Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Jag hade ju ett ärende på Nikon och de svarade med några följdfrågor och sedan hörde jag inte av dem mera. Men det är inte bara i grenverk, i morse så fotograferade jag i gryningen ut från balkongen och Z6 svepte många gånger fram och tillbaka utan att hitta fokus på den träddunge jag fokuserade på, det är inget jag upplevelser på samma sätt med en D750, D500 som jag använder parallellt, tycker dessa är mer bestämd.
Det kunde kanske vara ett intressant experiment att se vad som händer om du vrider kameran 45 och/eller 90 grader, med tanke på att det är ganska dåligt med korslagda punkter hos spegellösa kameror i allmänhet. Särskilt som du väl kör med FTZ-adaptern.

Har provat även den minsta ”pin” men tycker inte att någon enpunkt kommer upp i D500, eller D750 heller för den delen, eller D7200 jag hade tidigare. Men jag är nöjd med Z6 på mycket annat, hade varit kul att testa Z9 för att se hur långt man nått. Ett exempel är purfärskt, igår gick jag en sträcka med bl.a gärdsmyg hade Z6ii och 300/4pf, visst det blev några bilder, men ganska många missade bilder då Z6 inte hinner med inne i grenverket och det är gärdsmygen troligen medveten om. Idag gick jag samma sträcka med D500 och 300/4pf och det var mer där satt den, även om den också har svårt ibland. Z6 är bra men inte tillräckligt bra tycker jag för att jag skulle kunna undvara en D500. Hade varit intressant att se om Nikon släpper en D500 i Z och isf om den kan leva upp till den AF som D500 har, men det är väl det vi får se med Z9 och om det då kommer en typ Z90

Med tanke på 45megapixel på z9 så tänker de nog att det tar aps-c läget i den också, inget behov av en d500 mirrorless.

DMF ( Direkt manuell Fokus )- brukar finnas med i menyerna på alla kameror tror jag i alla fall, fast då med olika namn beroende på märke, en sista fokus justering kan göras manuellt, men kan nog inte leta sig in bland täta grenar förstås, kommer i håg att Mattias Klum som tog mycket fina djurbilder berättade att han använde manuell fokus rätt så ofta med sin D4 när det begavs sig, någorlunda skärpedjup så blev Lejon skarpa bakom täta grenverk, han har nog några sådana bilder.

DMF ( Direkt manuell Fokus )- brukar finnas med i menyerna på alla kameror tror jag i alla fall, fast då med olika namn beroende på märke, en sista fokus justering kan göras manuellt, men kan nog inte leta sig in bland täta grenar förstås, kommer i håg att Mattias Klum som tog mycket fina djurbilder berättade att han använde manuell fokus rätt så ofta med sin D4 när det begavs sig, någorlunda skärpedjup så blev Lejon skarpa bakom täta grenverk, han har nog några sådana bilder.
Det är ju en fördel med den spegelfria att det är focus peaking och man behöver inte gå över i manuell mode utan så fort som man kan tar kommandot så kommer färgmönstret in

Det är ju en fördel med den spegelfria att det är focus peaking och man behöver inte gå över i manuell mode utan så fort som man kan tar kommandot så kommer färgmönstret in
Ja jag har det på min gamla A77, välja färg och så, men vid förstoring för att se bättre blev bilden skakig för mig, var inte alltid överens med systemet, men det fungerade i alla fall. vanlig autofokus gick för det mesta bra, men jag tar sällan några avancerade bilder.

DMF ( Direkt manuell Fokus )- brukar finnas med i menyerna på alla kameror tror jag i alla fall, fast då med olika namn beroende på märke, en sista fokus justering kan göras manuellt
Det är en urgammal finess. Finns på alla EOS-kameror från 1987 och framåt så länge man använder ett ultraljudsobjektiv.

Nikon kommer med en vettig app ;
Med NX MobileAir-appen kan du använda din mobila enhet för att överföra bilder till en FTP-server, utan att använda en dator eller mobilrouter. Du får ett snabbt och pålitligt arbetsflöde, avsett om du arbetar på en sportarena med ett överbelastat lokalt nätverk eller på en plats där bärbara datorer eller fasta nätverk inte är tillåtna. Från nyhetsbevakning till korta deadlines ligger du alltid i framkant.

Har provat även den minsta ”pin” men tycker inte att någon enpunkt kommer upp i D500, eller D750 heller för den delen, eller D7200 jag hade tidigare. Men jag är nöjd med Z6 på mycket annat, hade varit kul att testa Z9 för att se hur långt man nått. Ett exempel är purfärskt, igår gick jag en sträcka med bl.a gärdsmyg hade Z6ii och 300/4pf, visst det blev några bilder, men ganska många missade bilder då Z6 inte hinner med inne i grenverket och det är gärdsmygen troligen medveten om. Idag gick jag samma sträcka med D500 och 300/4pf och det var mer där satt den, även om den också har svårt ibland. Z6 är bra men inte tillräckligt bra tycker jag för att jag skulle kunna undvara en D500. Hade varit intressant att se om Nikon släpper en D500 i Z och isf om den kan leva upp till den AF som D500 har, men det är väl det vi får se med Z9 och om det då kommer en typ Z90

Jag har ju sparat min D500 lite av samma skäl som du, men handlar det om typ sittbilder så tycker jag Z6 funkar helt okej. Visst, är ju skillnad mot D500 om "sittobjektet" rör på sig men helt värdelös är ju inte Z6. Har även 300 PF så det blir lätt för mig att bilda mig en uppfattning på hur du upplever saken.

Här har du en bild tagen med Z6 och 300 PF och nötkråkorna sitter ju rätt så undanskymt. Lite avstånd till fåglarna men man ser ändå förgrundsoskärpa på kvistar mm.

Bilagor

• DSC_5504.jpg
    DSC_5504.jpg
    1.1 MB · Visningar: 60
Det är en urgammal finess. Finns på alla EOS-kameror från 1987 och framåt så länge man använder ett ultraljudsobjektiv.

Jodå en jättegammal finess, jag hade version 2 av Sony autofokus då på 80-talet, men mins faktiskt inget av att den hade någon typ av DMF, först med KM5D upptäckte jag den finessen 2005, lite märkligt att som jag upplevt alla tester av kameror genom åren plus allt surr genom åren på fotosidorna, så tycker jag det är ovanligt att denna finess nämns över huvud taget, troligtvis för att skärpan satt som oftast ändå om jag får spekulera utan några större undersökningar utförda. StenÅke blev dock bombarderad från alla håll när han drog upp DMF med sina Sony kameror, du skrev nog något liknade då också, Canon som sålt en miljard fler kameror än Sony/KM totalt, så för alla dom var nog finessen bara en i högen av alla andra finesser, ingen brydde sig så mycket om det. Jag försa om inte han "I Solen" som inte skriver något längre, använde DMF med sin D810.

Jodå en jättegammal finess, jag hade version 2 av Sony autofokus då på 80-talet, men mins faktiskt inget av att den hade någon typ av DMF, först med KM5D upptäckte jag den finessen 2005, lite märkligt att som jag upplevt alla tester av kameror genom åren plus allt surr genom åren på fotosidorna, så tycker jag det är ovanligt att denna finess nämns över huvud taget, troligtvis för att skärpan satt som oftast ändå om jag får spekulera utan några större undersökningar utförda. StenÅke blev dock bombarderad från alla håll när han drog upp DMF med sina Sony kameror, du skrev nog något liknade då också, Canon som sålt en miljard fler kameror än Sony/KM totalt, så för alla dom var nog finessen bara en i högen av alla andra finesser, ingen brydde sig så mycket om det. Jag försa om inte han "I Solen" som inte skriver något längre, använde DMF med sin D810.

Det skall ju vara en Minolta autofokus då i slutet av 80-talet, inte Sony.

Varför väljer Nikon att släppa en Nikkor Z 28-75mm f/2.8 när det redan finns 24-70 2.8? Ge oss lite telen istället! Fan då. :p

Det kom även ut lite info om en Nikkor Z 800mm f/6.3 VR S. Inget datum på den dock.

Varför väljer Nikon att släppa en Nikkor Z 28-75mm f/2.8 när det redan finns 24-70 2.8? Ge oss lite telen istället! Fan då. :p

Det kom även ut lite info om en Nikkor Z 800mm f/6.3 VR S. Inget datum på den dock.
Jag tycker 28-75 verkar intressant om nu bildkvalitèn är bra, det är väl halva priset mot 24-70. 800/6,3 kan man nog glömma när jag nu såg bilden, ska vi gissa på 70000:-

Jag tycker 28-75 verkar intressant om nu bildkvalitèn är bra, det är väl halva priset mot 24-70. 800/6,3 kan man nog glömma när jag nu såg bilden, ska vi gissa på 70000:-

Ja jag såg det. Trodde nya också var S Line, men det var det ju inte. Då är det en annan femma. Ska bli intressant att se jämförelser mellan dom två.

Någon som vet något om leveranstider på z-systemet ?
24-120 samt mobil-app
Det är mycket långa väntetider. Min z7ii kom visserligen efter två veckor i somras (tillsammans med 14-30) men makro 105 har jag väntat på i fem månader nu. Nya z9 sägs det vara bortåt ett års kö till. Halvledarbrist, containerbrist, corona, handelstvister - orsakerna är många och drabbar del flesta tillverkare av allt som innehåller elektronik.

TILLÄGG i efterhand: Ett mycket trevligt omfång; jag har haft en sådan till min gamla d750 som täckte 80 procent av mitt fotograferande. Men jag hade turen att hitta en nästan ny Z 24-200 till halva priset i höstas på Blocket, så detta objektiv kommer jag att avstå från.
Eftersom 24-120 inte är ett proffsobjektiv kan köerna förhoppningsvis vara kortare, men sedan vet vi ju inte vad Nikon lägger krut på att tillverka.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar