Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Fungerar det inte bättre med Area-AF för den typen av motiv?
Eller kanske pinpoint istället för single-point för bättre precision?
Pinpoint alla dar i veckan med sådant motiv, har inte missat en exponering någonsin p g a avvikelser i autofokussystemet vid landskapsfotografering där jag använder pinpoint/MF ca 50/50 vid.

Känner faktiskt inte igen mig i beskrivningarna vad gälla Z och AF, kör sedan ganska nyligen med en Z7 (gen 1) och tycker den hänger med bra vid moderat aktion.

I bifogad fil: gärdsmyg landar i grenverk framför mig, tar fyra kort inom 14 sekunder, de sitter alla där de ska trots grenverk, svagt ljus, rörelse, mekanisk slutare och handhållet. AF-C, single point, H* .

Fotot i sig ingt att ha, mest förströelse och se om det går (en gärdsmyg är väldigt liten ska sägas - här upptar den cirka 1,1% av bildytan).Z7I_1692.jpg
 
Nikon Z6II med blixt i studio med blixtkabel. Vill andvända 125/sek bl. 16 .

Hur göra i Nikon Z6 II för att sökarebild skall " förbli fullt ljus" som i min dslr-kamera ? Någon inställning i kamera för fullt ljus i monitor ?
 
Nikon uppdaterar mjukvaran i Z9 till 2.0 och öser på med en del nya funktioner.

De uppdaterar också Z6/Z7 II till 1.40 bl a avseende något som ska minska benägenheten i en del lägen för kameran att fastna på bakgrunden. Eventuellt något för pdahlen .

"In addition, firmware version 1.40 for the Nikon Z 7II and Z 6II has improved AF performance. This update will enhance the stability of the AF, preventing the focus point from unintentionally moving to the background."


Kommer den 20/4 enligt pressmeddelandet.
 
Nikon uppdaterar mjukvaran i Z9 till 2.0 och öser på med en del nya funktioner.

De uppdaterar också Z6/Z7 II till 1.40 bl a avseende något som ska minska benägenheten i en del lägen för kameran att fastna på bakgrunden. Eventuellt något för pdahlen .

"In addition, firmware version 1.40 for the Nikon Z 7II and Z 6II has improved AF performance. This update will enhance the stability of the AF, preventing the focus point from unintentionally moving to the background."

Kommer den 20/4 enligt pressmeddelandet.
Fantastiskt, då kanske det ändå gjorde någon nytta att jag överöste Nikon med exempelbilder.

Om det nu är mitt problem de fixat, mitt var mer att den fastnade i bakgrunden inte att den gick till den. Men all uppdatering av AF är uppskattat
 
Kan någon vänligen länka till en bra kurs om olika möjligheter att ställa in fokus på en z7ii? Jag har haft kameran sedan i somras men känner att jag fortfarande famlar bland alla alternativ.
Det var inte nödvändigtvis bättre förr, men det var åtminstone enklare.
 
Kan någon vänligen länka till en bra kurs om olika möjligheter att ställa in fokus på en z7ii? Jag har haft kameran sedan i somras men känner att jag fortfarande famlar bland alla alternativ.
Det var inte nödvändigtvis bättre förr, men det var åtminstone enklare.

Nu var det ett tag sedan, men jag har sett videon och läst boken



Hos Nikon USA kan man ladda ner några fler manualer än från den svenska

 
Tänkte köpa en Z7 från e-infinity alternativt panamoz, men de har ju inte haft några i lager på länge och verkar aldrig få in några heller ☹ Nån som vet om det finns nån annan butik med snarlika priser som skickar inom EU och som faktiskt har den i lager?
 
Är det någon som har någon uppfattning om hur långt handlarna kommit med att beta av köerna till Z9?

Har en känsla av att det inte passerat årsskiftet ännu..
 
Är det någon som har någon uppfattning om hur långt handlarna kommit med att beta av köerna till Z9?

Har en känsla av att det inte passerat årsskiftet ännu..

Jag beställde från Nikon i februari. De hade försökt att dra summan från mig förra veckan, men då jag ej hade pengarna på mitt kreditkort så fick jag mail att ett nytt försök görs vid nästa påfyllnad av z9or, och har jag inte pengar på kortet då så avbryts ordern. Så nu sitter jag och väntar med pengarna. Jag brukar vilja ha så litet belopp på kortet som möjligt i vanliga fall om något skulle inträffa. Dåligt system, hade gärna velat kunna betala in på en gång.
 
Jag beställde från Nikon i februari. De hade försökt att dra summan från mig förra veckan, men då jag ej hade pengarna på mitt kreditkort så fick jag mail att ett nytt försök görs vid nästa påfyllnad av z9or, och har jag inte pengar på kortet då så avbryts ordern. Så nu sitter jag och väntar med pengarna. Jag brukar vilja ha så litet belopp på kortet som möjligt i vanliga fall om något skulle inträffa. Dåligt system, hade gärna velat kunna betala in på en gång.

Inte så farligt ändå, är du NPS?

Om inte annat kunde de väl gett en lite förvarning och meddelat att "den XX/X kommer vi dra pengarna från ditt konto", tror att det är långt i från alla som har 65´ på kortet konstant..
 
Inte så farligt ändå, är du NPS?

Om inte annat kunde de väl gett en lite förvarning och meddelat att "den XX/X kommer vi dra pengarna från ditt konto", tror att det är långt i från alla som har 65´ på kortet konstant..

Nope, jag är en hobbyfotograf. Ja ett headsup vore lägligt dagen innan typ.
 
Jag beställde från Nikon i februari. De hade försökt att dra summan från mig förra veckan, men då jag ej hade pengarna på mitt kreditkort så fick jag mail att ett nytt försök görs vid nästa påfyllnad av z9or, och har jag inte pengar på kortet då så avbryts ordern. Så nu sitter jag och väntar med pengarna. Jag brukar vilja ha så litet belopp på kortet som möjligt i vanliga fall om något skulle inträffa. Dåligt system, hade gärna velat kunna betala in på en gång.
Skaffa ett kreditkort så slipper du reservera pengar i onödan.
 
Är det någon som har någon uppfattning om hur långt handlarna kommit med att beta av köerna till Z9?

Har en känsla av att det inte passerat årsskiftet ännu..
Enligt Nikonrumors är det cirka tio månaders väntetid om man inte är registrerad som yrkesfotograf (NPS).
 
Senast ändrad:
Enligt Nikonrumors är det cirka tio månaders väntetid om man inte registrerad som yrkesfotograf.

Tvivlar starkt att vi är på den nivån i Sverige, vet att handlare kunnat leverera till NPS samma dag som de beställt.
Och i värsta fall skickar jag in min NPS-ansökan, har bara inte kommit mig för att göra det.
 
Då förstår jag inte vad problemet är. Har du för lite kredit på kortet för att täcka inköpet? Be kortutgivaren att höja kreditgränsen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.