smislo
Aktiv medlem
Under 3kgVad väger den? Enligt Jared Polin är den lätt. Men nej, jag har bokat 100-400 men var sent ute så den lär jag väl inte ens få i år.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Under 3kgVad väger den? Enligt Jared Polin är den lätt. Men nej, jag har bokat 100-400 men var sent ute så den lär jag väl inte ens få i år.
Inbyggd telekonverter på köpet!Nikkor z 400/2,8 kan nu förbeställas. 165 000 kr. Jag får nog avvakta kvällens lottodragning…
Nikon uppger ca 6,5 pounds/2950 g, vilket är ungefär i linje med Canons (samma objektiv finns både som EF och RF) och Sonys. Det blir en rätt hyfsad bantning från det senaste till F-fattningen som väger 3,8 kg, men det är snart åtta år gammalt. Ändå var det en rejäl bantning från föregångarna.Under 3kg
Vad väger den? Enligt Jared Polin är den lätt. Men nej, jag har bokat 100-400 men var sent ute så den lär jag väl inte ens få i år.
Som hittat! Men man får ganska många kilon för pengarna. För min del hade det varit roligare om Nikon presenterat en "Z 70-200/4 S".Har vi några som hänger på låset: https://www.adorama.com/nkz40028.html?utm_source=rflaid63773 ?
På Adoramas hemsida står det "Approx. 104 oz. (2950 g)", så det går ju att handhålla men kanske inga längre stunder. ;D Jag tycker 200-500 på 2300g med krage är för tungt EGENTLIGEN.
Jag fortsätter vänta med stor entusiasm på ett 200-600 Z. Kommer nog vara rimligare nivå för mig på alla sätt.
Det bekräftar det man har misstänkt att Z6ii är ganska slö i jämfört med min D500 (antar att D850 är likvärdig med D500). Glädjande att det var sådan fart i Z9, nu väntar man bara att Z9 kommer i en fattigmanskostymDet verkar att Z9 är snabbare med FTZ än DSLR...
Nja, den är lika snabb på att dra fokusen hela vägen mellan ändlägena när den letar efter något att sätta skärpan på, i normala fall. Det som skiljer, mot D850 i det här fallet, är att den inte tappar hastighet med telekonverter när ljusstyrkan oundvikligen sjunker.Det verkar att Z9 är snabbare med FTZ än DSLR...
De befintliga PF-objektiven har nog lägre prio, men de har ett 400 (utöver 2,8:an) och 800 i planen. 800:at är bekräftat PF och man kan starkt misstänka att 400:at är det också. Jag tror dock inte att Nikon har sagt något där.Fick mail precis med roadmap och textrn ”Dessa kommer finnas ute innan slutet på 2023”. Inte många linser kvar på den roadmapen! Och några av de mest intressanta kvar. 200-600, 400mm och 600mm. Det är ju aldrig helt spikat och saker och ting kan hända hela tiden, men man gråter ju lite inombords om det kan dröja över 1 år innan man ens hör något om 200-600.
Också nyfiken på om Nikon kommer göra några nya motsvarigheter till 300Pf och 500pf till Z mount. Eller så kanske dom tycker att F-alternativen fungerar så bra med FTZ att dom har låg prio.
MIg veterligen har Sony noll PF-objektiv och lika många prisvärda, i bemärkelsen "billiga" fasta längre teleobjektiv. Sonys egna telezoomar är inte heller några stora lågprisalternativ, men visst, relativt nyligen så har Tamron och Sigma knåpat ihop zoomar specifikt till FE. De kostar väl ca 15 tkr. Sonys 200-600 ligger på ca 20 tkr och 100-400 strax över 30 tkr. Det sistnämnda är ungefär som Nikons. Tillgången på vettiga objektiv att köra på adapter är ju snarare lägre, särskilt sådant med full kompatiblitet.Man har ju helt klart valt fel märke om man hade hoppats på prisvärda alternativ. Borde satsat på Sony istället.
MIg veterligen har Sony noll PF-objektiv och lika många prisvärda, i bemärkelsen "billiga" fasta längre teleobjektiv. Sonys egna telezoomar är inte heller några stora lågprisalternativ, men visst, relativt nyligen så har Tamron och Sigma knåpat ihop zoomar specifikt till FE. De kostar väl ca 15 tkr. Sonys 200-600 ligger på ca 20 tkr och 100-400 strax över 30 tkr. Det sistnämnda är ungefär som Nikons. Tillgången på vettiga objektiv att köra på adapter är ju snarare lägre, särskilt sådant med full kompatiblitet.
Om vi pratar om teleobjektiv alltså, vilket verkar vara fallet för närvarande.
Red: Smög sig in ett överflödigt "strax".