Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Nikon uppger ca 6,5 pounds/2950 g, vilket är ungefär i linje med Canons (samma objektiv finns både som EF och RF) och Sonys. Det blir en rätt hyfsad bantning från det senaste till F-fattningen som väger 3,8 kg, men det är snart åtta år gammalt. Ändå var det en rejäl bantning från föregångarna.

Är så otroligt sugen på 400:at, men jag måste sälja en njure eller två först så 200-400 får fortsätta duga tillsvidare.

Vad väger den? Enligt Jared Polin är den lätt. Men nej, jag har bokat 100-400 men var sent ute så den lär jag väl inte ens få i år.

På Adoramas hemsida står det "Approx. 104 oz. (2950 g)", så det går ju att handhålla men kanske inga längre stunder. ;D Jag tycker 200-500 på 2300g med krage är för tungt EGENTLIGEN.

Jag gjorde misstaget att jag kände och klämde på en bekants Nikkor 500 f5.6 PF och det var ju som natt och dag vikt- och storleksmässigt mot min 200-500. Synd den ska kosta 40 papp bara. Lite mer än jag är bekväm med (och har råd med, hehe).

På Adoramas hemsida står det "Approx. 104 oz. (2950 g)", så det går ju att handhålla men kanske inga längre stunder. ;D Jag tycker 200-500 på 2300g med krage är för tungt EGENTLIGEN.

Beror ju på vart nånstans den största vikten sitter. Är den nära kamerahuset så blir det 10 ggr lättare upplevelse än om den är närmare frontlinsen.

Jämför bara 200-500 med Tamron 150-600 G2 som är ca 2 hg mindre men har mer vikt placerad närmare frontlinsen.

Fick mail precis med roadmap och textrn ”Dessa kommer finnas ute innan slutet på 2023”. Inte många linser kvar på den roadmapen! Och några av de mest intressanta kvar. 200-600, 400mm och 600mm. Det är ju aldrig helt spikat och saker och ting kan hända hela tiden, men man gråter ju lite inombords om det kan dröja över 1 år innan man ens hör något om 200-600.

Också nyfiken på om Nikon kommer göra några nya motsvarigheter till 300Pf och 500pf till Z mount. Eller så kanske dom tycker att F-alternativen fungerar så bra med FTZ att dom har låg prio.

Det verkar att Z9 är snabbare med FTZ än DSLR...

Nja, den är lika snabb på att dra fokusen hela vägen mellan ändlägena när den letar efter något att sätta skärpan på, i normala fall. Det som skiljer, mot D850 i det här fallet, är att den inte tappar hastighet med telekonverter när ljusstyrkan oundvikligen sjunker.

Fick mail precis med roadmap och textrn ”Dessa kommer finnas ute innan slutet på 2023”. Inte många linser kvar på den roadmapen! Och några av de mest intressanta kvar. 200-600, 400mm och 600mm. Det är ju aldrig helt spikat och saker och ting kan hända hela tiden, men man gråter ju lite inombords om det kan dröja över 1 år innan man ens hör något om 200-600.

Också nyfiken på om Nikon kommer göra några nya motsvarigheter till 300Pf och 500pf till Z mount. Eller så kanske dom tycker att F-alternativen fungerar så bra med FTZ att dom har låg prio.
De befintliga PF-objektiven har nog lägre prio, men de har ett 400 (utöver 2,8:an) och 800 i planen. 800:at är bekräftat PF och man kan starkt misstänka att 400:at är det också. Jag tror dock inte att Nikon har sagt något där.

Man har ju helt klart valt fel märke om man hade hoppats på prisvärda alternativ. Borde satsat på Sony istället. 😅
MIg veterligen har Sony noll PF-objektiv och lika många prisvärda, i bemärkelsen "billiga" fasta längre teleobjektiv. Sonys egna telezoomar är inte heller några stora lågprisalternativ, men visst, relativt nyligen så har Tamron och Sigma knåpat ihop zoomar specifikt till FE. De kostar väl ca 15 tkr. Sonys 200-600 ligger på ca 20 tkr och 100-400 strax över 30 tkr. Det sistnämnda är ungefär som Nikons. Tillgången på vettiga objektiv att köra på adapter är ju snarare lägre, särskilt sådant med full kompatiblitet.

Om vi pratar om teleobjektiv alltså, vilket verkar vara fallet för närvarande.

Red: Smög sig in ett överflödigt "strax".

Senast ändrad:
Om nya 400/2.8 presterar bra med Z konvertern 1,4 kan detta bli en riktig hit. Du skulle då ha ett objektiv som ger dig 400/2,8 upp till 784mm/5,6. Ett jäkligt intressant brännvidds spann och med bländare som fungerar. Har Z70-200 och märker i princip noll skillnad med 1,4 konvertern monterad vad gäller bildkvalitet. Hur det kommer fungera med 2 konvertrar samtidigt (för att nå 784mm/5,6) återstår att se, men ger det bra resultat kommer jag rycka i dörren hos Kameradoktorn. Då finns en 180-400/f4 och ett 600/f4FL till salu :)

MIg veterligen har Sony noll PF-objektiv och lika många prisvärda, i bemärkelsen "billiga" fasta längre teleobjektiv. Sonys egna telezoomar är inte heller några stora lågprisalternativ, men visst, relativt nyligen så har Tamron och Sigma knåpat ihop zoomar specifikt till FE. De kostar väl ca 15 tkr. Sonys 200-600 ligger på ca 20 tkr och 100-400 strax över 30 tkr. Det sistnämnda är ungefär som Nikons. Tillgången på vettiga objektiv att köra på adapter är ju snarare lägre, särskilt sådant med full kompatiblitet.

Om vi pratar om teleobjektiv alltså, vilket verkar vara fallet för närvarande.

Red: Smög sig in ett överflödigt "strax".

En öppnare marknad med flera tillverkare är ju alltid en fördel. Men du kanske har rätt angående teleobjektiven. Vi får se i slutet av 2023. :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar