Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Fast som jag hörde någon på Youtube säga - om Lensbaby, 7artisans, Viltrox och alla andra mindre tillverkare kan göra autofokus-objektiv till RF och Z så borde väl Tamron och Sigma kunna "knäcka koden" också. :p

Sen är det säkert absolut möjligt att Nikon köpt konstruktionen. Det är nog det mest troliga än att Tamron skulle vara någon slags spökproducent åt Nikon. :D Eller har dom någon historia av att arbeta ihop på det sättet?

Det är nog mer samarbete mellan de japanska märkena än vi förstår. Vad jag minns nu så har det hänt att Nikon lagt ut produktionen. Det här är ju förstås länge sedan men för många år sedan hade Nikon en 75-150 zoom som var mycket bra. Tror det var Tamron som gjorde den. Det har säkert hänt med andra objektiv också.
Cosina är ett företag som gör en hel del optik åt andra.

Med tanke på att det är den äldre generationen av Tamron kan det tänkas att AF ligger en bit efter 24-70S, det och de extra 4mm i korta änden är värt väldigt mycket för mig personligen och jag skulle troligen köpa 24-70 före 28-75 även fast den är betydligt dyrare. Att skärpan är likvärdig gör ingen större skillnad, det finns andra egenskaper som är nog så viktiga (om skärpan är tillräckligt bra).

Enda fördelen jag ser med 28-75 f2.8 är att den är lättare och billigare.

Annars ser jag bara nackdelar. Jag har redan 24-70 f2.8s så kommer absolut inte byta.

Jag byte in min 24-70/4S mot 24-120/4S, eftersom den inte finns på lager i landet köpte jag 14-30/4S att ha något vidvinkel/ "normalt"... nu väntar spännande på 24-120/4S...

Skulle vilja se test mellan 200-400/4 VR2 och den nya 100-400Z, speciell intressant i 300-400 rangen, skärpa och AF är av intresse...

Såg på nyårsafton att Kameradoktorn hade 105mm Z Micro i lager och beställde därifrån istället. Kommer till mig idag! Den finns fortfarande i lager.

Jag tryckte nästan på köpknappen. Om de haft klarna skulle jag ha genomfört köpet.
Men så kom jag på att jag inte behöver den.

Jag kommer köpa ett laowa 2x macro i stället. Sen äger jag ju 105mm f1.4 för porträtt så behovet saknas. Men det var nära där. :)

Såg på nyårsafton att Kameradoktorn hade 105mm Z Micro i lager och beställde därifrån istället. Kommer till mig idag! Den finns fortfarande i lager.
Stort tack för tipset. Har just beställt. Jag ska avboka beställningen hos Götaplatsen Foto så fort jag har fått besked om att det är skickat. GF är bra på mycket men inte på Nikon.

Han verkar ha någon slags "deal" med NIKON, han visar också den nya 400/2.8S med TC 1.4...inte i detta video men på Instagram...

Senast ändrad:
Börjar bli jämnt i toppen gällande autofokus och alla finesserna, men Sony har ju även dessa lyxprylar i lägre segment inom budgettar som vi dödliga har råd med. :D Nikon är väl sämst där tyvärr.

Börjar bli jämnt i toppen gällande autofokus och alla finesserna, men Sony har ju även dessa lyxprylar i lägre segment inom budgettar som vi dödliga har råd med. :D Nikon är väl sämst där tyvärr.

Jag tror att vi inom det närmsta framtid kommer att se uppdateringen av Z6II/ Z7II modellerna. Nu ligger mjukvara på 1.XX medan Z6/ Z7 har 3.XX. Något mer ska man kunna dra ur ifrån det dubbla processerna i II gen. a Z-orna.

Min 24-120/4S är skickad i fredags från Umeå. Det kommer att bli intressant att testa denna...
Z 24-120/4S börjar kännas som ett intressant objektiv. Hoppas att du vill vara vänlig att lämna ett omdöme här på tråden när du testat ditt fynd. Framförallt skulle jag gärna vilja veta hur du värderar det utökade spannet från 70 till 120 mm (jämfört med Z24-70/4S). Håller optiken samma höga kvalitet även för den utökade brännviddsdelen? Är det värt pengarna?

Gissar att Z6II och Z7II efterföljare kommer ut i slutet på året i bästa fall. Utöver det så har vi Z5 och Z50 som kommer få efterföljare. Vem vet, kanske D500 efterföljare kommer med på APS-C tåget. Har svårt att tänka mig att Nikon endast kommer ha en modell med APS-C.

Hur som om vi utgår ifrån det som finns just idag så vilken kamera mellan A1 och Z9 tror du kommer ha optimerat mjukvaran bäst om ett år från dagens firmware?

Är nog som så redan nu oavsett fabrikat (R3, A1 och Z9) att det är objektivet som är begränsningen gällande snabb AF.

Mina tankar så här sent på kvällen.

Är nog som så redan nu oavsett fabrikat (R3, A1 och Z9) att det är objektivet som är begränsningen gällande snabb AF.

Mina tankar så här sent på kvällen.

Begränsningar för AF, men borde väl gå att lösas via firmware på objektiven då?

Nikon Z optik är ju mycket vänlig mot videofilmare jämfört med F mount.
Hade det kanske varit bättre fotomässigt om otpiken inte var byggd för det och då få snabbare AF? Borde Nikon ha släppt filmversion av optiken och foto version?

Begränsningar för AF, men borde väl gå att lösas via firmware på objektiven då?

Nikon Z optik är ju mycket vänlig mot videofilmare jämfört med F mount.
Hade det kanske varit bättre fotomässigt om otpiken inte var byggd för det och då få snabbare AF? Borde Nikon ha släppt filmversion av optiken och foto version?
Som jag förstått det så använder Nikon äldre teknik i sina AF-motorer jämfört Canon och Sony, så det är nog inte så enkelt som en firmware fix.

Men det ryktas ju att det nya 400mm kommer få nyutvecklade motorer, de lär ju sitta i alla kommande (high-end åtminstone) objektivt framöver i så fall.

Stepper-motorer är inte äldre eller sämre teknik i sig själv vs linjära vad jag vet. Det är lite av en myt som DPR kör med utan förklara sig. De är heller inte inherent långsammare, det finns bra och dåliga steppers, liksom det finns bra och dåliga linjära. De linjära motorerna kan ha sämre hållbarhet än steppers och utveckla glapp. Finns för och nackdelar med allt. Något som fotosidan kunde belysa kanske?

Z 24-120/4S börjar kännas som ett intressant objektiv. Hoppas att du vill vara vänlig att lämna ett omdöme här på tråden när du testat ditt fynd. Framförallt skulle jag gärna vilja veta hur du värderar det utökade spannet från 70 till 120 mm (jämfört med Z24-70/4S). Håller optiken samma höga kvalitet även för den utökade brännviddsdelen? Är det värt pengarna?

Ska imorgon till Halmstad och fota en handbollsmatch, kanske blir några bilder från 24-120...återkommer...känslan är i alla fall mer som 24-70/2.8S än 24-70/4S...bättre byggd...

14-30 F4 och 24-70 F4 har ju sådant att man måste snurra om optiken innan man börjar fota vilket blir lite drygt i längden, men det gör dem kompaktare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar