Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Ryktas ju om att 400/4.5 kommer bli billigare än 100-400, men vi får väl se hur det de facto blir i svenska butiker. Lite synd att den är 400 dock, hade gärna sett en 500 prime i alla fall, men det blir ju såklart mycket dyrare. Jag tror inte jag hade klarat mig så bra på 400mm för fågelfoto, så då sätts ju hoppet till att 1.4-konvertern fungerar kanon och inte reducerar skärpa något nämnvärt.
 
Ryktas ju om att 400/4.5 kommer bli billigare än 100-400, men vi får väl se hur det de facto blir i svenska butiker. Lite synd att den är 400 dock, hade gärna sett en 500 prime i alla fall, men det blir ju såklart mycket dyrare. Jag tror inte jag hade klarat mig så bra på 400mm för fågelfoto, så då sätts ju hoppet till att 1.4-konvertern fungerar kanon och inte reducerar skärpa något nämnvärt.
Jag skulle kunna leva med en 400/4,5 till en välfungerande DX kamera på en 30Mpix. Tyvärr så har de släppte en Z30 som jag inte har någon längtan till, får se hur Z70 blir. Z8 med 60Mpix kan ju också fungera men gissar att priset blir runt 50k
 
Jag skulle kunna leva med en 400/4,5 till en välfungerande DX kamera på en 30Mpix. Tyvärr så har de släppte en Z30 som jag inte har någon längtan till, får se hur Z70 blir. Z8 med 60Mpix kan ju också fungera men gissar att priset blir runt 50k

Ja det är väl alternativet i så fall! VI får väl se om dom planerar att lansera någon D500-motsvarighet till Z-systemet i framtiden. Det skulle ju kunna locka lite. :D
 
400mm f4.5 har närgräns på 2.5 meter medan 100-400 har närgräns på 0.75-0.98 meter. Testade och fotade med Z 100-400 mot flygande bi liknande saker och fångade deras vingar i tiden på 1/32000 sek med Z9. Mycket dålig bildkvalité på ISO 6400 i solljus men bara för att pröva och man kommer ju väldigt nära med z 100-400. Fjärilar lär man ju kunna fota när de dyker upp (med bättre inställningar :) ). Fotat med autofokus och 20 bilder i sekunden.
Imponerande, trotts bildkvaliteten! Måste fråga vilken inställning du använt för Mätning, Fokusläge och Fokusområde?
 
400mm f4.5 har närgräns på 2.5 meter medan 100-400 har närgräns på 0.75-0.98 meter. Testade och fotade med Z 100-400 mot flygande bi liknande saker och fångade deras vingar i tiden på 1/32000 sek med Z9. Mycket dålig bildkvalité på ISO 6400 i solljus men bara för att pröva och man kommer ju väldigt nära med z 100-400. Fjärilar lär man ju kunna fota när de dyker upp (med bättre inställningar :) ). Fotat med autofokus och 20 bilder i sekunden.
Det var ju tråkigt med närgränsen, inte så mycket bättre med 500/5,6 som är 3m. Jag kryper runt en del med 300/4 och fotograferar fjärilar mm. Det lutar åt att man får behålla 300/4pf som har 1,4m och med TC1,4 så är det både bra skärpa och ett smidigt system att krypa runt med. Nackdelen är att TC1,4 inte går bra ihop med Z6, men man kan ju hoppas att nya Z modeller klarar TC bättre, såsom Z9.
 
Sitter här och väntar på min nya Z7 som förhoppningsvis kommer imorgon :love: Och idag fick jag mitt Z 105/2.8 makro som jag ivrigt längtar efter att få använda :love:

Nu funderar jag bara på hur det är med firmwaren på Z7:an. Finns det nån chans att den redan har senaste firmwaren? De la ju till stöd för 105mm makrot i 3.31, men vad händer egentligen om man kör med äldre firmware? Får man ingen kommunikation mellan kamera och objektiv alls då eller handlar det mer om att AF och stabilisering inte funkar optimalt?
Har ej nån kortläsare till cfexpress än och kan därför inte uppdatera.
 
Du kan också uppdatera via Nikons app Snapbridge.
Fungerar det på Z6/Z7 har för mig att det kom med Z6/Z7ii? men det kan ju ha kommit uppdatering till Z6/7? Jag har enbart kört via SD kortet, men jag har II

Vad jag vet så går det inte på Z6/Z7.

Tycker det är så kasst att det fortfarande ska vara så omständigt att uppdatera firmware. Man borde ju kunna göra det direkt i kameran via wifi.

Fick dock inte min Z7 idag ändå :( Det hela verkar lite skumt :confused: Beställde från Nikons egna butik och paketet skickades med UPS från Nederländerna och idag står det att det "levererats" till Borås..? Bor typ 20 mil ifrån Borås..
 
Vad jag vet så går det inte på Z6/Z7.

Tycker det är så kasst att det fortfarande ska vara så omständigt att uppdatera firmware. Man borde ju kunna göra det direkt i kameran via wifi.

Fick dock inte min Z7 idag ändå :( Det hela verkar lite skumt :confused: Beställde från Nikons egna butik och paketet skickades med UPS från Nederländerna och idag står det att det "levererats" till Borås..? Bor typ 20 mil ifrån Borås..

Omständligt vet jag inte om jag tycker att det är. Problemet är ju bara att folk inte har någon kortläsare för XQD/CFexpress. Detta hade inte varit något problem om man inte fått för sig att ta bort funktionen att kamerorna kunde fungera som en ren masslagringsenhet heller, men det är väl typ 15 år sedan så det är nog lite av en förlorad strid.

Det som verkligen är omständligt är tillverkare som envisas med att man måste hålla på och installera program, drivrutiner osv på en kompatibel dator för att kunna uppdatera kameran inkopplad med kabel. Sony har väl tagit sitt förnuft till fång på de allra senaste modellerna, men det finns väl andra som fortfarande inte har gjort det.
 
Omständligt vet jag inte om jag tycker att det är. Problemet är ju bara att folk inte har någon kortläsare för XQD/CFexpress. Detta hade inte varit något problem om man inte fått för sig att ta bort funktionen att kamerorna kunde fungera som en ren masslagringsenhet heller, men det är väl typ 15 år sedan så det är nog lite av en förlorad strid.

Det som verkligen är omständligt är tillverkare som envisas med att man måste hålla på och installera program, drivrutiner osv på en kompatibel dator för att kunna uppdatera kameran inkopplad med kabel. Sony har väl tagit sitt förnuft till fång på de allra senaste modellerna, men det finns väl andra som fortfarande inte har gjort det.

Det tycker jag iaf. Det känns väldigt förlegat att behöva dra in firmware-filen manuellt på ett minneskort för att uppdatera. Det hade varit smidigare att bara kunna uppdatera direkt i kameran. Borde inte direkt vara svårt att implementera heller tycker jag.
 
Tycker det är så kasst att det fortfarande ska vara så omständigt att uppdatera firmware. Man borde ju kunna göra det direkt i kameran via wifi.
Jag kan mycket väl förstå det.
Säg att du står på en fotbollsmatch med andra krediterade fotografer.
Plötsligt börjar din kamera att ladda ner virus o du kommer hem utan bilder o förlorat din inkomst.
 
Jag kan mycket väl förstå det.
Säg att du står på en fotbollsmatch med andra krediterade fotografer.
Plötsligt börjar din kamera att ladda ner virus o du kommer hem utan bilder o förlorat din inkomst.

Öh... vart ska det viruset komma ifrån då hade du tänkt? Tror inte ens jag hört talas om virus till kameror. Måste vara en väldigt liten nisch inom virus-utveckling i så fall :p
Jag menar dock självfallet att man slår på wifi när man ska uppdatera och sen ansluter kameran till tillverkarens server över en krypterad anslutning.
 
Öh... vart ska det viruset komma ifrån då hade du tänkt? Tror inte ens jag hört talas om virus till kameror. Måste vara en väldigt liten nisch inom virus-utveckling i så fall :p
Jag menar dock självfallet att man slår på wifi när man ska uppdatera och sen ansluter kameran till tillverkarens server över en krypterad anslutning.
Från den fotograf som kunde sälja bilder....
 
Från den fotograf som kunde sälja bilder....

Utveckla virus för att sno bilder eller eliminera konkurrensen låter ju som nåt fotografer ägnar sig åt :p
Sen för att ens kunna överföra nåt överhuvudtaget så måste man ju dock till att börja med upprätta en anslutning antingen med ett trådlöst nätverk eller direkt med en annan enhet. Det är ju inte så att man bara automagiskt kan överföra saker hur som helst.

Dessutom är sättet att uppdatera på som jag pratar om nästan identiskt med hur man redan kan göra med smartphone-apps, men med skillnaden att man tar bort mellanhanden. Så då borde ju folk redan få virus via den metoden? :)
 
Imponerande, trotts bildkvaliteten! Måste fråga vilken inställning du använt för Mätning, Fokusläge och Fokusområde?

AF-C, Wide-L. Alltså autofokus i en liten fyrkant. Det var faktiskt inte så omöjligt som man kan tro då dessa "bin" eller vad det nu är uppför sig likt kolibri, att de hovrar stilla i någon sekund tills de förflyttar sig spikrakt och stannar i luften. Jag prövade även manuell fokus på samma sätt som när jag fotar macro, men då slant jag och fick blurriga bilder. Det svåra var att hinna se dem i sökaren innan de flyttat sig.

Här är ett videoklipp där jag filmat av min bildskärm på bilderna.

 
Några tankar om Z6II som fågelkamera, en slutsats är att med något snabbare objektiv så fungerar den acceptabelt till fågel, den sveper väldigt sällan utan bestämmer snabbt var den ska sätta fokus, vilket inte alltid är helt rätt. Min D500 tappar istället fokus snabbare på flygande och börja svepa vilket inte är bra det heller.

 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.