är II-versionernas snabbare seriebildstagning och vassare AF ganska lågt prioriterat. Det borde därför vara fiffigt att spara ett gäng tusenlappar och köpa en beggad Z7 snarare än en Z7II. I och med att sensorn är samma borde bildkvaliteten vara densamma, tänker jag, men texten ovan säger något annat.

Jag ringde en på Cyberphoto som sa att texten stämmer. “Det sitter samma sensor i massor av kameror, men som ger olika bildkvalitet”, typ. Sedan frågade jag en i Scandinavian Photos butik som såg ut som ett frågetecken när jag beskrev Cyberphotos text. Någon här som kan bringa klarhet?

En mer allmän fråga. Tanken med uppgraderingen är dels att få VR i kamerahuset, vinklingsbar skärm och lite annat, men det är också en vag idé om att mina bilder förtjänar en bättre sensor än den i min tio år gamla D600. Inte minst är det i situationer med svagt ljus som jag hoppas på bättre dynamiskt omfång, iso-prestanda och dylikt. Men är det någon himmelsvid skillnad mellan en sensor från 2012 och en från 2018 (som ju återigen är samma i I- och II-versionerna) på den punkten?
Bildmässigt ser du ingen skillnad. Det jag har använt är nog att ii tar SD kort, annars tror jag inte jag märkt något. II har större buffert så kanske har den använts någon gång. Jag hade hoppats att det skulle komma några fantastiska uppdatering till II, men det har det inte blivit än

 
AF-C, Wide-L. Alltså autofokus i en liten fyrkant. Det var faktiskt inte så omöjligt som man kan tro då dessa "bin" eller vad det nu är uppför sig likt kolibri, att de hovrar stilla i någon sekund tills de förflyttar sig spikrakt och stannar i luften.
...
Såna "bin" heter blomflugor.
 
Hej!

Jag funderar på att byta upp mig från min D600 till en Z-modell och köra mina gamla objektiv med FTZ-adapter. Har dock en fråga om Cyberphotos bildtext till Z6II och Z7II:

“Det handlar bl a om sensorerna, som är desamma i version II som version I av respektive modell.”

I samma text om version II står det senare:

“… att modellerna nu fått dubbla Expeed-processorer, istället för en enkel. Detta får följdverkningar på flera områden i kamerans funktion, bl a BILDKVALITET, autofokusprestanda, seriebildtagning och videofunktion.”

Jag plåtar inte fåglar och finner sport så tråkigt att det inte borde plåtas alls. För mitt stillsamma stads- och landskapsfotograferande är II-versionernas snabbare seriebildstagning och vassare AF ganska lågt prioriterat. Det borde därför vara fiffigt att spara ett gäng tusenlappar och köpa en beggad Z7 snarare än en Z7II. I och med att sensorn är samma borde bildkvaliteten vara densamma, tänker jag, men texten ovan säger något annat.

Jag ringde en på Cyberphoto som sa att texten stämmer. “Det sitter samma sensor i massor av kameror, men som ger olika bildkvalitet”, typ. Sedan frågade jag en i Scandinavian Photos butik som såg ut som ett frågetecken när jag beskrev Cyberphotos text. Någon här som kan bringa klarhet?

En mer allmän fråga. Tanken med uppgraderingen är dels att få VR i kamerahuset, vinklingsbar skärm och lite annat, men det är också en vag idé om att mina bilder förtjänar en bättre sensor än den i min tio år gamla D600. Inte minst är det i situationer med svagt ljus som jag hoppas på bättre dynamiskt omfång, iso-prestanda och dylikt. Men är det någon himmelsvid skillnad mellan en sensor från 2012 och en från 2018 (som ju återigen är samma i I- och II-versionerna) på den punkten?
Det går så mycket snack och rykten om detta. Givetvis sitter inte jag heller med sanningen. Men så här ser jag på din fundering: jag hade själv D600 med ett antal fasta gluggar och var supernöjd med i stort sett allt. Jag bytte till Z6 när den kom ut i slutet av 2018. Jag fick mig också till livs att det är samma sensor. Det kanske det är, men bildkvaliteten fick sig en tydlig knuff framåt. Helt klart. Plus att AF blev mer precis jämfört med dslr-tekniken vilket på sitt sätt bidrar till skärpeintrycket. Jag har inte för en sekund ångrat bytet till Z6. Inte heller har jag förstått kritiken om bara en kortplats. Har inte haft minsta problem med Z6:an, inte heller med någon kamera jag haft innan. Som du förstår resonerar jag om Z6 första varianten. Det som kom efter har jag inte provat, men är lugnt säker på att allt blivit än bättre, om nu möjligt. Om du tänker dig byta, gör det!
 
Hej!

Jag funderar på att byta upp mig från min D600 till en Z-modell och köra mina gamla objektiv med FTZ-adapter. Har dock en fråga om Cyberphotos bildtext till Z6II och Z7II:

“Det handlar bl a om sensorerna, som är desamma i version II som version I av respektive modell.”

I samma text om version II står det senare:

“… att modellerna nu fått dubbla Expeed-processorer, istället för en enkel. Detta får följdverkningar på flera områden i kamerans funktion, bl a BILDKVALITET, autofokusprestanda, seriebildtagning och videofunktion.”

Jag plåtar inte fåglar och finner sport så tråkigt att det inte borde plåtas alls. För mitt stillsamma stads- och landskapsfotograferande är II-versionernas snabbare seriebildstagning och vassare AF ganska lågt prioriterat. Det borde därför vara fiffigt att spara ett gäng tusenlappar och köpa en beggad Z7 snarare än en Z7II. I och med att sensorn är samma borde bildkvaliteten vara densamma, tänker jag, men texten ovan säger något annat.

Jag ringde en på Cyberphoto som sa att texten stämmer. “Det sitter samma sensor i massor av kameror, men som ger olika bildkvalitet”, typ. Sedan frågade jag en i Scandinavian Photos butik som såg ut som ett frågetecken när jag beskrev Cyberphotos text. Någon här som kan bringa klarhet?

En mer allmän fråga. Tanken med uppgraderingen är dels att få VR i kamerahuset, vinklingsbar skärm och lite annat, men det är också en vag idé om att mina bilder förtjänar en bättre sensor än den i min tio år gamla D600. Inte minst är det i situationer med svagt ljus som jag hoppas på bättre dynamiskt omfång, iso-prestanda och dylikt. Men är det någon himmelsvid skillnad mellan en sensor från 2012 och en från 2018 (som ju återigen är samma i I- och II-versionerna) på den punkten?

Det är ju just ISO-prestanda, dynamiskt omfång och upplösning som är största skillnaden mellan sensorer och nyare sensorer är ju såklart bättre på dessa punkter. När det gäller bildkvalitén i övrigt dock så är ju som alltid objektiven viktigare än sensorn. Z-objektiven är överlag bättre än F-objektiven, i synnerhet S-line objektiven som håller mycket hög optisk klass.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.