Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Har installerat den nya FW till Z6ii nu och jag har inte än sett några förbättringar. Testade med mitt problem att den har svårt att fokusera till något som är närmare än vad fokus är inställt på, och det är samma nu. Särskilt tydligt med makro, att är fokus bakom så säger den OK och viftar grönt utan att flytta fokus i kanske 25% av fallen, men ligger fokus före så sätter den fokus varje gång. Det har nu blivit en vana att skruva fokus mot närgräns innan man börjar för att hjälpa kameran. Är väl bara att hoppas att framtida Z8 och Z9 har blivit bättre
 
Intressant med nya teleobjektiv till Z-kameran, såsom den nu publicerade Z4oo/4,5S. Men jag väntar fortfarande tålmodigt på en Z 70-200/4S, anpassat för "vanligt folk"!
 
Jag väntar nog i första hand på ett vettigt kamerahus. Kom att tänka på att jag var ute i förra veckan och fotograferade med Z6ii och 70-200/4, hade AF-S och en punkt. Den ville inte sätta fokus på objektet utan när jag hade satt fokus manuellt på objektet så gick det inte att trycka av, däremot gick det fint att trycka av när objektet inte var i fokus 😂.

men 400/4,5 kan nog vara en framtida kandidat om den hamnar under 50k
 
Jag sätter allt mitt hopp till Z8+200-600. :p Om jag inte slutar fota fåglar förstås, då har jag gärna en vanliga Z6:a igen! Gud vad jag saknar den kameran.
 
Nu har jag redan 100-400. Tror ni 400mm f4.5 blir dyrare än 32 tusen? Känns drygt att byta glugg, men väger den under ett kilo blir man sugen.
 
Nu har jag redan 100-400. Tror ni 400mm f4.5 blir dyrare än 32 tusen? Känns drygt att byta glugg, men väger den under ett kilo blir man sugen.
Jag hoppas på detta, när jag hade min AF-S 100-400/4.5-5.6G använde jag den mest på 400mm och nu med nästan en stop bättre ljusstyrka är jag kandidat på denna om den inte åker iväg prismässigt.
 
Nu har jag redan 100-400. Tror ni 400mm f4.5 blir dyrare än 32 tusen? Känns drygt att byta glugg, men väger den under ett kilo blir man sugen.
Den väger ju 1,25kg så något lättare än 100-400. Men priset, 32k låter nästan för bra, kanske 40? 500/5,6 i F kostar väl runt 40 något längre men ljussvagare. Mycket hänger väl på skärpekurvan, skulle den vara något extra så kan den nog få kosta lite extra
 
Vad är det du saknar i Sony som finns med Z6?

Allt. :p Jag tycker Sony-filerna ser så digitala ut på något sätt. Det är svårt att förklara. Sen saknar jag bara känslan i Z6:an, den var så skön att hålla i. Menyerna var begripliga också, haha.

Det enda som känns lite enklare med Sony A7 III jämfört med Nikon Z6 är att tracka fåglar i luften, Men jag vettefan om den i verkligheten ger fler keepers.

Tycker också att kameran känns jävligt B jämfört med Nikon Z6 som kändes gedigen och proffsig. Jag är rädd att min A7III kommer gå sönder vilken dag som helst eller att slutaren kommer fastna i något skumt läge. :p
 
Allt. :p Jag tycker Sony-filerna ser så digitala ut på något sätt. Det är svårt att förklara. Sen saknar jag bara känslan i Z6:an, den var så skön att hålla i. Menyerna var begripliga också, haha.

Det enda som känns lite enklare med Sony A7 III jämfört med Nikon Z6 är att tracka fåglar i luften, Men jag vettefan om den i verkligheten ger fler keepers.

Tycker också att kameran känns jävligt B jämfört med Nikon Z6 som kändes gedigen och proffsig. Jag är rädd att min A7III kommer gå sönder vilken dag som helst eller att slutaren kommer fastna i något skumt läge. :p
Det stärker väl tron att man ska stanna inom Nikon, även om min Af beter sig lite underligt ibland så får man glädjas åt de gånger den sätter den rätt :). Det ska visst släppas en ny Z i DX utförande snart, men det är väl för mycket att hoppas att den ska få någon AF kapacitet från Z9. Önskar prestandan i Z9 men i ett mer Z6 likt skal
 
Det stärker väl tron att man ska stanna inom Nikon, även om min Af beter sig lite underligt ibland så får man glädjas åt de gånger den sätter den rätt :). Det ska visst släppas en ny Z i DX utförande snart, men det är väl för mycket att hoppas att den ska få någon AF kapacitet från Z9. Önskar prestandan i Z9 men i ett mer Z6 likt skal

Ja, de fokusproblem du beskriver var inget jag märkte av med min Z6a i alla fall, så jag vettetusan. ;D Klart att den kan jaga och sätta fel ibland men inget jag svor över vad jag kan minnas såhär i efterhand. Givetvis romantiserar man säkert lite nu också och råkar glömma bort en del skit. :p
 
Det stärker väl tron att man ska stanna inom Nikon, även om min Af beter sig lite underligt ibland så får man glädjas åt de gånger den sätter den rätt :). Det ska visst släppas en ny Z i DX utförande snart, men det är väl för mycket att hoppas att den ska få någon AF kapacitet från Z9. Önskar prestandan i Z9 men i ett mer Z6 likt skal
Efter några års användning känner jag mig fortfarande novis på min Z7, men jag undrar om inte dina fokusproblem, i vissa fall, kan beror på inställningen av AFS-/AFC-prioritet? Slutare eller fokus (a1 och a2).
 
Efter några års användning känner jag mig fortfarande novis på min Z7, men jag undrar om inte dina fokusproblem, i vissa fall, kan beror på inställningen av AFS-/AFC-prioritet? Slutare eller fokus (a1 och a2).
Jag har slutare på AF-C och fokus på AF-S, så har jag ju haft det i typ 15 år. Men visst, att det inte går ju att trycka av beror ju på att den har fokusprioritet. Kom på att jag skulle testa något annat, att se vad som händer om jag håller fokuspunkten något över/under/vänster/höger om objektet. Det är ju något med att den verkar tro att fokus är OK och ska ligga på bakgrunden, om AFpunkten kan ligga ”fel” i sökaren. När den hade denna period att den endast gick att ta en bild då fokus låg på bakgrunden som jag nästan skrattade åt den, så dum den va, så provade jag också den lilla punkten pin eller vad den heter, men den var inte bättre. Verkar som det är något bättre med vissa objektiv, har väl nästan aldrig eller iaf väldigt sällan missat någon bild pga detta då det är extrema skillnader mellan mitt objekt som är helt ur fokus och bakgrunden i fokus. Det är nog också detta som är huvudproblemet att om man har ett objekt som endast tar upp 5% av bilden men täcker mer än väl AF rutan att man då har en bakgrund med 95% i fokus, att kameran då anser att 95% i fokus är mer än 5% 😂, men jag tar ju en hel del sådana bilder med enbart en liten del i fokus och huvuddelen av bilden ur fokus


Edit, nä det har inget att göra med fokuspunkten skulle ligga ”fel”, utan om en stor del av bilden är i fokus eller inte.

- Om hela bakgrunden är i fokus och mitt objekt är helt ur fokus, nästan inte ens syns i sökaren pga att det är så oskarpt så struntar kameran i att fokuspunkten är ur fokus.

- Om jag med avståndsringen närmar mig fokus på objektet, så att objektet framträder bättre, då rör sig AF och sätter fokus

- Om jag har fokus framför objektet, då är nästan inget i fokus, då försöker kameran svepa mot oändligheten och sätter rätt fokus på objektet när den kommer dit.
 
Senast ändrad:
Jag hade gärna tagit en Z9/Z8 utan batterigreppet. Det är väl det enda som jag ogillar med Z9. Jag använder det sällan, och när jag väl gör det så glömmer jag avaktivera avtryckaren när jag ska flippa tillbaka till horizontellt läge så några gånger har jag kommit åt den andra avtryckaren utan att det varit meningen. Men det är väl en vanesak.
 
400mm f4.5 har närgräns på 2.5 meter medan 100-400 har närgräns på 0.75-0.98 meter. Testade och fotade med Z 100-400 mot flygande bi liknande saker och fångade deras vingar i tiden på 1/32000 sek med Z9. Mycket dålig bildkvalité på ISO 6400 i solljus men bara för att pröva och man kommer ju väldigt nära med z 100-400. Fjärilar lär man ju kunna fota när de dyker upp (med bättre inställningar :) ). Fotat med autofokus och 20 bilder i sekunden.
 

Bilagor

  • 001.jpg
    001.jpg
    3.8 MB · Visningar: 48
  • 002.jpg
    002.jpg
    1.1 MB · Visningar: 45
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.